någon som har några ideer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

någon som har några ideer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Blir det den första 10:an du tar så fall?

    Tips, köp en tungrodd båt så blir det aktivt fiske å du bygger överkropp å bränner fett medan du fiskar...
    Att komma i form handlar om disciplin och planering som allt annat i livet. Allt man egentligen behöver göra för att tappa vikt är att äta mindre. Jag vägde 15 kg mer för nåt år sen och gick ner då genom att

    a) Skippa godis
    b) Äta var femte timme och planera vad jag skulle äta i förtid
    c) reducerade portioner med 20-40%
    d) Reducera hunger med vatten.

    Nu behöver jag kanske tappa 10 kg igen, har man ett stressigt arbete och är psykiskt belastad så är det inte konstigt att man tar till mat och skiter i fysiken. Jag har en roddbåt som väger 150 kg och är väldigt tunnrodd. Orkar väl ro cirka 1 km, tror att det är ansträngande för lederna att ro för mycket på sikt.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-27, 21:36.

    Kommentera


    • #52
      Mjukbeten som darts squirrel worm passar min rigg bra. Avlånga beten med mycket rörelse som har ett flytelement. De facto fungerar dessa beten med både en och två flytelement. med flytande jigghuvud och utan flytande jigghuvud. Ett ryck kan inge betet ett liv som varar i 2-3 sekunder.

      Ett flytelement kan fästas vid vilket betet som helst. Jag monterar bara en bit foam i passande storlek till en bit wire med superlim och trycker sedan in min wire i betet, också här nyttjas superlim. Naturligtvis kan en skruv användas sen.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-01, 04:30.

      Kommentera


      • #53
        Själva idén, grundidén var god. Men jag drog fel slutsats när jag trodde att det går att uppnå denna typ av rörelse från botten när man har tyngdkraften mot sig..konceptet går nog att förverkliga om man har tyngdkraften med sig och rörelsen skapas uppifrån där man har en tyngd som hänger rakt ned och drar åt motsatt håll.

        Nu har jag tagit fram en mycket intressant sätt att bottenmeta som ger en helt annan kontroll och kontakt med betet men projektet måste göras om med fokus på att sätta ihop ett flöte som kan skapa automatiska ryckningar uppåt, som kan lyfta och sänka betet från botten, som kan dropshotta självständigt samtidigt som den fungerar som nappindikator. Vi får se om jag orkar utveckla det här vidare. Rent tekniskt är det ju ingen utmaning. Det kräver i princip inte ens en motor utan allt kan uppnås med en elektromagnet som består av ett batteri och lite koppartråd och en liten magnet i mitten. Men jag får ta och tanktesta konstruktionen lite först innan jag bygger nåt.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-06, 03:41.

        Kommentera


        • #54
          Jag har nu en fungerande design. Dock har jag inte fått ordning på elektroniken, jag behöver en automatisk DC till DC invertor som kan växla ström och spänningspolerna med en programerbar frekvens och allt detta i en mycket liten förpackning.

          Kommentera


          • #55
            Risken med det nya projektet är att flötet kommer att röra på sig på grund av rörelserna. Så fort flötet ligger snett och den ska rycka så gör den en förflyttning. Bara vid första rycket när den ligger helt rakt kan den förflytta sig. Jag måste göra ordentliga tester av motorn innan jag bygger ihop nåt.

            Jag tror inte att det här blir något större problem om jag från början är medveten om problemet och bygger för att motverka detta fenomen. Bygger för att flötet ifråga ska hantera små vikter och beten. Kanske upp emot 5 gram och för att utföra mjuka rörelser istället för hårda ryck. Kanske en mjuk dragning uppåt så får sänket sänka riggen ned. På det viset blir även elektroniken enklare och består egentligen bara en av en klocka.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-09, 07:06.

            Kommentera


            • #56
              När det kommer till innovation är jag nummer 1. Jag är ett med innovation.

              Det här är vad jag vill att mitt självfiskande flöte ska kunna uppnå.

              https://www.youtube.com/watch?v=FLjcSv_x_ww

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                När det kommer till innovation är jag nummer 1. Jag är ett med innovation.

                Det här är vad jag vill att mitt självfiskande flöte ska kunna uppnå.

                https://www.youtube.com/watch?v=FLjcSv_x_ww
                Intressant statement, en slags självboost? Som jag sagt förr, självförtroendet är det inget fel med...

                Men vad är syftet med att utveckla ett självfiskade flöte att göra det videon visar? Vad ska den sk. innovationen lösa för slags problem? Ge utrymme till att koppla av med lite läsning? Slippa använda armarna? Köra 3 spön samtidigt?

                Har inga problem alls att låta jiggen dansa som i videon med hjälp av ett spö och armar så ett självguppande flöte är inget jag saknar eller söker...
                Senast ändrad av anteman; 2019-11-09, 22:53.

                Kommentera


                • #58
                  Den här uppfinningen om den nu kan byggas som jag föreställer mig kommer kanske inte att bli någon trend eller speciellt stort. Syftet är att kunna fiska statiskt med artificiella beten som jiggar och flugor och även inge liv i mindre deadbaits. Jag behöver det för att fiska i kanaler, exempelvis Stockholms ström där det är väldigt svårt att spinnfiska. Jag kan även tänka mig att den kan användas till isfiske och djuphavsfiske. Sen tror jag säkert att andra fiskare kommer att hitta nya användningsområden. Jag tycker att det här ger en positiv effekt på mitt fiske överlag. Jag får bra idéer som kan tillämpas på andra områden, exempelvis håller jag på att utveckla ett flöte med trådlös napplarm.

                  Nu har jag kommit på att man även kan använda enklare vibratorer för samma ändamål med vissa typer av beten. Vibratorn fästes bara under flötet på tafsen till betet.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-10, 05:14.

                  Kommentera


                  • #59
                    Men är inte ett flöte just ett nappalarm? Tänker du dig ett ljudalarm som talar om för (den blinde?) fiskaren att flötet guppar? ( dvs det nappar..)

                    Kommentera


                    • #60
                      Ett flöte med elektronisk napp larm som kan länka ihop med mobilen och en app har många användningsområden.

                      1) Hjälpa människor med synnedsättning (blinda) och aktivitet- uppmärksamhetsstörningar att fiska. Men den kan också användas när man på av sociala skäl inte kan fokusera på sitt flöte.

                      2) Det kan även användas till nattfiske där man av praktiska skäl inte kan se eller hålla koll på en lysstav.

                      3) Användas för flötestrolling. Kör du din elmotor med rorkult och är fokuserad på att hålla kursen och hastigheten så blir det jobbigt att vrida huvudet bakåt och titta på flötena hela tiden. Jag vill hellre att mobilen plingar när nåt är på gång.

                      4) Flötet kan användas till ismetet där man inte kan fysiskt närvara vid flötet och kanske metar med 5 spön samtidigt.

                      5) Det kan användas agnad utan krok för att mäta hur fiskaktiviteten varierar per tidsintervall beroende på faktorer såsom typ av agn, fiskedjup, tid på dygnet, olika månader och årstider med mera.

                      Flötet kan agnas med en T-liknande stav som ersätter kroken och det organiska betet packas ihop och binds ihop med ett nätmaterial. Fisken kan känna doften och smaken och inmundiga säcken i munnen men inte svälja det. Antalet napp registreras men betet kan inte stjälas av fisken.

                      Eller så fiskar man som vanligt och får svar på frågor som vilket organiskt fungerar bäst vid ett visst vatten, en viss tid och genererar flest hugg sett över en visst tid. Möjligheterna att analysera olika faktorer blir nästan oändligt stort.

                      I mitt fall skulle jag få svar på frågan om en vibratorsats under flötet kan öka deadbaits attraktion för predatorer? Fiskar man två flöten agnad med samma deadbait, en utrustad med vibrator och en annan utan cirka 1 timme cirka 20 gånger så kan man statistiskt komma fram till en slutsats baserad på antal gånger flötena sjunkit ned och napp registrerats. Vibratorsatsen kanske skrämmer iväg fisken, eller så har den ingen som helst positiv inverkan på antalet hugg som registreras? Men om det finns en signifikant statistisk skillnad som talar för den, så blir det svårt för kritiker att avfärda den. Någon annan kanske vill analysera vilken effekt smaktillsatser har på deadbaits.

                      Sen är det lite roligt att sätta sig in i det tekniska och matematiska som ligger bakom tekniken. I det här fallet tänker jag att det bara behövs ett batteri, en vattenaktiverad strömbrytare och en liten sändare. Hjärnan ska byggas i appen. Man väljer själv när man vill aktivera och stänga av mottagningen av signalen från mobilen.
                      Senast ändrad av Laxen2; 2019-11-10, 23:37.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      76 626 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      73 svar
                      4 893 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg aegon1
                      av aegon1
                       
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      562 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 363 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      560 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X