Hur maximerar jag livslängden på färska kryddor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur maximerar jag livslängden på färska kryddor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur maximerar jag livslängden på färska kryddor?

    Ibland när man lagar mat vill man lyxa till det med färksa kryddor som t.ex persilja, timjan, rosmarin och så vidare. Då köper jag sånadäringa knippen som är planterade i små platskrukor. Kruxet är att det inte är nån stor åtgång då de används nån helg emellanåt, i ganska små doser, i ett hushåll bestående av endast mig. Worst case scenario är att krydda för tjugi spänn används en gång, och nästa gång det är aktuellt så är den inte i nåt vidare skick.

    Frågan lyder: Hur ska jag förvara och behandla färska kryddor för att maximera livslängden, och hur lång livslängd kan jag räkna med om jag spelar mina kort rätt?
    Kylskåp? Skafferi? Vid fönsterbrädan som vilken krukväxt som helst? Ordination vad gäller vattning? Solljus?

    Med vänlig hälsning
    79:a med ogröna fingrar som gilla' go'mat'n.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Hej jag länkar till en suverän produkt.

    https://www.wexthuset.com/odling/ino...ngsstation-vit

    Kommentera


    • #3
      Tackar för tipset. Men med min låga förbrukning av färska kryddor tar det sin lilla tid innan en mojäng till priset av c:a 30 kryddknippen har "betalat igen sig".

      Är mest intresserad av tips som är till nytta utan att behöva köpa nån mojäng för några hunkor.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Torka kryddväxten,förvara mörkt och svalt i ett tätt kärl.
        Den är ju inte färsk längre men du har smaken kvar.
        Bättre än att bli tvungen att kasta.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Ibland när man lagar mat vill man lyxa till det med färksa kryddor som t.ex persilja, timjan, rosmarin och så vidare. Då köper jag sånadäringa knippen som är planterade i små platskrukor. Kruxet är att det inte är nån stor åtgång då de används nån helg emellanåt, i ganska små doser, i ett hushåll bestående av endast mig. Worst case scenario är att krydda för tjugi spänn används en gång, och nästa gång det är aktuellt så är den inte i nåt vidare skick.

          Frågan lyder: Hur ska jag förvara och behandla färska kryddor för att maximera livslängden, och hur lång livslängd kan jag räkna med om jag spelar mina kort rätt?
          Kylskåp? Skafferi? Vid fönsterbrädan som vilken krukväxt som helst? Ordination vad gäller vattning? Solljus?

          Med vänlig hälsning
          79:a med ogröna fingrar som gilla' go'mat'n.
          Ett alternativ till färska kryddor är att köpa frysta, lite beroende på vad man ska ha dem till. Det finns små frysförpackningar med dill, persilja, gräslök och basilika som jag tycker fungerar bra. Ska du ha det i något som ändå värms upp är skillnaden mot en färsk knappt märkbar. Typ strö persilja över stroganoff eller pastarätt, basilika över pastarätt eller i lasagne, dill och gräslök i en fisksoppa osv. Ska du ha dillkvistar på något blir det ju till att köpa färskt. Man kan ju också bara dra på ordentligt när man väl köpt det så slipper man spara.

          Annars så för Basilika ska den stå i rumstemperatur, de andra mår bäst i kylen (brukar stå på förpackningen). Brukar ställa basilika i ett glas och vattna lite då och då, helst underifrån då bladen kan mögla om de blir blöta uppifrån.

          Timjan tycker jag håller sig rätt bra också om man behandlar den som basilika. Rosmarin tycker jag personligen man också lika gärna kan ha torkad för den blir torr oavsett och man använder så lite av den för annars smakar hela rätten tallbarr.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
          250 svar
          76 622 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
          73 svar
          4 893 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg aegon1
          av aegon1
           
          Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
          6 svar
          562 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg bandsmet  
          Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
          32 svar
          2 363 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
          3 svar
          560 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Arbetar...
          X