Ett yrke som fanns förr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett yrke som fanns förr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ett yrke som fanns förr

    Förr i gamla bondesamhället fanns ett yrke som jag tror på ett sätt skulle locka många här. Min fader sa alltid att jag skulle levt då.
    Han tar ju också gärna upp att varje större bondgård hade 1 till 2 karlar som gjorde inget annat än att stå och hand såga ved.
    Men dom hade också en fiskare. En som hade ansvaret att i ur och skur ro ut med båten och fiska. Då var det väl mer med mjärde och nät. Men jag tror dom använde spö också. För det är som regel effektivare.

    Jag tänker på mig själv då jag och min farbror lägger nät på hösten efter siklöja. Tänk om den gick att fiska som strömmingen! Men det är ändå en magisk tid. Sjöarna är oftast spegelblank. Har man tur var det nattfrost, det är så vackert. Och den där nyfikenheten om det kommer blänka silvrigt i djupet när nätet närmar sig. Oftast är dom dock tom. Nån snorgärs eller lillabborr åt katten. Men ibland händer det och det blänker och man får känslan att det sitter en löja i varje maska. Så där fiskeöverdrivet.

    Handen på hjärtat hade du inte trivts med det yrket i forna tider?

  • #2
    Jo, helt säkert - däremot var nog lönen skral och det hade man nog inte trivts lika bra med.

    Kommentera


    • #3
      Lön???? Hade lätt jobbat för mat och husrum, vilket drömliv!!!! Min sambo säger ofta att jag är född minst 100 år för sent då jag älskar det enkla livet

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
        Lön???? Hade lätt jobbat för mat och husrum, vilket drömliv!!!! Min sambo säger ofta att jag är född minst 100 år för sent då jag älskar det enkla livet
        Haha, det var precis min tanke också. Vilket drömliv!!

        Barnen pratade för ett tag sedan om Skogsmulle på förskolan, varpå min 5-åriga dotter svarade: Det är min pappa.
        ​​​​
        Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jo, helt säkert - däremot var nog lönen skral och det hade man nog inte trivts lika bra med.
          Lönen på den tiden var nog bagarens dotter och ett båthus av markägaren.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

            Lönen på den tiden var nog bagarens dotter och ett båthus av markägaren.
            Taget :-)

            Kommentera


            • #7
              På 1800-talet och en bit in på 1900-talet så fanns det en titel som hette startare och dom fick betalt i spannmål, husrum o i vissa fall mat av husbonden.
              Min farfar som var född på 1890-talets mitt var startare och fick betalt i spannmål, boende i form av en torpstuga. Det kan nog vara så att dom fick betalt i fisk och fick fiska till husbehov.
              Det är så mina tankar går när jag läste det första inlägget.

              Själv är jag en släktforskare
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Mat på bordet, tak över huvet och en familj som älskar en :-)
                Det räcker bra för mig :-) för drygt 10 år sen slutade jag på ett jobb där jag hade 7v betald semester och dryga 35K i mån :-) men trivsel är mycket mer värt för mig än pengar och då mina 2 kollegor slutade så slutade jag oxå drygt 1 mån efter :-)

                Med pengar kommer du ha mycket saker men det finns sånt som Pengar aldrig kan köpa :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Nja det som har varit ska Få Återbli det Gamla !
                  Är int förtjust i det Inavlade lappsamhället (De förstör mer än gör nytta!)
                  Utan "lilleputt" så hade det varit lax i älven HELA Tiden . Exempelvis .

                  Det finns byar för ditt "tänk" å livsstil genom Moderslandet . He är bara å stråla ut din energi så finner "stammen" dig

                  Jag är hellre en Svensk med Kunskap än bara en Arg å Bitter liten person ,som bara vill ha Mera Mera Mera ...

                  Nej jag är int nå Rasist förutom mot Okunskap å Kappvänderi .å sjukdommar givetvis.

                  Med Varma Hälsningar
                  Paul Roger Nilsson Norrbotten

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av -Braw- Visa inlägg

                    Haha, det var precis min tanke också. Vilket drömliv!!

                    Barnen pratade för ett tag sedan om Skogsmulle på förskolan, varpå min 5-åriga dotter svarade: Det är min pappa.
                    ​​​​
                    Haha!

                    Japp, skulle oxå utan vidare kunna tänka mig den livsstilen. Mina vuxna barn är för övrigt helt eniga i att deras far är född i fel era, får finna mig i det tveksamma nöjet att bli kallad grottmannen av dom…

                    Dock duger denne grottman alldeles utmärkt åt mina telningar när det handlar om div snickeri etc, och andra praktiska ting som ex vis hårdvara i datorer (både dottern och sonen) och service, trimning etc av rullar (sonen).
                    Sonen är dessutom lusfräck, rätt som det är kan jag tex sakna en Ambassadeur eller två….
                    ”Ja jag lånade lite prylar av dig” Du kunde ju frågat först…. ”Jo men ni var ju inte hemma, och jag har ju nyckel”…. Ok, det är lugnt, men glöm nu inte vilken adress som prylarna kom från! Vilket inte alltid läggs på minnet… Öhh du, när hade du tänkt lämna tillbaka mina rullar?
                    ”Visst fan, det har jag glömt, men du som har så gott om rullar sitter ju inte i sjön direkt”….

                    Vid dylika tillfällen när de behöver hjälp, låna/lånat prylar etc, benämns jag av märklig anledning dock som farsan…
                    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-06-22, 12:54.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    76 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    73 svar
                    4 910 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg aegon1
                    av aegon1
                     
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    563 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X