Ett yrke som fanns förr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett yrke som fanns förr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Zoux
    replied
    Jag ser den romantiserade bilden framför mig helt klart. Men jag tror inte den är så romantisk där och då, frusen med dåliga kläder, hungrig för du inte fått fisk på flera dagar och snålblåsten går igenom både kropp och märg, även inomhus i de dåligt byggda husen... Nä, det är en otrolig skillnad att ge sig ut i en modern båt, med magen mättat, när man har tid för sitt fritidsintresse, och inte MÅSTE göra det för att få mat på bordet. Bara vetskapen om att du har hungriga barn hemma torde knäcka psyket på de flesta...

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    ----------------------------------------------------------

Hej Isjonsson;

Min farfar Bernhard Engström som bodde utanför Sundsvall ser du om du läser texten här..https://www.geni.com/people/Bernhard...00025889185742 ...
    Farfar lärde mig att reparera allt från cyklar till trasiga gevär...
    Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Hej Leif,

Många var s. k. mångsysslare förr i tiden för att dom skulle tjäna nog för att klara sitt uppehälle och försörja sin fam.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
    På 1800-talet och en bit in på 1900-talet så fanns det en titel som hette startare och dom fick betalt i spannmål, husrum o i vissa fall mat av husbonden.
    Min farfar som var född på 1890-talets mitt var startare och fick betalt i spannmål, boende i form av en torpstuga. Det kan nog vara så att dom fick betalt i fisk och fick fiska till husbehov.
    Det är så mina tankar går när jag läste det första inlägget.

Själv är jag en släktforskare
    ----------------------------------------------------------

Hej Isjonsson;

Min farfar Bernhard Engström som bodde utanför Sundsvall ser du om du läser texten här..https://www.geni.com/people/Bernhard...00025889185742 ...
    Farfar lärde mig att reparera allt från cyklar till trasiga gevär...
    Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2021-06-23, 12:35.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Helt rätt!

Sorry det smög in ett skrivfel!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Även om jag inte vill ta bort er romantiska bild av dåtidens Sverige. Läs Vilhelm Moberg utvandrarna, eller se filmen med Max von Sydow och Liv Ullman.
    Nej! Det livet de levde vill vi inte uppleva. Att inte kunna ge sina barn mat om skörden går fel eller fisken inte nappar måste vara fruktansvärt.
    Men visst en enklare livsstil skadar nog inte. Men det gamla bonde och statar samhället vill nog ingen ha tillbaka.

Lämna en kommentar:

• Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
    På 1800-talet och en bit in på 1900-talet så fanns det en titel som hette startare och dom fick betalt i spannmål, husrum o i vissa fall mat av husbonden.
    Min farfar som var född på 1890-talets mitt var startare och fick betalt i spannmål, boende i form av en torpstuga. Det kan nog vara så att dom fick betalt i fisk och fick fiska till husbehov.

Statare menar du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statare

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av -Braw- Visa inlägg

Haha, det var precis min tanke också. Vilket drömliv!!

Barnen pratade för ett tag sedan om Skogsmulle på förskolan, varpå min 5-åriga dotter svarade: Det är min pappa.
    ​​​​
    Haha!

Japp, skulle oxå utan vidare kunna tänka mig den livsstilen. Mina vuxna barn är för övrigt helt eniga i att deras far är född i fel era, får finna mig i det tveksamma nöjet att bli kallad grottmannen av dom…

Dock duger denne grottman alldeles utmärkt åt mina telningar när det handlar om div snickeri etc, och andra praktiska ting som ex vis hårdvara i datorer (både dottern och sonen) och service, trimning etc av rullar (sonen).
    Sonen är dessutom lusfräck, rätt som det är kan jag tex sakna en Ambassadeur eller två….
    ”Ja jag lånade lite prylar av dig” Du kunde ju frågat först…. ”Jo men ni var ju inte hemma, och jag har ju nyckel”…. Ok, det är lugnt, men glöm nu inte vilken adress som prylarna kom från! Vilket inte alltid läggs på minnet… Öhh du, när hade du tänkt lämna tillbaka mina rullar?
    ”Visst fan, det har jag glömt, men du som har så gott om rullar sitter ju inte i sjön direkt”….

Vid dylika tillfällen när de behöver hjälp, låna/lånat prylar etc, benämns jag av märklig anledning dock som farsan…
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-06-22, 12:54.

Lämna en kommentar:

• PrN-Sweden
    replied
    Nja det som har varit ska Få Återbli det Gamla !
    Är int förtjust i det Inavlade lappsamhället (De förstör mer än gör nytta!)
    Utan "lilleputt" så hade det varit lax i älven HELA Tiden . Exempelvis .

Det finns byar för ditt "tänk" å livsstil genom Moderslandet . He är bara å stråla ut din energi så finner "stammen" dig

Jag är hellre en Svensk med Kunskap än bara en Arg å Bitter liten person ,som bara vill ha Mera Mera Mera ...

Nej jag är int nå Rasist förutom mot Okunskap å Kappvänderi .å sjukdommar givetvis.

Med Varma Hälsningar
    Paul Roger Nilsson Norrbotten

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Mat på bordet, tak över huvet och en familj som älskar en :-)
    Det räcker bra för mig :-) för drygt 10 år sen slutade jag på ett jobb där jag hade 7v betald semester och dryga 35K i mån :-) men trivsel är mycket mer värt för mig än pengar och då mina 2 kollegor slutade så slutade jag oxå drygt 1 mån efter :-)

Med pengar kommer du ha mycket saker men det finns sånt som Pengar aldrig kan köpa :-)

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stizo, 2003-08-18, 07:19
34 svar
836 visningar
0 gillar
Senaste inlägg kjellholmqvist