Vad kör du för bil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kör du för bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Volvo V50 D2. Med lastbågar på takrelingen får jag med kanoten, och med dragkroken får jag med båtkärran. Jag har hittills inte haft några problem att ta mig dit jag velat med flytetygen. Spöna är ju ganska lätta att lasta i kupén.

    F.

    Kommentera


    • #42
      1993 Isuzu Trooper 3,1 TD, såldes i Tyskland som Opel Monterey. 4x4, hög/låg, 4,56:1 i axelutväxling, 2:1 lågväxel. Bra dragbil som är bekväm att åka i upp till 80-100km/h, högre fart så varvar motorn i mitt tycke för mycket pga låg axelutväxlning. Jag har dock inte kört den senaste tiden då den har manuell låda och jag har problem med vänster knä. Dyr skatt pga diesel.

      1978 Jeep J-10. AMC 360 V8, TH400 automatlåda, permanent 4wd med låsbar mellandifferential samt hög/låg, 2,6:1 lågväxel, diffspärren i fördelningslådan har eget reglage och är inte beroende av hög/låg, stela Dana 44 axlar fram och bak med 2,73:1 i utväxling, flatbed. Bra dragbil men stötig gång pga bladfjädrar fram och bak. Törstig och med bristfällig komfort. Skattefri, robust och lättmeckad. TH400 är en primitiv automatlåda som saknar lockup på momentomvandlaren och gör körningen än mer oekonomisk än vad den förgasarmatade lågkompressions V8 av oljekrisedition klarar på egen hand. Dock mycket robust, lådan tillverkades 1963-2012 av en anledning. Körs sällan mer än ett par mil åt något håll då den drar väldigt mycket bensin.

      Bägge är utrustade med lågväxel vilket är underbart framför allt när man backar med släp och vill köra riktigt sakta. Då båda bilarna är relativt starka, 115 dieselhästar med låg axelutväxling och 160 hästar med automatlåda så "behövs" sällan lågväxel vid upptagning. Jag brukar dock använda lågväxel när jag finner det lämpligt för att inte slita ut kopplingen i förtid eller överhetta automatlådan. Med Isuzu så kopplar jag ur frihjulsnaven vid lågväxelkörning på hårda underlag. På Jeepen är lågväxel och diffspärren oberoende av varandra.

      Ett bra knep med Jeepen är att jag kan köra på lågväxel och ge lite gas med högerfoten samtidigt som jag vänsterbromsar för att reglera farten. Denna teknik ger mycket god dragkraft och kontroll på dåligt/ojämnt/brant underlag, till exempel backning med släp i uppförsbacke. Gör man detta på en Kia Sportage automat så varnar den för överhettning så fort man backar i motlut och frikopplar om man bara tittar på bromsen.
      ​​​​
      När jag har för avsikt att köra under 40km/h närmaste tiden så kör jag ofta lågväxel. Det är först när marken planar ut och bra grusväg eller asfalt är inom synhåll som högväxeln läggs i.

      ​​​​​​​Är någon av dessa bilar perfekt? Absolut inte. Detta är dock 2 bilar jag har velat ha i många år och efter 16 år av bilägande så är Isuzu Trooper den bästa bil jag har ägt, synd bara att mitt knä pajade. Jeepen har sina brister, men också sin charm. En fullsize pickup med mellandifferential var ganska unikt och revolutionerande på 70-talet.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #43
        Volvo XC90 D4 AWD MY2018, klockren dragbil med bra markfrigång till dåliga vägar, i offroadläge på automatlådan så aktiveras även Hilldecent som ger grym motorbroms när man åker i kraftiga utförslut, om man vill ner för grässlänter eller liknande för att komma åt att lägga i båten. Perfekta familjebilen som även tar emot dubbla fullstora barnvagnar i bagaget, samt så går mitt 9-fots spö in i bilen riggat å klart utan att vara i vägen för förare och passagerare. Enda nackdelen är att jag inte ser släpet bakom bilen när båten ligger i sjön då bilen är för bred, men då får jag helt enkelt åka med öppen lucka på bilen så får man bra kontroll över trailern.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

          Så som jag hört så ska det vara samma bil. Bara att outback har mer plojploj som kan gå sönder. Men det kan ju vara dom äldre då jag tänker på.

          Jag körde tidigare en Toyota Avensis. Det gick det också sommartid med trailer. Men man fick planera placeringen bättre. Ofta rulla trailern för hand sista biten.
          Nu när jag har 4wd och en bra sitthöjd. Största misstaget jag gjort i livet är att inte köpt en sån för 10 år sen. Råkade hamna på en oplogad väg i vintras. Kan ju säga att jag är en nervös bilförare, läs försiktig. Får jag sladd så är det toa direkt efter. Har toarulle i bilen av den anledningen. Hände ju ofta med Toyotan att man tappade greppet. Men med Kian. Den bara tuggade sig fram. Oplogat, vår och ett bilspår att följa. Fick gå ut en gång och skotta. Såg att dom som kört innan hade jävlas mycket mer. Så nöjd med kia.
          Nej, Outback och Forester är inte samma. Däremot så har Legacyn och Outback likadana karosser förutom en del kosmetiska plastdetaljer, men Outbacken har bättre markfrigång.

          Jag själv har haft 4 Subaru sedan 2008 som dragbil till båttrailern.
          Forester -06 2,5XT bensin, mauell
          Forester -09 2,0D diesel, manuell
          Forester -11 2,0D diesel, manuell
          Outback -14 2,0D diesel, automat

          Outbacken är det klart mycket bättre komfort i enligt mig. Forestern mer "bruksbil".

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
          250 svar
          76 838 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
          73 svar
          4 910 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg aegon1
          av aegon1
           
          Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
          6 svar
          562 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg bandsmet  
          Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
          32 svar
          2 366 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
          3 svar
          563 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Arbetar...
          X