Gore-Texkängor läcker som ett såll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gore-Texkängor läcker som ett såll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gore-Texkängor läcker som ett såll

    Senast ändrad av Rospigg; 2021-08-19, 09:28.

  • #2
    Jag googlade på det märket och de är endast "water repellent" på den övre delen som ju betyder vattenavvisande och det innebär att de klarar att motstå en viss mängd vatten men inte så mycket som nåt som är vattentätt. Se nedan länk på deras officiella site.

    Kommentera


    • #3
      Köp Meindl !!!

      vattentäta upp i hela kängans höjd!

      Bästa skorna jag nånsin haft, första paret hade jag i över 10år.
      Nu har jag två olika par kängor från Meindl

      oslagbar kvalitet

      Kommentera


      • #4
        Jag kör Gore-Tex i både lågskor och kängor, bästa materialet som finns. Men man måste hålla efter det, impregnering krävs efter att de blivit rejält blöta, kan också vara att rekommendera innan de tas i bruk första gång. Prova att köpa impregneringsspray och gå loss på dem, efter det borde det vara bättre.

        Jag kör Härkila Gore-Tex kängor som fiskeskor på hösten, de kan jag stå i sjön med när jag lägger i och tar upp båten utan att bli blöt.

        Kommentera


        • #5
          GT sägs ju ha en slags nivå om vattentäthet som måste uppfyllas, som typ "GT Pro" och garanteras av skotillverkaren men uppenbarligen så funkar det inte...

          Kolla hur långt GT membranet (silvrigt foder) når invändigt och om plösen är en integrerad del av GT fodret. En känga/sko som exponeras av regn från ovan lär läcka om inte GT- fodret (eller tätt byxben) täcker plösen.

          Här en Salomonsko Click image for larger version  Name:	20210818_214620.jpg Views:	0 Size:	1,00 MB ID:	2584456 med integrerad plös, sömmen i mitten kan vara en svag punkt om den inte är tejpad och det vet man inget om... förrän man blir blöt om foten.
          Senast ändrad av anteman; 2021-08-18, 20:54.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Placebos Visa inlägg
            Jag googlade på det märket och de är endast "water repellent" på den övre delen som ju betyder vattenavvisande och det innebär att de klarar att motstå en viss mängd vatten men inte så mycket som nåt som är vattentätt. Se nedan länk på deras officiella site.
            Det står Gore-Tex, samt water repellent nubuck. Nubuck är alltså skinnet, det är skinnet som är vattenavvisande, Gore-Tex är, korrekt behandlar vattentätt. Nubuck skinn behöver smörjas in med skokräm för att hålla tätt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
              Köp Meindl !!!

              vattentäta upp i hela kängans höjd!

              Bästa skorna jag nånsin haft, första paret hade jag i över 10år.
              Nu har jag två olika par kängor från Meindl

              oslagbar kvalitet
              Varit sjukt nöjd med mina också i flera år tills de faktiskt läckte senaste vandringen trots bra underhåll. Visst det var galet blött och riktigt ruskväder men jag blev plaskblöt och fick skavsår. Vilken modell har du?

              Kommentera


              • #8
                Värt att tänka på när det gäller Gore Tex-kängor är valet av yttermaterial. En känga som t.ex Meindl Tacana, Lowa R-6 GTX, som har ett ytterlager av blankt läder kommer hålla undan fukt och väta betydligt mycket bättre jämfört med en känga/sko som är av mockamaterial (Haglöfs Ridge GT, Treksta Dovre GTX som TS nämnt).

                Och om och om igen (då jag arbetar inom outdoor/handels) tror folk att Gore Tex är 100% vattentätt oavsett vad du gör med dem. Smutsiga och intorkade sådana kängor kommer Gore Tex'et slitas sönder på avsevärt snabbare än en som är ren och vaxad eller impregnerad med spray. Gore Tex kängor och skor SKA impregneras för att hålla vätan borta. Spelar ingen roll att man haft tur och klarat sig i 1-5 år med en sko utan att impregnera och den är helt tät ännu, det är ren och skär tur.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

                  Varit sjukt nöjd med mina också i flera år tills de faktiskt läckte senaste vandringen trots bra underhåll. Visst det var galet blött och riktigt ruskväder men jag blev plaskblöt och fick skavsår. Vilken modell har du?
                  En livslängd om "flera år" (?) kanske är rimligt om de används ofta? Din modell?

                  Kommentera


                  • #10
                    Tex-material är ganska bra i byxor och jackor, men personligen har jag lämnat det i skorna. Jag svettas för mycket om fötterna så jag blir blöt från insidan även om skorna tätar från utsidan. Nu har jag Lundhagskängor och saknar inte de tidigare Danner boots gtx en sekund. I skalkängorna finns inget plastmembran som kan gå sönder. Gör jag mitt med skovården är jag torr om fötterna så länge jag undviker djupa blöthål i myrarna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    77 442 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    74 svar
                    5 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg WalterChang  
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    571 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X