Gore-Texkängor läcker som ett såll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gore-Texkängor läcker som ett såll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tackar för alla svar.

    Kängorna är i princip nya, tror det var tredje gången jag använde dem igår. De två tidigare gångerna var i finväder i somras för att gå in dem.

    Vad gäller nubuckdelen i kängan så är den delen bara längst fram på tådelen, jag antar att det är för att skydda mot slitage när man sparkar i sten etc under vandringar. Men jag förutsätter att det är GT under nubuckdelen, annars är det ju löjligt om GT-membranet inte skulle gå ända fram i tådelen.

    Att döma av många svar så verkar det som att GT bör impregneras för att hålla helt tätt. Jag har tidigare haft läderkängor, och där är det självklart att de kontinuerligt måste impregneras, denna upplysning brukar också ofta stå som information. Det var också huvudanledningen till att jag ville ha GT-kängor denna gång, nämligen att slippa smörjning och impregnering.

    Men när det gäller GT-skor har jag aldrig sett i någon beskrivning/information att de ska impregneras, inte heller har någon handlare nämnt något om det när jag provat i outdoorbutiker, tvärtom. Och då gjorde jag ändå en gedigen marknadsundersökning innan jag köpte.

    Jag skrev faktiskt igår kväll till butiken där jag köpt kängorna, och till min förvåning fick jag svar redan tidigt i morse. De skriver att kängorna självklart ska vara helt vattentäta, om inte så är de slitna eller så är det fabrikationsfel på dem. De uppmanade mig att returnera dem så ersätter de mig med nya kängor. Så det är vad jag tänker göra, och om också de nya kängorna läcker så får jag väl prova att impregnera dem.

    Kommentera


    • #12
      Läs på lite om goretex, och liknande membran.
      Dom släpper ut fukt i gasform, för det är mindre molekyler än fukt i fast form, droppar typ. ungefär så.
      Så så länge materialet är rent och helt och funkar det fint.
      Impregnering osv är för yttermaterialet. och för att det inte skall vara blött. Och har inget med själva membranet att göra.

      3 lagers är ofta ett skyddande innelager, membranet, och sen yttermaterialet, det är yttermaterialet som kanske kan behöva skyddas så det inte suger fukt utan så vattnet pärlar sig och rinner av.
      Sen att ha det i skor, är många skarvar och mycket åverkan på materialet, det får man ha i beräkningen. Och om dom blir blöta håller dom sig ofta blöta längre.
      Ett par välsmorda lundhags eller motsvarade funkar fint med om man verkligen vill ha schyssta skor. som torkar lättare om dom väl blivit blöta med.



      https://www.teamsportia.se/guides/go...ur-funkar-det/
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Läs på lite om goretex, och liknande membran.
        Dom släpper ut fukt i gasform, för det är mindre molekyler än fukt i fast form, droppar typ. ungefär så.
        Så så länge materialet är rent och helt och funkar det fint.
        Impregnering osv är för yttermaterialet. och för att det inte skall vara blött. Och har inget med själva membranet att göra.

        3 lagers är ofta ett skyddande innelager, membranet, och sen yttermaterialet, det är yttermaterialet som kanske kan behöva skyddas så det inte suger fukt utan så vattnet pärlar sig och rinner av.
        Sen att ha det i skor, är många skarvar och mycket åverkan på materialet, det får man ha i beräkningen. Och om dom blir blöta håller dom sig ofta blöta längre.
        Ett par välsmorda lundhags eller motsvarade funkar fint med om man verkligen vill ha schyssta skor. som torkar lättare om dom väl blivit blöta med.



        https://www.teamsportia.se/guides/go...ur-funkar-det/
        Tack, det där var väldigt intressant information.

        Egentligen låter det lite självklart att om man impregnerar skorna så är det ju yttermaterialet som fuktskyddas, inte själva GT-membranet. Och om nu GT är helt vattentätt, och membranet inte är trasigt, så borde det ju egentligen inte spela någon roll om yttermaterialet är blött.

        Jag torkade kängorna med skotork (en sån som blåser varmluft) över natten, så de var helt torra inifrån i morse. Däremot var yttermaterialet fortfarande fuktigt, vilket förvånade mig. Så det kan kanske ändå vara idé att impregnera kängorna, kanske blir de lite lättare att skölja av och hålla rena då och torkar snabbare på utsidan...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

          Varit sjukt nöjd med mina också i flera år tills de faktiskt läckte senaste vandringen trots bra underhåll. Visst det var galet blött och riktigt ruskväder men jag blev plaskblöt och fick skavsår. Vilken modell har du?

          Jag haft haft Meindl Island Pro tror jag de heter eller hette dem användes under mer än 12år!!
          Både på fjällen, skogen och på isen vid pimpelfiske. Bästa skon jag haft men dessa är numera pensionerade då sulan släppte från skon.

          Nu kör jag Meindl Dovre Extrem GTX samt Meindl Antelao GTX.

          Meindl är dyra, Inge snack om saken!
          Men kvaliteten är i topp och möjlighet att skicka in på reparation/ renovering är fantastisk.
          Gäller att sköta om dem så håller dem länge.

          Slår man ut inköpspriset på säg 3500:- på 10 år så kostar kängorna ynka hundralappar årligen.

          Kommentera


          • #15
            Vattentäta i 10-12 år med skötsel låter fantastiskt för en menbrankänga, hur sköter du dem då? Skotork invändigt och smorning av skinnet (när det torkat eller ngt innan?) efter varje längre användning?

            Frågan är om 10 år gäller än i dag, tänker på diskussioner på FS om moderna rullar som rostar eller blir dåliga i gången ganska fort så man funderar om de och kängor numera tillverkas med "inbyggd livslängd" snarare än bästa livslängd... återstår att se.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Vattentäta i 10-12 år med skötsel låter fantastiskt för en menbrankänga, hur sköter du dem då? Skotork invändigt och smorning av skinnet (när det torkat eller ngt innan?) efter varje längre användning?

              Frågan är om 10 år gäller än i dag, tänker på diskussioner på FS om moderna rullar som rostar eller blir dåliga i gången ganska fort så man funderar om de och kängor numera tillverkas med "inbyggd livslängd" snarare än bästa livslängd... återstår att se.
              Simms har livstids garanti, men deras definition är plaggets/produktens livstid
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Vattentäta i 10-12 år med skötsel låter fantastiskt för en menbrankänga, hur sköter du dem då? Skotork invändigt och smorning av skinnet (när det torkat eller ngt innan?) efter varje längre användning?

                Frågan är om 10 år gäller än i dag, tänker på diskussioner på FS om moderna rullar som rostar eller blir dåliga i gången ganska fort så man funderar om de och kängor numera tillverkas med "inbyggd livslängd" snarare än bästa livslängd... återstår att se.

                Skotork med varmluft ska inte användas i Goretex kängor vad jag lärt mig.

                Själv spolar jag av och borstar rent från skit och låter torka av sig själv. Sedan på med vax, har alltid kört meindl original vax.
                som i lumpen, gnugga in ordentligt så är det bara o köra igen.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                  Simms har livstids garanti, men deras definition är plaggets/produktens livstid
                  Klockrent, garantin gäller hur länge som helst men inte om den läcker eller på annat sätt går sönder ...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


                    Jag haft haft Meindl Island Pro tror jag de heter eller hette dem användes under mer än 12år!!
                    Både på fjällen, skogen och på isen vid pimpelfiske. Bästa skon jag haft men dessa är numera pensionerade då sulan släppte från skon.

                    Nu kör jag Meindl Dovre Extrem GTX samt Meindl Antelao GTX.

                    Meindl är dyra, Inge snack om saken!
                    Men kvaliteten är i topp och möjlighet att skicka in på reparation/ renovering är fantastisk.
                    Gäller att sköta om dem så håller dem länge.

                    Slår man ut inköpspriset på säg 3500:- på 10 år så kostar kängorna ynka hundralappar årligen.

                    Jag hade mina Meindl Island i nästan 15 år innan sulan lossnade. Då hade jag använt dem flitigt både under fiske och som scoutledare. Vattentäta hela vägen upp och grymt sköna att ha på sig. Rengöring och infettning enda underhåll som behövs. För mig var det en no-brainer att köpa Meindl igen och det kommer jag att göra nästa gång det är dags att byta igen, om kanske 10 år eller så :-)
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg


                      Jag hade mina Meindl Island i nästan 15 år innan sulan lossnade. Då hade jag använt dem flitigt både under fiske och som scoutledare. Vattentäta hela vägen upp och grymt sköna att ha på sig. Rengöring och infettning enda underhåll som behövs. För mig var det en no-brainer att köpa Meindl igen och det kommer jag att göra nästa gång det är dags att byta igen, om kanske 10 år eller så :-)
                      Kul att höra att vi är två meindl fans !

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      77 442 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      74 svar
                      5 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg WalterChang  
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      571 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X