Märkligt fenomen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkligt fenomen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Märkligt fenomen

    Var ute igår kväll och just när jag var på hem ser jag ett område på cirka 2x2 meter som bubblar kraftigt, ungefär som i en bubbelpool. Några sekunder senare börjar det välla upp något från botten som sedan flyter Vi snackar stora mängder här, skulle lätt fylla båten med det... Vad för märkligt fenomen har jag varit med om? Försökte komma nära för att se vad det var för något men kombinationen mörkt och att jag inte ville dra in massa skit i motorn gjorde att jag avbröt. Någon som varit med om något liknande?

  • #2
    Var ni möjligtvis i svarta lagunen?

    Kommentera


    • #3
      Metangas? Ryska Spetsnaz-grodmän?

      Kommentera


      • #4
        Låter som en gasbubbla som steg upp och sprack, det är helt naturligt förekommande gas (Metan tror jag det är) som finns i bottensedimentet och ibland så läcker det ut och när det då är tjockt med sjögräs ovanpå så bildar gräset en kula/bubbla som fylls med gas och stiger mot ytan.
        Ibland kommer dessa ända upp till ytan och syns då och ser ganska märkligt ut och det är inte kul att köra in i dem med motorn då man får massor med gräs i propellern, men ofta spricker dem på väg upp och då blir det som det Du såg.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
          Var ni möjligtvis i svarta lagunen?
          Kunde nästan tro det

          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Metangas? Ryska Spetsnaz-grodmän?
          Någon slags gas måste det ju varit, luktade dock ingenting. Ryssarna var en av dem första sakerna jag skyllde på, men såg inga grodmän.

          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Låter som en gasbubbla som steg upp och sprack, det är helt naturligt förekommande gas (Metan tror jag det är) som finns i bottensedimentet och ibland så läcker det ut och när det då är tjockt med sjögräs ovanpå så bildar gräset en kula/bubbla som fylls med gas och stiger mot ytan.
          Ibland kommer dessa ända upp till ytan och syns då och ser ganska märkligt ut och det är inte kul att köra in i dem med motorn då man får massor med gräs i propellern, men ofta spricker dem på väg upp och då blir det som det Du såg.
          Något åt det hållet måste det varit, såg dock inte ut som sjögräs men det var mörkt ute så kan mycket väl varit det. Fundersam blev man iaf, speciellt då det hände just där det går från 0.5m - 5m på ungefär en/två meters avstånd, väldigt brant kant där dvs. Så blev nyfiken om det är något som händer "ofta" (geologiskt sätt) som bidrar till att forma botten.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
          250 svar
          77 419 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
          74 svar
          5 128 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg WalterChang  
          Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
          6 svar
          567 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg bandsmet  
          Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
          32 svar
          2 375 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
          3 svar
          571 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Usling
          av Usling
           
          Arbetar...
          X