Vad har ni för gott i pluntan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni för gott i pluntan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg
    I pluntan brukar det vara någon sort av kryddat brännvin, men på Öringpremiären följer det alltid med en kvartsflaska Rådmanspunsch.
    punsch e gött!!!
    favoriten är dock nog att göra guldkant på punsch! perfekt coctail både sommar som vinter!!!

    tror nästan cederlunds caloric är lite av favoriten när det kommer till punschdelen i guldkant? rådmanspunschen har jag dock inte smakat!
    får införskaffas!
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

      punsch e gött!!!
      favoriten är dock nog att göra guldkant på punsch! perfekt coctail både sommar som vinter!!!

      tror nästan cederlunds caloric är lite av favoriten när det kommer till punschdelen i guldkant? rådmanspunschen har jag dock inte smakat!
      får införskaffas!
      Välkommen in i vår nationaldrycks underbara värld!

      Jag kan varmt rekommendera att börja med Rådmanspunsch, Grönstedts Blå eller Uardaakademins Årgångspunsch och du tycker om klassiskt.
      Tycker du om rom skall du absolut köpa en flaska Kronans Punsch. Ta den med lite krossad is och slå i saften av en lime, där har du en Doctor Cocktail som heter duga till sommarens abborrmete.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg

        Välkommen in i vår nationaldrycks underbara värld!

        Jag kan varmt rekommendera att börja med Rådmanspunsch, Grönstedts Blå eller Uardaakademins Årgångspunsch och du tycker om klassiskt.
        Tycker du om rom skall du absolut köpa en flaska Kronans Punsch. Ta den med lite krossad is och slå i saften av en lime, där har du en Doctor Cocktail som heter duga till sommarens abborrmete.

        Intressant!

        Av outgrundlig anledning har jag aldrig testat punsch, vilket jag nu tillfullo inser är rent bedrövligt illa!
        Man brukar ju säga att det är lätt att bli ”hemmablind”, frågan är egentligen vilket som är värst, att inte ha provat denna dryckjom, eller att inte ens ha koll på att brygden tydligen är vår Nationaldryck?
        Det är så man skäms, men det ska min själ bli ändring på detta!
        Känns som att en bra herrmiddag inkluderande punsch provning kan vara ett lämpligt avstamp!
        Du verkar ju insatt så kom gärna med fler lämpliga förslag i ämnet!

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg


          Intressant!

          Av outgrundlig anledning har jag aldrig testat punsch, vilket jag nu tillfullo inser är rent bedrövligt illa!
          Man brukar ju säga att det är lätt att bli ”hemmablind”, frågan är egentligen vilket som är värst, att inte ha provat denna dryckjom, eller att inte ens ha koll på att brygden tydligen är vår Nationaldryck?
          Det är så man skäms, men det ska min själ bli ändring på detta!
          Känns som att en bra herrmiddag inkluderande punsch provning kan vara ett lämpligt avstamp!
          Du verkar ju insatt så kom gärna med fler lämpliga förslag i ämnet!
          Det är en ypperlig idé, min herre.
          utbudet på Punsch är såpass begränsat på Systembolaget så man behöver inte vara rädd för att gå vilse.

          Vill man pröva punsch som nybörjare rekommenderar jag denna ordning;

          Lilla Spritfabrikens - Snapphanepunsch
          Torr, med ekfatstoner.

          Rådmanspunsch
          Klassisk punsch, med starkare alkoholtoner.

          Kronan Punsch
          Punsch i modern och västindisk tappning. Tycker man om rom är detta rätt väg in.

          AB Svenska Sprit Punsch
          Gammaldags punsch med te. Beska, blommiga toner. En kulturhistorisk punsch, men inget för nybörjaren.

          von Dubens Punsch
          Försommarpunshen nummer ett. Denna skall ställas i punschkylaren fylld med krossad is, och gärna serveras i ett glas med klar-is när sommarvärmen kommer, runt Första metardagen eller Nationaldagen.

          Övriga på bolaget är samtliga värda att pröva. Själv finner jag inte Roslagspunschen i smaken, men det är väl jag, det. Tegnér och Son är den mest prisvärda punschen och Flurpunschen den klart godaste.

          Punsch gör sig förstås gott som digest, till kaffet, fikat eller desserten.
          Men, jag rekommenderar att man prövar den till ostbricka, charkuterier och framförallt till goda cigarrer, där den verkligen får skina.

          All punsch bör prövas på klar-is, isad (kyld i punschkylare) samt rumstempererad.
          De klassiska punscherna bör även prövas värmda till ärter med fläsk eller annan rejäl husmanskost. Observera dock att inte alla punscher är goda som värmda.

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg

            Det är en ypperlig idé, min herre.
            utbudet på Punsch är såpass begränsat på Systembolaget så man behöver inte vara rädd för att gå vilse.

            Vill man pröva punsch som nybörjare rekommenderar jag denna ordning;

            Lilla Spritfabrikens - Snapphanepunsch
            Torr, med ekfatstoner.

            Rådmanspunsch
            Klassisk punsch, med starkare alkoholtoner.

            Kronan Punsch
            Punsch i modern och västindisk tappning. Tycker man om rom är detta rätt väg in.

            AB Svenska Sprit Punsch
            Gammaldags punsch med te. Beska, blommiga toner. En kulturhistorisk punsch, men inget för nybörjaren.

            von Dubens Punsch
            Försommarpunshen nummer ett. Denna skall ställas i punschkylaren fylld med krossad is, och gärna serveras i ett glas med klar-is när sommarvärmen kommer, runt Första metardagen eller Nationaldagen.

            Övriga på bolaget är samtliga värda att pröva. Själv finner jag inte Roslagspunschen i smaken, men det är väl jag, det. Tegnér och Son är den mest prisvärda punschen och Flurpunschen den klart godaste.

            Punsch gör sig förstås gott som digest, till kaffet, fikat eller desserten.
            Men, jag rekommenderar att man prövar den till ostbricka, charkuterier och framförallt till goda cigarrer, där den verkligen får skina.

            All punsch bör prövas på klar-is, isad (kyld i punschkylare) samt rumstempererad.
            De klassiska punscherna bör även prövas värmda till ärter med fläsk eller annan rejäl husmanskost. Observera dock att inte alla punscher är goda som värmda.
            Sedärja!

            Detta forum är tydligen även berikat med en alldeles utmärkt ”punshipedia”, suveränt!
            Ska ta upp denna så länge helt missade punkt för intressekoll med det övriga gardet, förhoppningsvis mynnar det ut i ett grundligt test.

            Tack och bock!

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

              Sedärja!

              Detta forum är tydligen även berikat med en alldeles utmärkt ”punshipedia”, suveränt!
              Ska ta upp denna så länge helt missade punkt för intressekoll med det övriga gardet, förhoppningsvis mynnar det ut i ett grundligt test.

              Tack och bock!
              Så lite, så.
              Du ligger rätt i tiden. I morgon är Gustav Adolfsdagen, Sveriges ”gamla” nationaldag, och då passar det utmärkt med punsch.
              Fars dag står för dörren sedan hela adventstiden.
              Kanske har du tur med en gåva eller två?

              Kommentera


              • #67
                Tog å la en beställning på en overproof-rom samt kronans jubileumspunsch, visst, då blev det ju inte "vanliga" kronans då men jubileumsversionen lät skoj den med så kan väl börja i den änden med av kronans utbud!

                hade tänkt jag skulle haft en grönstedts med, alltid fint å ha i skåpet då dom går åt nu i vinterns guldkantsdrickande, men , den tycks ha ramlat ur bolagets sortiment åter igen??? sorgligt isf... får hoppas den återkommer sen!
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                  Tog å la en beställning på en overproof-rom samt kronans jubileumspunsch, visst, då blev det ju inte "vanliga" kronans då men jubileumsversionen lät skoj den med så kan väl börja i den änden med av kronans utbud!

                  hade tänkt jag skulle haft en grönstedts med, alltid fint å ha i skåpet då dom går åt nu i vinterns guldkantsdrickande, men , den tycks ha ramlat ur bolagets sortiment åter igen??? sorgligt isf... får hoppas den återkommer sen!
                  Hatten av, min herre!
                  Kronans Jubileums har jag ej testat, så den får ni gärna återkomma med ett omdöme om.
                  Jag observerade också att Grönstedts Blå för tillfället är borta. Dessvärre är det så med punsch på bolaget; det försvinner artiklar i perioder och sedan dyker de upp på nytt, så man får bevaka ständigt.
                  Jag kan glädja er med att det är återlansering av Ruderts punsch (2.0) nu den 14 november. Även den är riktigt fin.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg

                    Hatten av, min herre!
                    Kronans Jubileums har jag ej testat, så den får ni gärna återkomma med ett omdöme om.
                    Jag observerade också att Grönstedts Blå för tillfället är borta. Dessvärre är det så med punsch på bolaget; det försvinner artiklar i perioder och sedan dyker de upp på nytt, så man får bevaka ständigt.
                    Jag kan glädja er med att det är återlansering av Ruderts punsch (2.0) nu den 14 november. Även den är riktigt fin.
                    ja alltså när grönstedts försvann från bolaget, typ 2005? 2006??? å var borta i en herrans massa år (kom den tillbaka för nåt/nåra år sen bara?) så var det ju en klart sorglig period... visst det finns många sorters god punsch och många jag ännuninte testat ens, men grönstedts blå är ju en ikon man egentligen alltid vill ha en flaska stå i skåpet... får hoppas den inte är borta lika länge denna gång!
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

                      ja alltså när grönstedts försvann från bolaget, typ 2005? 2006??? å var borta i en herrans massa år (kom den tillbaka för nåt/nåra år sen bara?) så var det ju en klart sorglig period... visst det finns många sorters god punsch och många jag ännuninte testat ens, men grönstedts blå är ju en ikon man egentligen alltid vill ha en flaska stå i skåpet... får hoppas den inte är borta lika länge denna gång!
                      Problemet är att Systembolaget aldrig redovisar hur och varför olika artiklar utgår eller införs; det sker helt godtyckligt. Man får ofta höra sig för med leverantörerna.
                      inte sällan försvinner en artikel ur sortimentet, enbart på grund av att den är slut för året.
                      Så ta inte för givet att det står ”slut hos leverantör” eller ”tillfälligt slut”; artikeln kan likväl försvinna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      77 386 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      74 svar
                      5 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg WalterChang  
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      570 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X