Hur ska jag lösa styrningen till pulpeten med en ny motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska jag lösa styrningen till pulpeten med en ny motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ska jag lösa styrningen till pulpeten med en ny motor?

    Halloj!

    Jag ha idag en gammal 2-taktare, Yamaha 9,9 hk och en Uttern 4300 (90-tal). Är nu sugen på att skaffa en ny tystare och miljövänligare motor. Ägaren innan mig hade på ett enkelt sätt motorn kopplad med en låsmutter till styrarmen som går direkt till styrpulpeten (se bild) Så det är inte någon avancerad styrning direkt, men det funkar för mig.

    Frågan är om jag kan göra likadant om jag skaffar en ny motor. På min gamla motor är det en bygel där man fäst låsmutter till styrarmen. Kollat lite på de nya Mercury 4-taktarna 9,9hk och 15hk, men vad jag kan se så finns det inte direkt nåt ställe där jag kan låsa fast till styrarmen.

    Ha ni några idéer eller lösningar så skriv gärna.

    Mvh Adam

  • #2
    Så var det efter gammalt och enkelt att montera och byta men det Du behöver är en ny styrvajer avsedd för genomgående styrning vilket alla nya motorer har, men Du kan behålla resten av styrningen och bara byta vajern.

    Lossa gamla vajern plocka loss den och mät längden och köp en ny med rätt fäste och längd och skruva dit så är Du på banan igen, kostar inte så mycket och snabbt fixat på egen hand

    Kommentera


    • #3
      Inte säkert du behöva byta styrkabeln.
      När du köper ny motor kolla vad som krävs.
      Finns ofta adapter för olika infästningar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
        Inte säkert du behöva byta styrkabeln.
        När du köper ny motor kolla vad som krävs.
        Finns ofta adapter för olika infästningar.
        Det är sant men med en ny motor som är starkare så känns det vettigt med en ny och fräsch styrvajer så den håller så länge som möjligt då det är extremt tråkigt att köra av styrvajern ute på fisketuren (egen erfarenhet) så tycker jag det är en klok investering i funktion och säkerhet istället för att snåla med några hundringar med en adapter även om man får ihop det.

        Men det är jag det alla gör som de vill så klart.

        Kommentera


        • #5
          Tror du misuppfattade mig.
          Tänkte bara att det är bättre att kolla vad nya motorn kräva och utgå från det.
          Håller med dig att ny fräsch styrkabel är en klok investering.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Tror du misuppfattade mig.
            Tänkte bara att det är bättre att kolla vad nya motorn kräva och utgå från det.
            Håller med dig att ny fräsch styrkabel är en klok investering.
            AHA då är ja med ;-)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Strandberget Visa inlägg
              Halloj!

              Jag ha idag en gammal 2-taktare, Yamaha 9,9 hk och en Uttern 4300 (90-tal). Är nu sugen på att skaffa en ny tystare och miljövänligare motor. Ägaren innan mig hade på ett enkelt sätt motorn kopplad med en låsmutter till styrarmen som går direkt till styrpulpeten (se bild) Så det är inte någon avancerad styrning direkt, men det funkar för mig.
              Jag förstår ingenting om det här nya även om jag är Catamaran rent in the Mahe
              Frågan är om jag kan göra likadant om jag skaffar en ny motor. På min gamla motor är det en bygel där man fäst låsmutter till styrarmen. Kollat lite på de nya Mercury 4-taktarna 9,9hk och 15hk, men vad jag kan se så finns det inte direkt nåt ställe där jag kan låsa fast till styrarmen.

              Ha ni några idéer eller lösningar så skriv gärna

              Mvh Adam
              Det låter som en spännande uppdatering du planerar. När det gäller att koppla en ny motor till din båt, kan det vara en idé att överväga en anpassad fästlösning. Om standardfästena inte passar, kan en lokal verkstad hjälpa dig att designa en som fungerar med din nya motor och befintliga styrsetup https://sailica.com/catalog/seychelles/mahe/catamaran
              Senast ändrad av bandsmet; 2023-11-16, 11:16.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
              250 svar
              76 881 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Usling
              av Usling
               
              Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
              73 svar
              4 916 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg aegon1
              av aegon1
               
              Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
              6 svar
              562 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg bandsmet  
              Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
              32 svar
              2 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
              3 svar
              565 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Usling
              av Usling
               
              Arbetar...
              X