Varför smakar whiskeyn mindre efter ett tag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför smakar whiskeyn mindre efter ett tag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför smakar whiskeyn mindre efter ett tag?

    Anropar alla whiskeyexperter.

    Jag tycks ha upplevt att en whiskey smakar bäst första glaset. Alltså när flaskan öppnats för första gången.

    Jag har märkt det på Aberlour A'bunadh, Laphroaig 10 år och Laphroaig Quarter Cask. Unnade mig också en Lagavulin 16 år för en månad sen, och jag tycks uppleva väldigt tydligt att första glaset hade mer smak än vad den har nu. Jag har alltid stängt korkarna ordentligt och förvarat buteljerna i sina tillhörande rör eller lådor i skafferiet.

    Inbillar jag mig, eller är det här ett vanligt fenomen?
    Finns det nåt sätt att komma runt problemet? För jag ser det verkligen som ett problem.

    Tacksam för svar.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Anropar alla whiskeyexperter.

    Jag tycks ha upplevt att en whiskey smakar bäst första glaset. Alltså när flaskan öppnats för första gången.

    Jag har märkt det på Aberlour A'bunadh, Laphroaig 10 år och Laphroaig Quarter Cask. Unnade mig också en Lagavulin 16 år för en månad sen, och jag tycks uppleva väldigt tydligt att första glaset hade mer smak än vad den har nu. Jag har alltid stängt korkarna ordentligt och förvarat buteljerna i sina tillhörande rör eller lådor i skafferiet.

    Inbillar jag mig, eller är det här ett vanligt fenomen?
    Finns det nåt sätt att komma runt problemet? För jag ser det verkligen som ett problem.

    Tacksam för svar.
    Det har jag aldrig märkt av, tror felet snarare ligger någonstans mellan glaset och barstolen

    Har du svets hemma kan du ta lite gas från skyddsgasflaskan och pysa i innan du sätter i korken

    Kommentera


    • #3
      Den ändrar sig när den varit öppnad.
      Vissa flaskor blir bättre, några sämre.


      https://youtu.be/ATdUbox20q8

      Kommentera


      • #4
        Det oxiderar ju gör det, så lite smakförändring sker väl, oftast större ju mer luft som finns i flaskan, en del whisky tycker jag blir godare med tid! men, klart, nån kanske blir sämre? inget jag direkt märkt av men...
        annars är ju en klassisk grej hos whiskynördar å låta virren stå å "mogna" i glaset en stund innan/under provsmakning...

        EDIT; var visst pucktvåa på detta!
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Jag märkte det väldigt tydligt med Lagavulin 16 år. Förstglase´ var rentav magiskt både vad gäller doft och smak. Lite hav som får en att drömma sig bort till att sitta på en fjord i vårt västra grannland. Nu är det kanske 60-70% kvar av flaskan och det fortfarande gott, ingen tvekan om den saken, men magin som fanns i förstglase´ finns inte längre där.

          En idé apropå att oxidering orsakar smakförändringarna, och att det blir värre ju mindre whiskey det är kvar i flaskan;
          Flaskorna borde ha nåt slags membran som gör att man med hjälp av en spruta och kanyl kan dra ut whiskeyn utan att sabba smaken.
          Imorgon ska jag ringa runt till mina favoritdestillerier och lansera idén.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Jag dricker mer blended och har inget lager så de blir inte så långvariga men pröva att förvara flaskan upp å ned? Kanske en myt men vill minnas att det sagts att syret har svårare att nå whiskyn om korken, packningen är fuktig..

            Kommentera


            • #7
              Coravin skulle kunna funka för Whisky med.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Anropar alla whiskeyexperter.

                Jag tycks ha upplevt att en whiskey smakar bäst första glaset. Alltså när flaskan öppnats för första gången.

                Jag har märkt det på Aberlour A'bunadh, Laphroaig 10 år och Laphroaig Quarter Cask. Unnade mig också en Lagavulin 16 år för en månad sen, och jag tycks uppleva väldigt tydligt att första glaset hade mer smak än vad den har nu. Jag har alltid stängt korkarna ordentligt och förvarat buteljerna i sina tillhörande rör eller lådor i skafferiet.

                Inbillar jag mig, eller är det här ett vanligt fenomen?
                Finns det nåt sätt att komma runt problemet? För jag ser det verkligen som ett problem.

                Tacksam för svar.
                Att whiskyn smakar mindre kan bero på att smaksinnet dämpas mer och mer efter varje glas alkohol du dricker...
                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                250 svar
                76 838 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Usling
                av Usling
                 
                Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                73 svar
                4 910 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg aegon1
                av aegon1
                 
                Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                6 svar
                562 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg bandsmet  
                Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                32 svar
                2 366 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                3 svar
                563 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Usling
                av Usling
                 
                Arbetar...
                X