Beredskap vid fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beredskap vid fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Beredskap vid fiske

    Tänkte starta en dialog om vilken beredskap vi som sportfiskare har under vårat fiske för dem gånger då det går galet och olyckan är framme, för det gör det för oss alla förr eller senare.
    Här är den mentala beredskapen lika viktig som den materiella!!

    Då jag fiskar mest från båt så är såklart min beredskap inriktad på det men det vore intressant att höra hur även icke båtburna fiskare är rustade, så kom igen och dela med Er av tips och ideer.

    Fiskeprylarna och fika/dricka/mat/onyttigheter har Ni såklart med Er så dem hoppar vi över i denna tråd!

    För att få igång detta så börjar jag med mig själv

    Säkerhetsrelaterat
    Flytväst/flytoverall (beroende av väder) till alla och alltid på ombord.
    Förbandsmaterial för div sårskador samt grundläggande kunskap i att använda det.
    Nödraketer.
    VHF fast monterad samt handhållen.
    Mobil i vattentät och flytande påse.
    Brandsläckare 2st.
    Resrvbränsle min. 3X10l.
    Reserproppeller.
    Reservtändstift.
    Reservsäkringar av alla modeller även huvudsäkring till motorn.
    Verktyg och kunnande för att klara enklare reparatioenr till sjöss.
    Färskvatten på flaska.

    Båtrelaterat
    All nödvändig navigationsutrustning för både manuell och elektronisk navigering samt kunskaper i användandet (Kustskepparexamen + VHF Cert).
    Huvudankare samt reservankare.
    Tågvirke till olika användning samt reserv av alla sorter.
    Drivankare.
    Länspump och självläns.
    Paddel & båtshake.

    Mental beredskap och planering
    Meddelar alltid var jag kommer att vara till någon kvar i land, samt beräknad hemkomsttid.
    Alltid en färdig reservplan om något händer, antingen medecinskt eller mekaniskt.
    Alternativa färdvägar och fiskeplatser om vädret försämras/ändras.


    Så nu får Ni fylla på med Erat, vad har Ni med Er och vad tycker Ni att man bör/ska ha med sig vid
    Senast ändrad av Rospigg; 2008-01-01, 23:42. Anledning: Glömde slutet, och släckarna.

  • #2
    Du har fått med det mesta av vikt, det du missat men som jag ändå är övertygad om att du har en så är det brandsläckare.

    Kommentera


    • #3
      Rospigg.. Jag är inte i närheten av din beredskap för oberäknade händelser.
      Däremot är jag försiktig på sjön, tar inga risker och gör inget överilat...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Gävlebon Visa inlägg
        Du har fått med det mesta av vikt, det du missat men som jag ändå är övertygad om att du har en så är det brandsläckare.
        Helt rätt, det finns två brandsläckare ombord ska lägga till det på listan.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
          Rospigg.. Jag är inte i närheten av din beredskap för oberäknade händelser.
          Däremot är jag försiktig på sjön, tar inga risker och gör inget överilat...
          Det är goda egenskaper för alla som är på sjön så Du är en bra bit på väg, kanske några av mina tips passar Dig och kan få följa med i framtiden som tex en förbandslåda??!!

          Kommentera


          • #6
            Tack Rospigg för den komihåglistan. Bra att ha en check-lista att kryssa av på. Ser direkt vad jag saknar (1 extra brandsläckare) + VHF som snart skall inköpas. Tar certet då. Drivankare måste också köpas in så fort som möjligt. Det skall bli en som passar för driftande fiske, en som är ganska stor och kan hålla båten stadigt i motsjö.

            Kanske du skulle ha med någon bra ficklampa eller liknande på listan? Sker det något så kan du slå dig i backen på att det sker då man ser som dåligast, alltså på kvällen/natten........

            mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Tack Rospigg för den komihåglistan. Bra att ha en check-lista att kryssa av på. Ser direkt vad jag saknar (1 extra brandsläckare) + VHF som snart skall inköpas. Tar certet då. Drivankare måste också köpas in så fort som möjligt. Det skall bli en som passar för driftande fiske, en som är ganska stor och kan hålla båten stadigt i motsjö.

              Kanske du skulle ha med någon bra ficklampa eller liknande på listan? Sker det något så kan du slå dig i backen på att det sker då man ser som dåligast, alltså på kvällen/natten........

              mvh
              Varsågod
              Hoppades att den skulle kunna vara till nytta som just en checklista för andra och som sagt det är bara att fylla på med saker då vi alla har olika behov och ideer, hoppas det ramlar in fler som listar sitt och hur dem tänker/planerar i detta avseende.

              Visst jag vet att man inte gärna vill tänka på att det kan hända olyckor och många tänker "det händer inte mig" men det funkar inte i längden har jag lärt mig av krass erfarenhet under dem nästan 40 år jag varit på sjön i alla möjliga flytetyg.
              Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag som privatperson har hjälpt båtåkare/fiskare i olika situationer där det gått galet, så tro mig alla kan råka illa ut oavsett hur erfaren man är och hur försiktig man är men shit happens!!


              Du har helt rätt i att en lampa är bra att ha ombord för det brukar som sagt gå fel vid sämsta tänkbara tillfälle

              Normalt har jag en sån här http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=604111 som jag tar med ombord under den del av året då det blir riktigt mörkt, till årets säsong kommer den att kompleteras med en sån här http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=604092 för att få lite mera flexibelt arbetsljus och som finns ombord jämt, och jo en liten batterilamapa med dioder utifall båtens batteri lägger av troligen en pannlampa för att få händerna fria för reparationer.


              Drivankare är oumbärligt vid driftfiske enligt min erfarenheet och ännu värdefullare om det är något som pajar så man kan hålla fören mot vinden för att minimera gungandet vid reparation, tips för detta är att förse linan till drivankaret med en ryckdämpare (som till trollingloden) och så en lång lina min 10-15m så att drivankaret kan gå ner lite under ytan och bromsa bättre.

              Kommentera


              • #8
                99 spänn för en laddbar handstrålkastare, inte dåligt. Som att köpa baterier och få en handstrålkastare med på köpet, hehehe.

                Den fjärrstyrda såg fiffig ut, kanske man skall satsa på något som inte sitter ute hela tiden typ den där. Kanske man skall kontakta nånn inköpskurir

                Nånn som har en aning om vilka typer av drivankare som är bäst? Har sett en del olika men dom har inte funkat så bra tycker jag (någon har rätt och slätt sjunkit, andra fäller i hop sig + lite andra varianter). Vad skall man undvika, någon som vet?

                mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  99 spänn för en laddbar handstrålkastare, inte dåligt. Som att köpa baterier och få en handstrålkastare med på köpet, hehehe.

                  Den fjärrstyrda såg fiffig ut, kanske man skall satsa på något som inte sitter ute hela tiden typ den där. Kanske man skall kontakta nånn inköpskurir

                  Nånn som har en aning om vilka typer av drivankare som är bäst? Har sett en del olika men dom har inte funkat så bra tycker jag (någon har rätt och slätt sjunkit, andra fäller i hop sig + lite andra varianter). Vad skall man undvika, någon som vet?

                  mvh
                  Precis så jag resonerar om fjärrsökaren med, den finns ombord och monteras utan massa skruvande när man behöver den, men sitter inte ivägen övrig tid!!


                  Hittade inget drivankare som jag var helt nöjd med så jag gjorde ett eget som funkar kanonbra samt helt hopfällbart för minimalt förvaringsutrymme

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Hittade inget drivankare som jag var helt nöjd med så jag gjorde ett eget som funkar kanonbra samt helt hopfällbart för minimalt förvaringsutrymme
                    Bilder och byggbeskrivning emotses............

                    mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    77 556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    74 svar
                    5 145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg WalterChang  
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 376 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    571 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X