Tips på sätt att tjäna pengar..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på sätt att tjäna pengar..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på sätt att tjäna pengar..?

    Ja, är ju rätt svårt att hitta ett jobb nu för tiden, så tänkte höra med er här om det är nån som har nåt bra tips på hur man kan tjäna lite extra pengar? Har funderat på att börja importera nånting och sälja vidare, men vet inte vad. Så fyll gärna på med tips och erfarenheter
    Allt utom drogförsäljning är av intresse.

  • #2
    Problemet är att om du är arbetslös och börjar importera och sälja så blir du av med a-kassan. Så det gäller att hitta något bra direkt. Men arbete finns alltid bara man lägger tid på att skaffa jobb. Själv var jag på pappret arbetslösen period men jag hade jobb nästan hela tiden, några timmar här och där flera arbetsgivare. För att få jobben åkte jag runt och presenterade mig och talade om vad jag kunde hjälpa till med för varje plats jag besökte, givetvis så utnyttjade jag alla kontakter jag har som hjälp. Jag upplevde att var 20:e arbetsgivare var positiv och erbjöd det dom kunde och hade behov av.
    Ta reda på lite om företagen innan du besöker dom det gör intryck när man vet vad man pratar om.

    Arbete finns alltid att få det är permanenta stabila jobb som är svåra att få.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

    Kommentera


    • #3
      Jag håller helt med Hobbyfiskaren, jobb finns till alla som är intresserade av att jobba. Nu i lågkonjunkturen så är det lite kärvare men för 2-3 år sedan så fanns det verkligen jobb till alla som sökte efter dem.

      Men om man tror att man skall få ett arbete genom att sitta på Arbetsförmedlingen och skicka in jobbansökan i 10-pack åt gången så kommer man inte att få något arbete. Möjligtvis som telefonförsäljare, kan ju vara en idé om man har lite suicidala tendenser.

      Nej, personliga kontakter är det som gäller. Kolla upp företag i staden där du bor, läs lite om dem och åk ut för att träffa lämplig representant för en diskussion face to face. Om de inte har något direkt så kommer den personen att minnas dig när det väl behövs. Ja, förutsatt att du gör ett bra intryck alltså.
      Har du A-kassa så kan du ju tom erbjuda dig att jobba åt dem gratis ett tag för att visa vad du kan, detta gäller dock nästan enbart mindre företag. Givetvis skall du inte anmäla detta till A-kassan för då står du ju inte till arbetsmarknadens förfogande. Men här skall du komma ihåg att du är oförsäkrad och inte har så mycket rättigheter, ställer du till något så kan företaget skylla allt direkt på dig och det kan bli en dyr smäll.

      Sen så kan man ju också säga att om du klantar omkring en massa på en arbetsplats och är allmänt slö så kommer du knappast att få något arbete på andra företag i staden heller. Du kan klappa dig i häcken på att i stort sett alla företag har ett nätverk där man kan höra sig för om tidigare anställda och liknande. Chef på företag A känner chef på företag B etc.

      Angående eget företagande så är det en intressant lösning om du har en bra idé. Jag själv har företag som fotograf/frilansjournalist vid sidan av mitt vanliga arbete idag. Startade även ett handelsbolag när jag gick på gymnasiet som gick bra ett tag, eller iaf tills vår leverantör i USA brann ner till grunden.

      Detta med att bli av med A-kassan om man har eget företag stämmer inte alltid längre. Jag är medlem i Unionen och där får du ha ett eget företag som är aktivt men du är begränsad till hur mycket intäkter du får ha per vecka.
      För några år sedan så var det tvärstopp med detta, innan du fick ut en spänn från A-kassan så skulle företaget avvecklas och alla inventarier säljas etc.

      Hoppas att det kan vara till hjälp.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

      Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

      Läs min fiskeblogg:

      http://blogg.fjallfoto.se

      Kommentera


      • #4
        Nej, jag tror verkligen inte att jag ska få nån hjälp av arbetsförmedlingen. Snälla nån, så naiv är jag inte Det krävs inte många besök där för att man ska tappa förtroendet för den institutionen.

        Problemet är att jag redan har åkt runt och pratat med de flesta arbetsgivare utan resultat. Har även sökt jobb i andra städer, men det går liksom inte så bra för mig just nu. Bor inte i en storstad direkt, och det är måånga som söker de få jobb som kommer ut.
        Och jag har helt enkelt inte råd att flytta nån längre sträcka heller. Detta tack vare att a-kassan är så långsam när det gäller utbetalningar. Jag har helt enkelt väntat så länge att jag är nere på mina sista tusenlappar. Verkligen en underbar sits.
        Och det här med att "det finns jobb till alla som vill jobba" stämmer ju verkligen inte, det borde de flesta veta vid det här laget.

        Dock så har jag funderat lite på det här med att sälja artiklar och dylikt till tidningar, t.ex. Fiskejournalen. Hur går man tillväga om man har skrivit en artikel som man tror är intressant för tidningen?

        Kommentera


        • #5
          [COLOR="Silver"][QUOTE=Detta med att bli av med A-kassan om man har eget företag stämmer inte alltid längre. Jag är medlem i Unionen och där får du ha ett eget företag som är aktivt men du är begränsad till hur mycket intäkter du får ha per vecka.
          För några år sedan så var det tvärstopp med detta, innan du fick ut en spänn från A-kassan så skulle företaget avvecklas och alla inventarier säljas etc.QUOTE]
          [/COLOR]


          IF metall har samma koncept nu iaf.
          Men du ska ha startat upp din enskilda firma 6 månader före du bli arb.lös och då får du ha en inkomst vid sidan av A-kassan som då inte berörs alls.
          Inkomsten från firman är också begränsad i metall. Tror det var 1900:-/ vecka från firman. (Osäker på summan).
          Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
            Dock så har jag funderat lite på det här med att sälja artiklar och dylikt till tidningar, t.ex. Fiskejournalen. Hur går man tillväga om man har skrivit en artikel som man tror är intressant för tidningen?
            Till att börja med så måste du nästan ha ett företag registrerat för att få F-skatt, sedan får du även momsregistrering när du visar att du har en del inkomster. Men för att få ha ett företag så måste du räkna med att ha in minst 30k per år i intäkter. Det har blivit ganska mycket hårdare regler nu för att få registrera ett företag, för 10 år sedan skicakde du bara in registreringen och en vecka senare hade du både moms + S-skattesedel i brevlådan.

            Men detta med att skriva artiklar är ingen större inkomstbringare, konkurrensen är hård och själv gör jag det mest för att det är kul och ger in några kronor till kassan. Det betalar väl tillbaka en del av det kamerautrustningen kostar.

            Som jag skrev tidigare, det är kärvare med jobb nu under lågkonjunkturen. Som man bäddar under högkonjunkturen får man ligga under lågkonjunkturen.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

            Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

            Läs min fiskeblogg:

            http://blogg.fjallfoto.se

            Kommentera


            • #7
              Börja läsa nu så är du kirurg lagom tills konjukturen vänder!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
                Börja läsa nu så är du kirurg lagom tills konjukturen vänder!
                Ja! Synd bara att jag inte är så värst sugen på att skära i folk..
                Att börja plugga är förstås ett alternativ, men tänkte först tänka igenom övriga möjligheter.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
                  Ja! Synd bara att jag inte är så värst sugen på att skära i folk..
                  Att börja plugga är förstås ett alternativ, men tänkte först tänka igenom övriga möjligheter.
                  Ah, det var förstås det jag menade, att alternativet utbildning alltid finns där i dåliga tider!

                  Kommentera


                  • #10
                    starta fiskecamp!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    77 442 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    74 svar
                    5 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg WalterChang  
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    571 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X