Ståltafs!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ståltafs!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ståltafs!?

    Hej fiskare
    Var för ca 1 vecka sedan och fiskade i min morfars sjö med gädda, abborre, ål, kräfta mm...
    Fick upp några fina gäddor på 2-3kg+ ( Snittet på gäddorna i denna sjön ligger på 0,5-3kg )
    Men så kände jag, Helvete STOR GÄDDA!
    Jag hade ej ankrat för sjön låg helt stilla, Efter en stund ser jag ett plask i ytan, och tog då tag i håven och försökte håva gäddan, men misslyckades med håvningen.
    Den gjorde ännu ett ryck och drog hela båten rakt in i näckrosorna och snodde in sig!
    Då fick man ju självklart tanken [ HELVETE INTE NU !!!! ]
    Jag fattade sen ett beslut att gäddan själv fick ta sig ur näckrosorna..
    Efter en stund tog sig gäddan ut mot sjön igen och fighten var igång igen!
    Efter 5mins drillning till så brister den spegelblanka sjön upp igen med ett stort pladask!
    Gäddan gör då ett sista försök att sticka, Och lyckas med detta...
    Den böjde upp hela min stål tafs! HELA STÅLTAFSEN!!!!
    När jag tog upp Ståltafsen och tittade lite närmre på den, kunde jag både se riktiga bitmärken och att det knappt fanns någon ståltafs kvar.
    Jag tänkte, jag behåller denna ståltafsen för jag visste direkt att inte min morfar skulle ha trott mig med denna gäddan på runt ca 10kilo! Eller som jag nu kallar henne [ MONSTRET ]
    När jag kom hem och visade ståltafsen, stod min morfar med ögon uppspännda och kollade på mig och sa
    - Det var som fan! O_O Ska vi dra ut en runda imorgon? :P
    Dagen innan monsterhugget hade jag och pappa varit och köpt lite ståltafsar för grövre gädda som var perfekta! [ Dom tafsarna hade nog klarat gäddan till 110% ]
    Men eftersom jag hade råkat sätta båda taffsarna så var det ju akut med nya, Jag drog till lantmännen och köpte några nya ståltafsar [ Dom hade bara 1 sort ] Abu garcia något.


    Vet ni vad det bästa var...? Innan denna fisketur hade jag varit och köpt mina 2 första jerkbaits! Skitmörten gav direkt resultat!
    Jag hade gädda på 3kg+ efter andra kastet! Monstret satt sen på 5,e kastet!
    Hade ungefär 10+ hugg på mindre än 1h! Sjukt roligt på UL Spö!

    Kan det vara dålig kvalité på Abu garcia ståltafsar?
    Man blir ju lite små tjurig när man tappar sin livs gädda på 10+ pannor [PB't ligger på 4pannor ]

    Tack i förhand / Robban!
    Skitfiske på er!
    http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

  • #2
    Jag har bara använt abus tafsar vid ett fåtal tillfällen då jag inte tycker att låset på dem är bra, men jag är inte förvånad på att deras tafsar är dåliga faktiskt. Det enda abu kan göra nuförtiden är ambassadeurer och reflex 12g :P

    Kommentera


    • #3
      vad hände med tafsen? böjde den sig? det brukar hända med pianotråd.
      eller menade du att den öppnade beteslåset? dom har börjat tillverka en ny sorts beteslås som fungerar riktigt bra.

      det bästa är ändå att använda egna tafsar gjorda med material av bra kvalite

      Kommentera


      • #4
        Köpetafsar är för korta du ska 50-60 cm å bra lås . Inga Darts eller Abu å även el del crosslock är dåliga finns för mycket av det dåliga . Abus lås har alltid vart dåliga . Som nån annan skrev här så klarar abu bara av 2 saker ambassduer rullar å Reflex spinnare.

        /Fredrik

        Kommentera


        • #5
          Köp tafsmaterial, lås och lekande och gör egna tafsar. Då man gör dem själv tenderar man till att vara väldigt väldigt noga med att allt blir rätt gjort (Man vill ju inte ha sig själv att skylla ifall storgäddan kommer undan). Tafsarna bör vara långa. Någon nämnde tidigare 50-60 cm, instämmer med detta. Då har man lite extra marginal ifall de snor sig runt gäddhuvudet under drillningen.

          Sluligen vill jag tillägga att ABU kan göra en bra sak till: Atom draget.
          ... everything else is baitfish.

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla svar!
            Tafsen liksom var som en ståltråd, den bara benjades upp!
            http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
            250 svar
            76 626 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Usling
            av Usling
             
            Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
            73 svar
            4 893 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg aegon1
            av aegon1
             
            Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
            6 svar
            562 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg bandsmet  
            Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
            32 svar
            2 363 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
            3 svar
            560 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Usling
            av Usling
             
            Arbetar...
            X