Tailbete - Enkelt och effektivt (skriven av MastaPike) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tailbete - Enkelt och effektivt (skriven av MastaPike)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tailbete - Enkelt och effektivt (skriven av MastaPike)



    Vill du prova betestillverkning och få ett superbete på första försöket? Skapa ett av de simplaste men effektivaste träbetena för gädda som du någonsin kommer äga.

    ”NO BRAINER”
    Det är svårt att fiska bra. En av de enklaste genvägarna till att få jämnare resultat, fiska bra i pressade situationer eller under långa satsningar då tröttheten blir påtaglig är att använda sig av ”no brainers”. Uttrycket är ett samlingsnamn för enkla och effektiva taktiker och tekniker vilka man kan använda utan att behöva koncentrera sig.

    Vid spinnfiske efter gädda är tailbetet en av de allra bästa ”no brainer”-betena av alla. En tail är ett bete som kastar bra, har god krokningsförmåga och beteskontakt samtidigt som det fångar fisk året om. Grundmetoden för att fiska betet är enkel, meterlånga inspinningar varvat med spinnstop på någon eller några sekunder, men hur dåligt du än fiskar betet så fiskar betet av sig självt åt dig. Och du kommer landa grov fisk. Styrkan ligger alltså i dess starka attraktionskraft samtidigt som man klarar av att fiska betet under långa tidsperioder och samtidigt lyckas hantera det på ett godtyckligt sätt.


    Text: Tobias Fränstam
    Bild: Knuts Conny, Rasmus Ljungquist, Tobias Fränstam


    ANVÄNDNINGSOMRÅDE
    Jag använder tailbetet till allt. Det är superbt till att driva med för att söka av stora ytor. Det är också ett av de bästa valen när det gäller att fiska statiskt i vassgluggar, djuphålor eller grumligt vatten; det vill säga när du måste trigga fisken att hugga på en känd ståndplats. Den största fördelen med betet är egentligen förmågan att kunna fiska riktigt sakta vilket ofta behövs vid dåliga siktförhållanden, tröga förutsättningar eller om fisken är stor och erfaren och behöver betänketid på om den ska ta betet eller inte.

    GÖR DET SJÄLV
    Vad som gör ett taildrag extra roligt att fiska med är att det är ett av de absolut enklaste betena som man kan göra själv. I princip handlar det om att bygga ett sakta flytande, svävande eller sjunkande bete i trä, som sedan förses med en svans av någon typ. Kroppen har ingen eller liten gång och det är i huvudsak stjärten som ger attraktion.

    Jag föredrar att bygga mina beten i tyngre träslag som ek eller bok. Dessa beten behöver inte förtyngas lika mycket jämfört med beten av lättare träslag, vilket ger en högre tyngdpunkt. Skillnaden i tyngdpunkt gör att dessa beten per automatik är mer instabila och med lite tur eller erfarenhet kan betena få en vaggande gång i vattnet jämfört med den rakare och stabilare gång som de lättare träslagen ofta ger. En annan fördel med instabila drag är att de tippar eller börjar snurra om man fiskar dem för snabbt, vilket tvingar en att hålla ned tempot, något som kan vara viktigt för de allra största fiskarna.

    Som tidigare nämnts är ett av tailbetets definitiva styrkor spinnstoppen. Till designen är det därför en god idé att ge betet lutande nos, som fungerar som en sked och gör så att betet dyker. Genom att bygga beten med olika profil på nosen och balans av vikterna kan man få svävande eller sakta flytande tailbeten som går på allt från decimetern till ett par meters djup.

    Material till tailbete
    Kropp: Träplanka på 15-30mm
    Krok: Valfri trekrok, minst lika bred som betet
    Förtyngning: Bly, tenn eller annan tyngre metall
    Skyddslack: Tvåkomponent epoxylack
    Verktyg: Såg, rasp, sandpapper, borr (2 st)
    Öglor: Köp färdiga eller tillverka av tjock ståltråd
    Stjärt: Valfri jigg, hårtstjärt eller spinnarsked.


    A


    B


    C


    D


    E


    F


    G


    H



    Personbästa


    Min hittills största gädda på 16400g fångade jag på ett sjunkande tailbete i papegojfärg. Gäddan fångades i slutet av december 2009 när jag fiskade väldigt sakta och bottennära.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Bergman; 2014-01-07, 18:32.

  • #2
    Det enda jag är lite skeptisk emot är skruvöglorna, själv skulle jag använda en genomgående ståltråd istället, men jag kanske är överförsiktig.

    Kommentera


    • #3
      Trevlig läsning mäktigt PB på eget bete!
      Min hemsida för Nettel-Laken!
      http://nettelbaits.se/

      Min fiskeblogg!
      http://nettelbaits.nettelbaits.se/

      Kommentera


      • #4
        Tack för en riktigt, riktigt grym guide blir till att prova en sådan
        Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Det enda jag är lite skeptisk emot är skruvöglorna, själv skulle jag använda en genomgående ståltråd istället, men jag kanske är överförsiktig.
          Det är helt omöjligt att dra ur skruvöglor om man inte förborrat hålen onödigt stora. När jag började tillverka beten i tonåren köpte jag väldigt små öglor i stål och mässing från trähandeln som bara hade en gängad del som var ca 5-6 mm lång. Provdrog dessa småöglor till vansinne utan att den endaste släppte i gängorna

          Kommentera


          • #6
            Grattis till ditt PB. Nice att det var på ett hemmagjort bete

            Kommentera


            • #7
              Fet gädda och grymt kul att dra den på hemmagjort. Önskar jag bodde i villa och hade garage så man kunde pyssla ordentligt.
              Fråga, lämpligaste miljövänliga förtyngnibgen, vad är det? Vill undvika bly...

              Kommentera


              • #8
                Stål.?
                I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.


                Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

                Kommentera


                • #9
                  Grymt!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                    Stål.?
                    Stål är nog svårjobbat... Får bli tenn alt zink

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 023 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X