Bombarda-fiske efter Havsöring (skriven av Silverbågen) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda-fiske efter Havsöring (skriven av Silverbågen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Tjääna
    Får nästan aldrig trassel när jag fiskar med bomb. Kanske beror det på att jag har knutit bomben på en "egen lina". Tar en bit 0,40 och trär igenom, sen kyter jag ett lekande med en softbead I varje ända. I ena lekandet faster jag fluglinan och i det andra linan från rullen. Det funkar bra för mig.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Den lär vara relativt trasselfri, men ingen långkastare..
      http://ifish.dk/bombarda-og-flue-den-store-kastetest
      Intressant artikel och ambitiöst försök att testa olika lösningar.

      En reflektion från min sida är att kastteknik (timing och tempo) samt riktning i för hållande till vinden påverkar risken för ev trassel...

      När det gäller Tempo är en svepande istället för snärtig kastteknik att föredra.....

      När det gäller Timing minskar risken för trassel om man stoppar kastet (genom att fälla bygeln vid haspel eller att slå till tumbromsen vid Multi) innan Bombarda flötet når vattnet. På detta sätt sträcker tacklet ut i luften innan landning.

      När det gäller Riktning är det en fördel om man kan kasta så att man har vinden snett in från sidan (vinden snett in från vänster om man kastar med spöt på höger sida om kroppen, och tvärtom om man kastar med spöt på vänster sida om kroppen). På detta sätt hjälper vinden till att hålla ut tafsen från huvudlinan.

      Håller man koll på dessa enkla principer så håller jag i princip med Beja om att det väldigt sällan blir trassel.

      Ytterligare en faktor som påverkar risken för trassel är tafslängden...en kortare tafs är i detta avseende bättre än en längre...förstår av artikeln att många vill köra med rätt långa tafsar...för att fisken inte skall skygga...

      Själv väljer jag i princip alltid en tafs som är kortare än spöts längd....trasslar mindre och jag har inte upplevt att det skulle fiska sämre.....här handlar det ju bara om vad man själv tror på...och för egen del är jag fullt komfortabel med de längder jag själv använder....

      /S

      Själv
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #23
        Hoppas inte bombardafiske är helt ute nu när det nästan är 2017��. Fick hem bombardatackel igår och tanken är att testa för första gången imorgon på dem gotländska öringarna. Är det fluga som gäller eller skulle en carolina-riggad jigg med bombardaflöte kunna funka lika bra på grunda ställen nu när det är kallt i vattnet? Återkommer med recension av fisket. Mvh Mats

        Kommentera


        • #24
          Om jag fattat det rätt, man kan alltså lika väl använda en tafs på 1-2 m bestående av nylonlina på ex. 0.30? Det är inte så att man behöver ha en taperad flugtafs för detta?
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #25
            Du har fattat det rätt.
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

            Kommentera


            • #26
              Bra förklarat och värt att lyftas upp till ytan igen.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
              78 svar
              102 023 visningar
              13 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X