Vad kostar båten egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kostar båten egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad kostar båten egentligen?

    Att skaffa båt är något nästan varje sportfiskare funderar på. Det ger helt andra möjligheter att komma åt fisken, och även möjligheter att bedriva andra typer av fiskemetoder. Jag själv tycker bäst om båtfisket just på grund av dessa anledningar.

    Många drar sig dock för att skaffa båt för att det är dyrt, medan andra drar på sig onödigt stora kostnader vid båtköpet och dessutom glömmer att det kostar att ha båt. Jag har väl ungefär kommit fram till att det inte är roligt att ha ett vrak med en opålitlig motor, men att det nästan är ännu värre att ha en för dyr båt som bara står och aldrig används. Nu har jag sådan tur att jag idag har en båt som passar mig perfekt, trots alla sina begränsningar, samtidigt som jag har en vän som har en större båt som jag får följa med ut på havet i.

    På grund av otaliga diskussioner om vad det kostar att äga båt har jag nu försökt ta reda på vad olika båtar kostar att köpa och äga för att hjälpa er som står i båtköpar- eller båtbytartankar. Priserna är tagna via återförsäljare eller tillverkare via internet och gäller nya båtar, så nära listpriser i grundutförande som möjligt. Motoralternativ är max motorstorlek och jag har tagit priser för Yamahamotorer då jag hittade en prislista samt båttester med dessa båtmotorer. Jag har valt ut en trailer till varje båt som rimligtvis kan fungera och tagit priserna för Fogelsta/Thuletrailers då de fanns lätt tillgängliga. Dessutom har jag tittat på servicekostnader via en serviceverkstad och genom att ringa ett försäkringsbolag jag själv använt mig av tidigare har jag fått priser på helförsäkring året runt med båt på trailer. Bränsleförbrukning är också med men eftersom alla båtar inte finns testade med uppmätt bränsleförbrukning har jag helt enkelt försökt göra kvalificerade gissningar av egna erfarenheter samt jämfört med de båtar och motorer som finns testade. Då även av andra båtfabrikat med liknande vikter och storlekar. Denna förbrukning påverkas av ditt motormontage, hur rent båtskrovet är, hur mycket båten lastas osv.

    Före du läser listan vill jag förtydliga att jag inte förhandlat priserna jag funnit och påpeka att priserna är samlade mellan september och november 2015. Vad som ingår i grundutförande och listpriser kan skilja mycket beroende på fabrikat och båt. Priser på båtar och motorer varierar över tid beroende på årstid, kampanjer, valutakurser, utgående modeller, räntor osv. Är du intresserad av någon av dessa båtmodeller så kontakta en återförsäljare och få pris. Min lista är endast till för att visa ungefär vad det kan kosta att äga olika typer av båtar.

    Click image for larger version

Name:	Båtkostnader 2.jpg
Views:	1
Size:	906,1 KB
ID:	1849776
    Olika båtar listade.

    Som ni ser i listan ovan skiljer det en hel del att äga olika båtar. Med större båtar, kommer större motorer och då även större kostnader i samband med service och försäkring. Dessutom ökar bränsleförbrukningen. I listan syns skattad bränsleförbrukning per distans kring marshfart. Värt att tänka på är att motorerna drar betydligt mycket mer om man drar på upp mot max med betydnande ökning i bränslekostnad. Denna ökning blir också betydligt större på de större motorerna än de mindre. Att ligga i trollingfart runt 2 knop kostar betydligt mer med större motorer än mindre just på grund av deras större bränsleförbrukning, men också mycket på grund av servicekostnader. Har du 100 timmars serviceintervall räcker det med 10 trollingturer på 10 timmar innan det är dags att serva motorn igen. Även pelagiskt vertikalfiske håller motorn igång, och timmarna tickar fort.

    Ni kan själva se båt för båt i listan, men jag plockar ut några exempel nedan.

    Ryds 390 kostar i mitt exempel komplett med motor och trailer ca 36585 kr. Eftersom du minst skall serva motorn en gång per år oavsett antal timmar är det detta jag räknat med och då blir service och försäkring totalt 2100 kr. Har du så dålig ekonomi att du tar ett lån över 5 år för att betala av båten och lägger minimalt egenkapital på 20% kostar båten dig med amortering och en ränta på 5% 552 kr ex. tillkommande kostnader för fakturor och uppläggningsavgifter. Under första året bör nya motorbåtar förlora 10-15% av värdet och räknar vi med 10% prisfall tappar ekipaget 3658 kr i värde. Över de första 5 åren är det rimligt att anta att ekipaget tappar ca 25% i värde. Detta motsvarar 9146 kr. Att försäkra trailern kostar 300 kr, en kostnad som inte verkar skilja oavsett storlek på trailer, och sedan skall den även besiktigas och hållas registrerad. Fast månadskostnad oavsett användande blir då (2100+300)/12 = 200 kr exkl besiktning och reg. Lägger vi till värdeminskningen första året blir det 200 + (3658/12)= 505 kr i månaden första året, för att sedan sjunka de följande 4 åren pga att värdeminskningen minskar. Det tillkommer ju dock som nämnt några kostnader till med att äga båt som jag inte tar upp här i siffror, men man brukar vilja utrusta sin båt med diverse elektronik, spöhållare, ankare osv osv. Det kostar alltid mer än man tror om man skall ta hänsyn till varenda skruv och burk färg man köper in. Nu är detta en långsam båt, så det begränsar ju helt klart hur avståndsmässigt långa fisketurer man tar, men är sjöarna inte jättesmå eller man ligger för ankar stora delar av dagen är det ganska enkelt att komma upp i 10 distans per tur. 1 distans = 1,852 km så 10 distans blir då 1,852 mil. Det låter mycket, men kör du i 7 knop i 20 min ut till fiskeplatsen har du kört 2,3 distans. 1 knop är detsamma som 1 distans per timme. Ligger du sedan och trollar i 2 knop i 5 timmar har du kört ytterligare 10 distans, och med transportsträckan in har du faktiskt redan kört 14,6 distans. Dock tar denna lilla 4 hk motor så lite bränsle att med en förbrukning på ca 0,2 l/d har du inte förbrukar mer än 2 liter på 10 distans, dvs 28 kr räknat på 14 kr/l bensinpris.

    Gör vi nu samma jämförelse med en Quintrex 390 kostar detta ekipage ca 90680 kr att köpa. Fast kostnad blir 391 kr per månad och med värdeminskning 1147 kr i månaden första året. Denna båt förflyttar man sig snabbare med, och man kommer fort upp i 20 distans per fisketur. Bränslekostnaden blir då 90 kr per fisketur. Tar du lån kostar detta dig ytterliggare 1367 kr per månad.

    Ett Alumacraft 145 Escape Tiller ekipage kostar dig ca 170540 kr att köpa. Fast kostnad blir 508 kr per månad och med värdeminskning 1929 kr per månad första året. En fisketur på 20 distans ger en bränslekostnad på 109 kr. Tar du lån kostar detta dig ytterliggare 2572 kr per månad.

    En Buster L1 kostar ca 224290 kr att köpa. Denna båt drar också med sig en betydligt dyrare trailer då vikten blir så stor att man behöver en bromsad trailer. En bromsad trailer kostar även mer att underhålla, men detta har jag inte tagit med i beräkningen. Fast kostnad blir 568 kr per månad och med värdeminskning 2437 kr i månaden första året. En fisketur på 20 distans ger en bränslekostnad på 126 kr. Tar du lån kostar detta dig ytterliggare 3382 kr per månad.

    En Rocad 560 SD kostar dig ca 321590 kr att köpa. Fast kostnad blir 568 kr per månad och med värdeminskning 2437 kr i månaden första året. En fisketur på 20 distans ger en bränslekostnad på 126 kr. Tar du lån kostar detta dig ytterligare 4855 kr per månad.

    Hoppar vi sedan upp till en så stor båt som en Beason 630 wa blir priset ca 518 190 kr. Fast kostnad hamnar på 1281 kr per månad och med värdeminskning 5599 kr per månad första året. En fisketur på 20 distans ger en bränslekostnad på 336 kr. Väljer du att finansiera båten med lån kostar detta dig 7814 kr i månaden i tillägg.

    Nu är det värt att poängtera flera punkter. De flesta säljare och tillverkare kan ge bättre priser när du köper kompletta båtpaket från dem. Dessutom kan du få tillbehör och elektronik till rabatterat pris. Det är ju även så att du kan välja mindre motorer än max storlek och sparar betydnade summor pengar framför allt på de strörre båtarna. Det finns ju också andra motorfabrikat med andra priser. Det är också så att du kan välja att köpa en demobåt eller ett kraftigt rabatterat ex. Köper du dessutom båtarna begagnat kan du slippa den initiala värdeminsknigen mot en större risk. En annan aspekt är kostnader i samband med skador eller olyckor om försäkringen inte täcker det. Det kostar betydligt mer att reparera stora motorer exempelvis. Gällande priserna på försäkring gäller det en man i 30 års åldern, beonde utanför en av de större städerna med båten stående fastlåst vid hemmet. Försäkringspriserna skiljer dock mycket beroende på var i landet du befinner dig, hur du förvarar båten samt vilken ålder du har.

    Båtarnas storlek får också vidare konsekvenser i val av bil. De minsta båtarna kan och får i stort sett dras av alla bilar. Sedan blir alternativen färre desto större båt man köper. Större bilar betyder också generellt högre kostnader. Bilen blir då kanske dimensionerad efter båten fastän det kanske bara är några få procent av bilbruket som blir med båten på släp. De allra tyngsta ekipagen kräver dessutom mer än B-behörighet.

    Det finns helt enkelt många saker att ta i beaktning men för att kunna göra någon form av jämförelse var jag tvungen att helt enkelt förhålla mig till några ramar och skatta vissa uppgifter som tidigare nämnt. Båtarna jag har valt ut är med tanke på olika storlekar och lite olika fabrikat. Marknaden är mycket större än dessa båtar, och de flesta tillverkare erbjuder båtar i olika storlek och pris. Dessutom förändras som tidigare nämnt priserna över tid. Vad man önskar i en båt är högst personligt och jag har inte satt något fokus på var eller hur båtarna tillverkas eller deras utformning. Mitt syfte är inte att visa att någon tillverkare är bättre eller sämre än någon annan. Inte heller att peka på att någon är dyrare eller billigare. Jag tycker personligen bara att det är roligt att det finns mycket att välja på, så att just du kan hitta båten som är bäst för dig. Däremot är det viktigt att förstå vad de olika slutpriserna innebär för dig och din ekonomi.

    Slutsatsen tycker jag ganska tydligt visar att det kan vara väldigt billigt eller väldigt dyrt att äga båt, men aldrig gratis. Det finns all anledning att fundera igenom både en och två gånger vad man egentligen behöver och vad man är villig att betala för det. För vissa spelar kanske inte en eller några tusen extra i månaden någon roll, medan det för andra faktiskt har betydelse redan vid några hundralappar. Tar man dessutom upp lån skenar månadskostnaderna rejält. Detta är dock lätt att glömma när man tänker på vad man vill ha, mer än vad man behöver.

    Det bevisas gång på gång att det inte är priset på båten som bestämmer hur många eller stora fiskar du fångar. Jag tycker du skall vara brutalt ärlig mot dig själv när du väljer båt och göra allt du kan för att fundera på vilka kompromisser du kan göra. Oavsett om du fiskar ofta eller sällan kostar det alltid mer att ha större båt än du behöver.
    Senast ändrad av Mink!; 2016-12-31, 00:10.

  • #2
    Kungligt

    Kommentera


    • #3
      Grymt. Mycket jobb nedlagt.

      Till de mindre båtarna kan man ibland ta småbåtsförsäkring i hemförsäkringen. Betalade ett par hundralappar i tillägg för min lilla. Mitt försäkringsbolag hade 15hk som gräns eller upp till ett belopp som jag ej minns. Men villkoren var bra och prisvärd försäkring mot rena båtförsäkringar.

      Även krav på riktiga lås. Godkända motorlås, kätting med bygellås och trailerlås är runt 2500 till 3500kr i investering
      Alumacraft så klart!

      Kommentera


      • #4
        Fan Dennis, vilket jobb du lagt ned
        Kanonlista där det blir enkelt att verkligen se alla kostnader. I verkligheten är det nog så att man gärna vill blunda för en del av dom.....

        Kan göra ett tillägg: När båtarna blir större och man måste välja en bromsad trailer tillkommer en årlig skatt på denna i motsats till EU-trailers som är skattefria.
        Min CO 1000 kg kostar runt 400:- om året i skatt.

        Kommentera


        • #5
          Tack för de varma orden Hoppas den är någon till hjälp

          Kommentera


          • #6
            Imponerende!
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Schysst jobbat

              Undrar om man kan göra liknande med sin bättre hälfts driftkostnader? i mitt fall är det samma sak så win win

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                Grymt. Mycket jobb nedlagt.

                Till de mindre båtarna kan man ibland ta småbåtsförsäkring i hemförsäkringen. Betalade ett par hundralappar i tillägg för min lilla. Mitt försäkringsbolag hade 15hk som gräns eller upp till ett belopp som jag ej minns. Men villkoren var bra och prisvärd försäkring mot rena båtförsäkringar.

                Även krav på riktiga lås. Godkända motorlås, kätting med bygellås och trailerlås är runt 2500 till 3500kr i investering
                Ja det är verkligen värt att tipsa om. Min 4m plasteka med en 4-hästars snurra kostade 36,- per år att försäkra.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                78 svar
                102 041 visningar
                13 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X