Artikel: Deadbaiting days - Gäddmete i brittiska fotspår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Deadbaiting days - Gäddmete i brittiska fotspår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Artikel: Deadbaiting days - Gäddmete i brittiska fotspår



    Med ”deadbaiting” kan du söka storgäddan på ett effektivt och lite smått osvenskt sätt. Sportfiskarnas Oscar Trowald lämnade sina stora gäddflöten hemma och närmade sig sina hemmavattens gäddor med en ny brittisk approach. I denna artikel resonerar han kring metoden och visar hur du själv enkelt kan komma igång med bottenmete från land ”deadbaiting style”!

    Den allra bästa sportfiskelitteraturen är sannolikt den som vidgar dina perspektiv kring vad fiske kan vara och som aktivt bidrar till att du söker dig nya spännande fiskeupplevelser. Inspirerande ord av beprövad kunskap som utmanar och som minskar trösklar. För mig har onekligen den brittiske gäddfiskelegendaren Mick Browns magistrala ”Professional pike angler”(Mick Brown Publishing 2011) varit en sådan bok – om än inte med omedelbar effekt. Det krävdes en grundlig, behövlig och angenäm omläsning av boken hösten 2016. Med bultande inspiration gav jag mig ut för att en gång för alla in gå ”all in” på den brittiska gäddfiskemetoden nummer ett – mete med deadbaits. Mina erfarenheter återkommer vi till.



    En inspirerande bok för både soffan och fisketuren. Gifter sig bra med en kopp earl grey.


    Deadbaiting på de brittiska öarna
    Det finns nämligen god anledning att kort hålla sig kvar vid Mick Brown och det brittiska sättet att meta gädda. På de brittiska öarna är deadbaiting – kort och gott olika typer av mete med dött bete – den absolut mest populära gäddfiskemetoden. Så har det varit i decennier. Dels är det brittiska metet starkt i tradition kontra spinnfiske. Men onekligen har också metodernas effektivitet i landets relativt få, små och ofta hårt fiskade vatten varit tydligt vägledande. Oavsett hur du bedriver deadbaiting så ligger nämligen nyckeln i att gäddan ges gott om tid att ta ett doftande naturligt bete som ligger nära botten. Genom att fokusera på gäddans goda luktsinne är målet att få den i ”search mode”. Metoden ger taktiska fördelar på gäddor som sedan länge genomskådat mer offensiva metoder.

    Predatorfiske i England är präglat av detta. När den kalla säsongen kommer trängs deadbaitmetarna kring vattenfyllda grustag och lovande vattenreservoarer. I många kommersiella karpvatten byter karpfiskarna bara ändtackel och beten under vintern – boilies mot deadbaits – och tar sats mot gäddorna. Möjligheterna att rusta sig är också goda. I en välsorterad engelsk sportfiskebutik finns ofta en lång frys med olika alternativ av deadbaits. Utbudet av anpassade spön och ändtackel är stort.

    Den professionelle predatorfiskaren Mick Brown har blivit en lysande exponent för metodernas utveckling och effektivitet. Hans böcker, artiklar, tv-produktioner och många branschsamarbeten har varit vägen dit. Boken ”Professional pike angler” kan ses som ett slags testamente över ett unikt och mödosamt livsverk. Boken visar också på den inspirerande bredd i metoder som Mick under decennier använde för att locka upp storgäddor ur de mest oansenliga vatten. Samtidigt står användandet av ”deadbaiting tactics” ut som den definitiva grunden för den brittiska gäddfiskaren. Väldigt mycket av detta fundament skulle rimligen också kunna tas vidare till Sverige.


    Svenska möjligheter
    I Sverige har deadbaiting aldrig riktigt fått sitt verkliga genombrott. Detta kan tyckas vara lite synd. Vi har ju oräkneliga mängder småvatten där båt varken lämpar sig eller är tillåtna och där spinnfiske från land sällan är den mest effektiva metoden. Våra klubbar sitter på guldgruvor i sina små regnbågsgödda klubbtjärnar med ”ovälkomna” jättegäddor som kidsen gärna fiskar och vårdar. Massor av höljor, bakvatten och kraftverksdammar ligger bara och väntar på gäddmetarens stationärt fiskade deadbaits. Lägg till att vi talar om en metod som lämpar sig bra under hela gäddfiskeåret , inte minst under de isfria milda vintrar som vi har börjat vänja oss vid. Åtminstone i Götaland. Se därför även deadbaiting som ett lysande sätt att förlänga säsongen när båtfiske blir allt för ruskigt.

    Dessutom talar vi om ett väldigt tillgängligt fiske, perfekt för alla ungdomar som inte har tillgång till båt! Och slutligen – alla praktiska problem som tillkommer kring att använda levande betesfisk gör att det finns mer än etiska skäl att välja bort de samma. Läsandet av Micks bok fick mig att ta sista steget och anamma möjligheterna.



    ”THE SETUP” En bra setup för deadbaiting med öppen bygel. Linan hålls fäst av en indikator, i detta fall en pike swinger från Fox. När gäddan tar betet flyttas indikatorn uppåt eller nedåt (beroende på om gäddan simmar från dig eller emot dig) och larmet på den främre banksticken ger signal.


    Bottenmete med flera spön
    Den typ av deadbaiting som jag själv har satsat på är stationärt bottenmete med glidande pater nostertackel och 2–3 spön. En annan väg att gå är att meta det döda betet med ett spö och ett flöte, en känsligare och bra metod som mer påminner om traditionellt flötmete och som kräver sin egen artikel. Den valda typen av bottenmete påminner istället mer om karpmete och har många tydliga fördelar – inte minst i nya vatten där du kan undersöka ytorna effektivt genom att sprida dina beten bättre genom längre kast och fler spön.

    Den bärande tanken är att fiska spön på ”banksticks” med ett glidande tackel och öppen bygel på rullen. Linan hålls fast med en indikator efter att den har spänts upp emot tyngden. Detta innebär att när gäddan tar betet och drar loss linan från indikatorn känner fisken inget motstånd alls. Ett annat alternativ är att fiska med baitrunnerfunktion på rullen, en något mindre känslig väg som kan leda till fler ”spott”. I båda fallen gör ett elektroniskt napplarm att du aldrig missar huggen.

    En central del i detta upplägg är att använda en tyngd som ligger still när fisken tagit betet. Det är linan som ska flyttas av fisken och inte tyngden. En lätt tyngd leder helt enkelt till mer motstånd och fler spott. Själv har jag valt att fiska med cirka 100 gram. När du lägger till ett bete på cirka 100–200 gram inser du att du behöver ett rejält spö för att kunna kasta den totala vikten. En 3 punds tolvfots karpspö är ett otroligt mångsidigt och oftast mycket prisvärt spö. Längden ger dig långa kast och bättre kontroll vid drillningar i vassgluggar eller vid nedfallna träd.


    FÖRDELAR MED BOTTENMETE:
    1. Fiska på lång distans.
    2. Fiska med flera spön samtidigt.
    3. Möjlighet att experimentera mera med olika beten.
    4. Fiska i skymning, gryning och mörker.
    5. Du kan prata med kompisen, läsa och laga mat utan att behöva stirra på flöten!



    ”RUN RING PATER NOSTER” Ett glidande pater-noster-tackel är en bra start för deadbaiting. Den glidande sänkeslinan gör att du kan kasta långt, att du kan spänna upp linan över vattenväxter och att du får en naturlig brottlina utan att riskera gäddan och ditt kroktackel. Kroktafsen bör vara cirka 45 cm och med starka krokar i storlek 4. Sänkestafsen i nylon bör vara cirka 15 cm längre än kroktafsen, kring 0,30 mm, med en hyfsad mängd knutar på för att försvaga den. Sänkeslinan fästs i en ”run ring” som sedan träs och kan glida fritt på huvudlinan. De svarta hylsorna är till för att minimera trassel och uppfånganden av växtlighet.


    “The deadbait, the pop up and the groundbait”
    Och så var det själva betet. Här finns alla möjligheter att välja och experimentera. De flesta fiskar fungerar bra som beten. Oftast handlar det om vad du kan få tag i. Ett bra sätt är att utnyttja de varma månadernas metemöjligheter och frysa in silvrig karpfisk. För doftspridningens skull kan det vara en bra idé att skära av huvudet eller att använda valda delar av fisken.



    ”THE POP UP” Den långa betesnålen (här orange) är ett viktigt hjälpmedel för att dra foam-poppers in i betet. Poppern sitter på en egengjord pop-up-link som dras genom fisken och öglan träs över tafsen. På bilden ser vi också hur betesfisken sätts fast. De röda plastbitarna dras över hullingen för att se till att betet inte flyger av i kastet. Flera olika andra tillbehör finns också för att säkra betet.


    Nästa val handlar om huruvida du vill att ditt bete ska ligga platt på botten eller om du vill att det ska stå upp, det som Mick Brown kallar ”the rise”. Personligen tror jag att man i väldigt många fall tjänar på att poppa upp betet. Många bottnar är leriga och/eller är klädda med växtlighet. I allt fler vatten finns signalkräftor. Du vet ju heller aldrig riktigt säkert hur bottnen ser ut. Det innebär så klart lite extra jobb att dra en foampopper genom betet, men det medför att du kan vara säkrare på att betet är placerat fritt från bottnens hinder.


    En pop-up-link gör du enkelt med bait poppers, en tunn mjuk wire och två wirelås.

    Ett poppat bete får dessutom en betydligt bättre synlighet. Gäddan behöver inte leta lika mycket efter betet och chansen för snabba ”takes” ökar. Doftspridningen blir också sannolikt mer effektiv. En ytterligare intressant effekt av insatsen är att det vatten som en stor gädda flyttar genom att närma sig det poppade betet kan ge det en vibration som kan vara en slutlig huggutlösare. I ett rinnande vatten får betet dessutom en konstant vaggande rörelse.



    Några mäskbollar ger extra dragkraft till området där ditt bete finns. På längre distans kan du få ut mäsket med en spomb/spod.


    En annan åtgärd för att dra extra uppmärksamhet till ditt bete är att mäska. I Sverige kan det tyckas som en udda strategi att mäska efter gädda. I England är det dock vanligt förekommande. Ett fiskbaserat groundbait, lite småbitar av fisk och någon typ av olja kan definitivt göra skillnad. Min erfarenhet är att det till och med tycks kunna ge påtagligt ökad uppmärksamhet till ett bete som redan legat i någon timma. I vilket fall – du har knappast någonting att förlora på att prova. Dessutom ger pysslet med mäsket en extra experimenterande charm till fisket som gör det ännu roligare.


    Strategi
    De övergripande strategierna för själva fisket kan sägas vara två till antalet:
    1. Att vara konsekvent stationär och vänta in sökande/patrullerande patrullerande gäddor.
    2. Att vara konsekvent mobil och flytta dig längs ”banken” i sökande efter gäddor.

    Valet är upp till var och en och mellanvägar finns. Planerar du en trevlig övernattning i tält tillsammans med kompisen kan alternativ nummer ett definitivt vara aktuellt. Vi detta val kan det ändå vara idé att byta beten, kasta om eller bara veva in betet någon meter emellanåt.

    Alternativ nummer två kräver kanske lite lättare packning och färre spön, men kan vara klart vägvinnande under årets kallare perioder då gäddan inte flyttar sig så mycket. Under ett pass på sex timmar kan du på detta sätt fiska av betydande ytor av en liten sjö eller en intressant åsträcka. Gäddorna som syns på bild i denna artikel har båda kommit som relativt snabba resultat av förflyttningar.

    Och tänk alltid på: När gäddan väl tar ditt bete – kroka direkt – både för din och gäddans skull. Djupa krokningar och gäddor som fastnar i bråte på botten är mer än trist. Du förlorar få fiskar på denna konsekvens.

    Avslutningsvis: Våga ett metodskifte och rigga för deadbaiting under 2017. Och läs gärna en god bok medan du inväntar huggen. Kanske en av Mick Brown?



    En gädda strax under 12 kilo krönte några helger med konsekvent mobil deadbaiting. Stora poppade beten uppspända över tät växtlighet på 1,5 meters djup gav framgång.

    Text och foto: Oscar Trowald
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Sportfiskarna.se; 2017-03-02, 14:56.
    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
    Klicka här för att bli medlem!
    Gilla oss på Facebook
    Sportfiskarnas hemsida

    Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

  • #2
    Precis vad jag ville läsa! Ska ut å deadbejta (stavning?) i helgen på nya vatten och jäklar vad gött det ska bli.
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

    Kommentera


    • #3
      Jag vill utbringa ett fyrfaldigt leve för bottenmete med fryst fisk!

      Det leve!
      Hurra!
      Hurra!
      Hurra!
      Hurra!

      Vill med emfas instämma i artikelförfattarens råd om att hellre göra mothugget förr än senare. Det är bättre med en tappad fisk än en död storgädda.

      Jag ska inte påstå att mitt gäddfiske revolutionerades(revolution är, liksom hat och brännvin, ett starkt ord) den dag då jag upptäckte att fryst fisk funkar alldeles utmärkt, men livet blev lite roligare. En annan stor fördel med bottenmete är att man samtidigt kan spinnfiska om rådande regelverk så tillåter.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        För att citera "Johan Falk" - "Men Du"!

        Riktigt intressant läsning och bra skrivet, tummen upp från mig!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

        Kommentera


        • #5
          Fick precis morgonens första deadbait-gädda på en poppad mört. Pigg och förbannad var den också, gäddan då. Men det är alltid kul när något man är ny på ger utdelning.
          "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
          Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

          Kommentera


          • #6
            Inspirerande, välskrivet och mycket trevlig artikel! Tack!

            Vad säger TS / författaren om att använda circle hooks istället för trekrok om man tänker återsätta fisken?
            Det borde ge bättre möjlighet att låta gädduslingen svälja betet och sen långsamt sätta kroken i mungipan (utan mothugg) och då slippa riskera att kroka den i gälar/mage.
            Jag har kört med circle hooks vid abborrmete och det funkar faktiskt klockrent. Mycket lättare att kroka loss dom glupska rackarna och man slipper ta ihjäl dom i onödan.
            /Gustav

            Kommentera


            • #7
              Jag fastnade för deadbait fiske efter gädda tack vare oscar. Satt ihop en utrusting med 2x wychwood agitator spö å shimano 5000 baitrunners. Ska bli så jävla kul å testa. Har mängder av ofiskade vatten där jag bor. Lurar säkert nån gammel sugga i nån av dom.

              Kul å blanda lite olika fiske stilar istället för å bara stirra sig blind på enbart en metod.
              Är enligt mig det som gör att jag blir en bättre fiskare, våga utvecklas å pröva på nya fiskesätt.

              Tack oscar!

              Kommentera


              • #8
                Jag beställde pop-up flöten igår och dammade av mörtstugan!
                Kul!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                78 svar
                102 023 visningar
                13 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X