Eastfield Ballista Casting 9,2 fot testat av Bobbo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eastfield Ballista Casting 9,2 fot testat av Bobbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Eastfield Ballista Casting 9,2 fot testat av Bobbo



    Ballista är ett stort namn att leva upp till om man ser till vad en ballista är: Ett förvuxet armborst på hjul som bl.a. romarna använde för att göra grillspett med människor när de krigade. Enligt historiska skildringar så var det inte ovanligt att man lyckades spetsa flera fiender med en pil, men det är dock vinnarna som skriver historien så det kanske är en ”fiskehistoria”…



    Bild på läckra Ballista


    Men nu talar vi alltså om ett spinnspö på 9,2 fot. Ringarna är tvåbenta american tackel och 10 stycken till antalet. Rullhållaren är Fuji ACS med soft touch. Handtaget är 61 centimeter långt där de första 21 centimetrarna är kork, sedan 12,5 centimeter klinga och därefter ytterligare 11 centimeter kork varpå 17 centimeter Fuji ACS med soft touch avslutar handtaget (rullhållaren). Rullhållaren är modellen som du skruvar ner hela över rullfoten.



    Rullhållare där du skruvar ned hela övre delen



    Toppöglan



    En riktigt grym krokhållare. Me like.


    Klingans nedre del har en kolfiber ”look” som sedan går över i en gråsvart ton med en struktur som känns lite rå om man drar fingrarna över den. Klingan, som tillverkas hos JS Company efter Eastfields specifikationer, är en 30/40 grafitblandning och beskrivs som progressiv och snabb i actionen. Spöt ska vara viktat 70 - 150 gram, men jag kastade både från 27 gram upp till 165 gram utan problem. Spöt trivs bäst med 60 - 130 gram, och nu menar jag inte att det tappar över 130 gram, tvärt om - det kastar gladeligen 150 om du vill det - men det är roligast att ligga upp till 130 gram. Och för en gång skull kan jag inte klaga på handtagets längd. I regel tycker jag nedre delen på handtagen är för korta men på det här spöt passar längden bra.



    Ja, det är en spöring… Kolla också in den läckra kolfiber looken på klingan.



    237 gram, alldeles lagom…


    Så hur känns spöt? Den råa strukturen är väldigt tilltalande, det känns lyxigt och genomtänkt och jag märkte under testets gång att jag bara gillade det mer och mer. Längden på 9.2 fot är perfekt på ett tvådelat spö både när det gäller bekvämlighet då man slipper känslan av att vilja bryta av det på mitten som med vissa amerikanska spön när man ska in med det i bilen och även praktiskt eftersom det utan problem räcker till om man behöver doppa spöt för att styra undan en gädda som vill simma på båtmotorn. Att rita en ”8” i vattnet om man har en gädda som jagar spinnaren intill båten är heller inga problem.



    Spödelning


    Spöt gillar jiggar, det gillar jerks och du kan kasta små beten likväl som stora. Du kan kasta spinnare utan problem och när du har kastat en så vill du göra det igen och igen. Mitt S:t Croix spö som är gjort endast för att kasta spinnare fick stanna hemma, och det säger ganska mycket när det gäller mig. Framförallt så är det tillräckligt snabbt för att sätta fisken, och det krävs knappt något mothugg utan det är bara att hålla emot när det hugger. Jag har letat och funderat och jag hittar inget som jag vill ändra på eller bygga om, annars brukar det ta en eller två fiske dagar innan jag har retat mig på något och byggt om det. Någon skulle säkert gnälla på det främre handtaget är kort eller liknande. men hellre ett långt handtag till rullen och ett lite kortare framhandtag än som dom flesta amerikanska spöna där bakhantaget är för kort och främre handtaget för långt. Balansen i spöt ligger med en Tranx på två cm framför rullen så det känns bra.



    Första handtaget på ett spö som jag inte velat såga i.



    Spö med rulle ”Tranx”. Balansen ligger ca 2 cm efter rullen… Nice!


    Spöt ligger i pris på 2 999 kr i handeln. Det kan kännas som mycket pengar, men jag kommer utan tvekan själv att köpa ett Ballista på grund av dess mångsidighet och känsla. Är det någonstans som spöt verkligen utmärker sig så är det på kastlängderna, så liknelsen vid en ballista kanske inte är så fel ändå. Spöt känns genomtänkt, mycket genomtänkt. Dessutom är det skönt gung i att drilla all fisk, även mindre.








    Jag tror inte att jag har gett ett spö 5 mothugg tidigare, men nu gör jag det och det känns rätt.

    En skeptiker kanske tycker att det här låter som värsta smörartikeln från ett väloljat Eastfield fan, men nej - jag är inte ”smörjd”. Jag skriver som volontär och tjänar inga som helst pengar på detta, jag är bara tokig i att testa nya fiskeprylar.

    Skitfiske på er! Nu går jag och fiskar lite till innan jag ska skicka tillbaka spöt… Förresten – har inte ni också hört att posten börjat slarva bort leveranserna... :-D

    Text och bild: Bobbo
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Sportfiskarna.se; 2017-12-01, 09:20.
    Stödjer du sportfisket och fiskevården i Sverige? Bli medlem i Sportfiskarna.
    Klicka här för att bli medlem!
    Gilla oss på Facebook
    Sportfiskarnas hemsida

    Använd kontaktformuläret om du vill kontakta oss

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
78 svar
102 046 visningar
13 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X