Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

    https://svenskjakt.se/start/nyhet/ta...en-och-fisket/
    Detta var ju inte precis oväntat i kölvattnet efter Girjasdomen. Talma sameby ligger n om Torneträsk för dom som inte kan samebyarnas placeringar i Sverige. Nu är det väl risken att detta sprids som en löpeld bland Sveriges samebyar att dom får samma rättigheter som Girjas sameby.

    Jag ska se om jag hinner kopiera av artikeln från Svensk jakt idag el. imorgon.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

  • #2
    Ja, som sagt i annan tråd har snart samebyarna, dvs en liten, liten minoritet renägare bland alla samer, fått en i mina ögon, i högsta grad godtycklig rätt ( s.k.urminnes hävd) att bestämma över bl a jakten och fisket. Har läst att sametinget sagt att urminnes hävd inte är någon rätt som staten givit till t ex samer men det är väl ändå så att den äldre jordabalken är en statlig konstruktion även den? Hur kan en modern, statlig konstuktion som samebyar hävda, ges urminnes hävd när samebyar inte ens funnits i urminnes tider?

    Samebyar förefaller vara en tveksam, statlig, ekonomisk konstruktion som sått split bland samer, en sak som för övrigt berörs i TV4 serien Rebecka Martinsson...
    Senast ändrad av anteman; 2020-05-08, 19:37.

    Kommentera


    • #3
      Lägg skulden på f. d. regeringar både s-ledda o borgerliga. Detta hade regeringarna kunnat skött på ett bättre sätt, för då hade de inte gått såhär långt.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        https://www.jaktojagare.se/kategorie...ring-20200508/

        upplagt för mer bråk...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Den länken finns redan inlagd i Girjas tråd.
          https://www.fiskesnack.com/forum/lok...m-girjas/page4
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6

            Här är artikeln i sin helhet:

            "Talma sameby kräver att länsstyrelsen stoppar jakten och fisket
            PREMIUMI kölvattnet av Girjasdomen i Högsta domstolen begär nu Talma sameby i Kiruna att länsstyrelsen i Norrbotten slutar upplåta jakten och fisket inom samebyns område.
            Det var i januari som Högsta domstolen kom fram till att Girjas sameby har rätt att upplåta småviltjakten och fisket på sitt område. Alltså inte markägaren staten, i det här fallet länsstyrelsen.

            Girjas sameby vann mot staten

            Sedan dess har det varit tämligen tyst, både från politiskt håll men även från övriga samebyar. Men nu kan Svensk Jakt avslöja att Talma sameby, som har sina marker främst runt Torneträsk, nu begär att länsstyrelsen slutar upplåta jakten och fisket.

            Hänvisar till HD-dom I ett brev till länsstyrelsen i Norrbotten hänvisar samebyn till domen i Högsta domstolen samt domen i hovrätten. Vidare skriver samebyns ordförande Aslak Allas:

            ”Om upplåtelserna inte upphör snarast, kan Talma sameby komma att vidta rättsliga åtgärder.”

            Frågan är nu hur länsstyrelsen agerar och politiskt så finns planer inom regeringen att tillsätta en utredning.

            Regeringen utreder

            Isak From (S), riksdagsledamot från Västerbotten, uppger att frågan bereds inom näringsdepartementet.

            – Vi får återkomma om vilka åtgärder som kan bli aktuella. Vi behöver utreda frågan, för mig är det väldigt viktigt att vi kan säkerställa likväl samebyarnas rätt samt lokalbefolkning och samer utan rennäringsrätts möjligheter till jakt och fiskerätt på statens mark ovan odlingsgränsen, berättar Isak From.

            Svensk Jakt har sökt samebyns ordförande för en kommentar."
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
              Lägg skulden på f. d. regeringar både s-ledda o borgerliga. Detta hade regeringarna kunnat skött på ett bättre sätt, för då hade de inte gått såhär långt.
              Ja där ligger förstås ett stort, det största ansvaret men hur vissa samer "hanterar" andra samer givet konstruktionen "samebyar" och nu utestänger alla utom norrbottningar från fisket är helt samebyarnas ansvar.

              Samer har behandlats illa av Sverige och vissa svenskar i många år, inte tu tal om det.
              Tyvärr diskrimineras också samer av andra diskriminerade och diskriminerande men relativt sätt gynnade samer och med Norrbottenskravet är nästan alla i Sverige diskriminerade gällande fisket enligt mitt sätt att se det. "Bra jobbat" kan man ironiskt säga till Girjas sameby och svenska staten, nu med HD i släptåg som också tappat huvudet.

              Vad man än tycker i sakfrågan så kan jag dock inte begripa varför vissa människor efter domen tror att hot mot samer och att plåga och döda deras renar, ett djur, skulle vara gott på något som helst sätt.

              Jag funderar hur man egentligen är funtad om man gör så... Kan man göra det å ena sidan och själv fostra barn med vettiga värderingar å andra? Tveksamt... som tur är finns det ofta annat och andra som kan balansera en sån uppväxt.
              Senast ändrad av anteman; 2020-05-10, 14:02. Anledning: Missförstådd tidigare...

              Kommentera


              • #8
                Jag har samiska vänner så jag vill inte se några rasistiska påhopp av något slag. Samerna har fått mycket skit genom åren.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Ja där ligger förstås ett stort, det största ansvaret men hur vissa samer "hanterar" andra samer givet konstruktionen "samebyar" och nu utestänger alla utom norrbottningar från fisket är helt samebyarnas ansvar.

                  Samer har behandlats illa av Sverige och vissa svenskar i många år, inte tu tal om det.
                  Tyvärr diskrimineras också samer av andra diskriminerade och diskriminerande men relativt sätt gynnade samer och med Norrbottenskravet är nästan alla i Sverige diskriminerade gällande fisket enligt mitt sätt att se det. "Bra jobbat" kan man ironiskt säga till Girjas sameby och svenska staten, nu med HD i släptåg som också tappat huvudet.

                  Vad man än tycker i sakfrågan så kan jag dock inte begripa varför vissa tror att plåga och döda renar, ett djur, skulle vara gott på något som helst sätt.
                  Jag funderar hur man egentligen är funtad om man gör så... Kan man göra det å ena sidan och själv fostra barn med vettiga värderingar å andra? Tveksamt... som tur är finns det ofta annat och andra som kan balansera en sån uppväxt.
                  Knepig fråga detta!

                  Å ena sidan Samisk mark under mycket lång tid, å andra sidan begärliga områden ur fiske och jaktsynpunkt. Ska bli intressant att se hur de olika inblandade aktörerna framöver agerar, och hur detta på lite sikt faller ut.

                  Raderna om att plåga och döda renar ämnar jag oavsett vad som ev postas i ämnet framöver, inte beröra mer än följande:
                  Renslakt har till skillnad från dagens högst industrialiserade slakt av mestadels ”trångbodda” uppfödda djur för ändamålet, förekommit, under mycket lång tid. Detta för högst övervägande mänsklig konsumtion. Spörsmålet i frågan torde väl snarast bli vilka av djuren som levt det bästa livet innan slakt.....
                  Senast ändrad av Piscantur stercore; 2020-05-09, 16:38.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja visst är det! När olika förmodligen nästan ursprungliga indianstammar krigade inbördes i Nordamerika om landområden och makt redan innan och när européerna kom dit så var nog frågan om eller begrepp som ursprungsbefolkning och urminnes hävd underordnade eller okända... men vi har väl utvecklats... så som t ex Girjas sameby och HD så tydligt visar... från våldets lag till godtycke.

                    För övrigt äter jag kött så slakt kan jag ju inte vända mig emot. För mig är det dock en helt en helt annat sak än att medvetet plåga och döda renar för att jävlas med samer... måhända paradoxalt men där är jag ännu...
                    Senast ändrad av anteman; 2020-05-09, 17:44.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 023 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X