Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja visst är det! När olika förmodligen nästan ursprungliga indianstammar krigade inbördes i Nordamerika om landområden och makt redan innan och när européerna kom dit så var nog frågan om eller begrepp som ursprungsbefolkning och urminnes hävd underordnade eller okända... men vi har väl utvecklats... så som t ex Girjas sameby och HD så tydligt visar...

    För övrigt äter jag kött så slakt kan jag ju inte vända mig emot. För mig är det dock en helt en helt annat sak än att medvetet plåga och döda renar för att jävlas med samer... måhända paradoxalt men där är jag ännu...

    Jag visste inte att det förekommer att folk plågar och dödar renar för att jävlas med Samer. Vilket ju på ren Svenska isf är för jävligt.

    Därför tolkade jag i sammanhanget delen av ditt inlägg om detta som om det var Samer som plågar och dödar sina renar i samband med slakt, vilket jag upplevde som svårsmält... Möjligen är jag inte ensam om denna tolkning.

    Kommentera


    • #12
      Ok! Kanske var jag otydlig vilket är olyckligt (och numera förtydligat) så nu är den saken utredd.
      Senast ändrad av anteman; 2020-05-09, 19:17.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Jag har samiska vänner så jag vill inte se några rasistiska påhopp av något slag. Samerna har fått mycket skit genom åren.
        Precis som jag sa sade..? Jag hoppas verkligen att du inte avsåg mig och mitt inlägg och att du förstår att "samer" inte är ett begrepp eller en grupp som kan dras ihop i en kam... det vore sorgligt förenklat. Vilka rasistiska påhopp har du sett så här långt?
        Senast ändrad av anteman; 2020-05-09, 19:27.

        Kommentera


        • #14
          Är det inte rasistiskt att förbjuda vissa etniska grupper från vissa ytor ???

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Hew Visa inlägg
            Är det inte rasistiskt att förbjuda vissa etniska grupper från vissa ytor ???
            Läs artikeln i länken om du inte har gjort det redan!
            https://www.jaktojagare.se/kategorie...kort-20200325/

            Det är inte rasistiskt utan i så fall diskriminerande. Girjas är ju anmälda till Diskrimineringsombudsmannen så vi väl se vad dom säger.
            https://svenskjakt.se/start/nyhet/an...sombudsmannen/
            Senast ändrad av lsjonsson; 2020-05-10, 04:42.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av lsjonsson

              Ja, lite grand sneglade jag på ditt inlägg, men nu ser det bättre ut.
              Jag hoppas att det inte blir något mer dumt skrivet från någon av någon.
              Nu får du allt förklara dig! Vem har skrivit något dumt? På vilket sätt är det dumt, rent av rasistiskt?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Nu får du allt förklara dig! Vem har skrivit något dumt? På vilket sätt är det dumt, rent av rasistiskt?
                Sorry! Det blev lite fel! Jag har raderat inlägget.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #18
                  Ja, nu lär det ju barka käpprätt. Men diskriminering? Knappast. Norrbottning handlar väl om boende, inte ursprung? Jag flyttar gärna till Norrbotten.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Xerup
                    Ännu en minoritet som ska förstöra för ett helt land...
                    Ser man på...har du något exempel?

                    Kommentera


                    • #20
                      Mer i dagens Svensk Jakt:

                      "Jägareförbundet förutsätter att länsstyrelsen fortsätter sälja jakt- och fiskekort
                      PREMIUMTalma sameby vill sköta jakt- och fiskeupplåtelserna och flaggar för rättslig prövning om inte länsstyrelsen går samebyn till mötes. Länsstyrelsen kommer få svårt att gå samebyn till mötes utan klartecken från regeringen och staten, tror både Jägareförbundet och Svenska samernas riksförbund, SSR.
                      Frågan många ställde sig efter Girjasdomen i Högsta domstolen, HD, var om fler samebyar skulle hävda samma rätt, alltså ensamrätt att upplåta småviltjakten och fisket.

                      Svaret har kommit. Delvis i alla fall, när Talma sameby nu kräver att länsstyrelsen snarast upphör med att upplåta jakten och fisket på samebyns område.

                      Aslak Allas, ordförande i Talma sameby:

                      – Jag har inte några mer kommentarer än det som vi begärt i brevet till länsstyrelsen. Jag kan bara hänvisa till det.

                      Aslak Allas berättar att skrivelsen är förankrad inom samebyn.

                      Gäller bara Girjas

                      Jägareförbundets ordförande i Norrbotten, Birgitta Isaksson, säger att Girjasdomen rörde endast Girjas geografiska område, med de speciella omständigheter som är inom den samebyn.

                      – Länsstyrelsen Norrbotten har också konstaterat att de ska fortsätta sälja jakt– och fiskekort på andra områden precis som tidigare. Jag förutsätter att länsstyrelsen fortsätter med den hållningen och inväntar näringsdepartementets utredning med anledning av HD:s dom, säger hon.

                      Vägledande dom
                      När Svensk Jakt bevakade Girjasdomen HD berättade justitierådet Anders Eka, ordförande, att HD är en prejudikatinstans och att man därför kan förutsätta att det resonemang och de grunder som domstolen kommit fram till kommer att få genomslag i andra liknande tvister.

                      I Girjasmålet fick samebyn framgång på grund av att samebyn anses ha förvärvat upplåtelserätten genom urminnes hävd, men att det också varit beroende av omständigheterna så vitt gäller Girjas område.

                      Frågan är om samma historiska omständigheter gäller för exempelvis Talma sameby.

                      Kräver nya beslut

                      Enligt Anders Iacobæus, styrelseledamot i Svenska Jägareförbundet, gällde Girjasdomen enbart Girjas område. Det prejudicerande i domen är enligt honom i princip bevisvärderingen och bevisbördan som kan få betydelse i kommande rättegångar.

                      – Talma samebys skrivelse understryker än en gång hur viktigt det är att få ett politiskt beslut som omfattar hela fjällkedjan, säger han.

                      Jenny Wik Karlsson, förbundsjurist vid Svenska samernas riksförbund, SSR, är inne på samma linje.

                      – Det är säkert flera samebyar som funderar på hur de ska agera om inte regeringen adresserar att den tänker titta på frågan. Det är ganska tyst från regeringens sida och då blir det funderingar, säger hon och tillägger att hon inte är förvånad över att Talma sameby nu agerar.

                      – Våra medlemmar och säkert även jägarkåren befinner sig i ett vakuum och det är olyckligt eftersom det riskerar att spä på eventuella konfliktytor som ligger och gror.

                      Jenny Wik Karlsson säger också att även länsstyrelsen hamnar i ett slags vakuum.

                      Nytt rättsläge
                      Fråga är om länsstyrelsen utifrån Girjasdomen kan ta ett beslut att sluta sälja jakt– och fiskekort i områden där Talma sameby bedriver renskötsel.

                      – Länsstyrelsen kan inte som myndighet agera utan att få signaler från den de företräder, det vill säga staten, säger Jenny Wik Karlsson.

                      Och om inte länsstyrelsen kan agera så har nu Talma sameby flaggat för att i så fall vidta rättsliga åtgärder.

                      – Varje sameby agerar utifrån sina aspekter men det är klart att det finns delar i Girjasdomen som är applicerbara på andra samebyar, framför allt ganska viktiga rättsprinciper, säger Jenny Wik Karlsson.

                      Länsstyrelsen i Norrbotten har ännu inte tagit ställning till hur skrivelsen från Talma sameby ska hanteras.

                      – Vi har inte mycket att säga. Vi har tagit emot den här skrivelsen och kommer att bereda och titta på den. Rent principiellt är det här en fråga som kanske inte är på länsstyrelsens bord, men vi ska nu se hur vi ska hantera den, säger Fredrik Hedlund, kommunikationschef vid länsstyrelsen i Norrbotten."

                      Artikeln är kopierad från Svensk Jakts webbupplaga.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X