Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Talma Sameby kräver att LST, Norrbotten stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Lillryssen Visa inlägg
    Ja, nu lär det ju barka käpprätt. Men diskriminering? Knappast. Norrbottning handlar väl om boende, inte ursprung? Jag flyttar gärna till Norrbotten.
    Jag anser att det är just diskriminerade. Det vore en riktigt konstig, ja tokig ordning om så gällde generellt, tex att bara de i Skåne får fiska där eller Jämtland enbart åt de som bor där...

    Nä provinsiellt tänk som vi kan vara utan. Fisketurismen skulle inte heller direkt blomstra i många glesbygdskommuner...

    Eller så säger vi att Arlanda det får enbart vi upplänningar använda, kan väl inte vara diskriminerade de heller i så fall...?


    Senast ändrad av anteman; 2020-05-14, 07:17.

    Kommentera


    • #22
      Helt rätt anser jag. Finns både bolag och föreningar som har egna vatten där ingen annan får fiska på. Ingen skillnad anser jag.

      Nu har jag inte läst om man behöver vara skriven där. Kanske räcker om man äger en stuga.

      För många år sedan försökte dom få till ett fiskekort för hela landet. Det är min åsikt. Privata vatten är ett skit anser jag. Men så länge det tillåts så kan vi inte klaga på detta.

      Här där jag bor finns det minst 2 sjöar som kontrolleras av bolag. Ingen utom deras anställda får fiska där.

      Kommentera


      • #23
        Bara för att något finns så behöver man inte tycka att det är bra och då vill jag klaga och ha synpunkter.
        Med Girjasdomen har man gett en handfull människor en godtycklig rätt anser jag varför jag framför det.
        Senast ändrad av anteman; 2020-05-12, 17:55.

        Kommentera


        • #24
          Sameby

          Ändamål och medlemmar m. m.

          9 § Sameby har till ändamål att enligt denna lag för medlemmarnas gemensamma bästa ombesörja renskötseln inom byns betesområde.

          Det åligger sameby särskilt att svara för att renskötseln drives på ekonomiskt bästa sätt och att utföra, underhålla och driva anläggningar som behövs för renskötseln.

          Sameby får ej driva annan ekonomisk verksamhet än renskötsel.

          Kommentera


          • #25
            Länsstyrelsen om Talmas krav – då kommer besked

            Länsstyrelsen har ännu inte tagit något beslut om hur myndigheten ska agera, efter Talma samebys krav om stoppad försäljning av jakt- och fiskekort inom samebyns område.
            – Vi har startat en utredning och har kopplat in både vår enhet i Jokkmokk och vår rättsenhet i frågan. Något besked om hur vi gör har vi inte ännu, säger Johan Antti, länsråd.

            Någon långbänk blir det dock inte frågan om.

            – Just nu är fiskesäsongen lite grann i ett mellanläge mellan vinter och sommar, och jaktsäsongen är avslutad. Men det är ett medialt intressant ärende och vi kommer givetvis att skynda på det. Innan sommaren ska vi ha ett besked, säger Johan Antti.

            "Om upplåtelserna inte upphör snarast, kan Talma sameby komma att vidta rättsliga åtgärder", skriver samebyn i sitt brev till länsstyrelsen.

            Kravet kommer som en följd av Högsta domstolens dom i januari i Girjasmålet. Omedelbart efter den övertog Girjas sameby upplåtelserätten för småviltsjakt och fiske från staten.

            – Vi måste utreda vad Girjasdomen innebär, om det blivit någon praxisförskjutning efter den när det gäller andra samebyar. Men det olika förutsättningar och bakgrund beroende på vilken del av renskötselområdet vi talar om, säger Johan Antti.

            Talma sameby har sina marker norr om Torne träsk i Kiruna kommun, medan Girjas marker finns mer söderut, vid Kaitumsjöarna. Mellan Talma och Girjas finns Gabna och Laevas samebyar.

            Johan Antti vill inte uttala sig om hur stark hävd Talma sameby har för sitt område jämfört med Girjas.

            – Vi får se vilken bedömning som görs.

            Några kvoterade fiskevatten finns inte inom Talma sameby.

            Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #26
              LST BD avvisar Talma samebys krav att sluta upplåta jakten och fisket
              Talma sameby i Kiruna krävde nyligen att länsstyrelsen i Norrbotten slutar upplåta jakten och fisket inom samebyns område. Länsstyrelsen har nu beslutat avvisa samebyns begäran.
              I januari beslutade Högsta domstolen att Girjas sameby har rätt att upplåta jakten och fisket på sitt område. Talma sameby, som har sina marker främst runt Torneträsk, begärde för någon vecka sedan att länsstyrelsen nu slutar upplåta jakten och fisket.

              I ett brev till länsstyrelsen hänvisade samebyn till Girjasdomen.

              ”Om upplåtelserna inte upphör snarast, kan Talma sameby komma att vidta rättsliga åtgärder.”

              Länsstyrelsen, med länsrådet Johan Antti i spetsen, har nu beslutat att avvisa begäran från Talma sameby att omedelbart upphöra med upplåtelse av jakt och fiske inom Talma sameby.

              Ska upplåta rätt till jakt och fiske
              Så här står det i länsstyrelsens beslut:

              ”Länsstyrelsen har ett uppdrag genom 32-33 §§ Rennäringslag (1971:437) att under vissa förutsättningar upplåta nyttjanderätter på den mark ovan odlingsgränsen som står under statens omedelbara disposition. Vidare bestämmelser finns i 2-3 §§ Rennäringsförordning (1993:384) där det framgår att Länsstyrelsen ska upplåta rätt till jakt och fiske under vissa förutsättningar. Länsstyrelsen är inte behörig att pröva frågan i enlighet med Talma samebys begäran. Talma samebys begäran ska därför avvisas. Detta beslut går inte att överklaga.”

              Rättslig prövning?
              Frågan är nu om Talma sameby tar frågan vidare för rättslig prövning.

              Samtidigt finns planer inom Näringsdepartementet att i spåren av Girjasdomen utreda frågan om upplåtelser av jakt och fiske på statens mark ovan odlingsgränsen.

              Artikeln är kopierad från Svensk Jakts webbupplaga.

              Jaha, det låter som att det kommer att bli en lång och rättslig prövning av det här ärendet också.
              Vi får se vad Talma sameby beslutar om att driva ärendet vidare till rättslig prövning.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #27
                Intervju med Länsrådet Antti LST BD efter dagens beslut.
                https://sverigesradio.se/artikel/7475443
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #28
                  Nu tar Talma sameby nästa steg genom en skrivelse till regeringen och kräver samma rättigheter som Girjas sameby.
                  https://sverigesradio.se/artikel/7489032
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                  78 svar
                  102 041 visningar
                  13 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X