EU-kommissionen vill stoppa jakt. fiske, m. m. för ökad biologisk mångfald - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EU-kommissionen vill stoppa jakt. fiske, m. m. för ökad biologisk mångfald

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Jo alla jägare jagar enbart för att göra naturen en tjänst..
    Jägarkåren lägger enorma summor på viltvård. Precis som sportfiskare värnar om fiskbestånden så värnar jägare om viltet. Men min erfarenhet är att jägare är betydligt mer engagerade än sportfiskare.

    Kommentera


    • #22
      Ja ett getingbo att ge sig in i det här men att vissa jägare så gärna vill skjuta varg kan knappast ha med viltvård, dyra utlägg eller engagemang för varg eller viltbestånd i balans att göra... vi har inte ens fyrsiffrigt med vargar i vårt avlånga land.

      Läst att vissa (värmlänningar ha ha) säger att ”varför ska vi har varg i Sverige, de behövs inte idag...?!” Tja varför ska vi ha gamla dumgubbar där eller i Arvika eller gummor för den delen? Att gnälla över varg som bonde eller fårfarmare är som att gnälla över vädret, viltet i Sverige egentligen...

      Vargar finns i Sverige, att gnälla över det är nästan som om en pizzeria beklagar sig över en konkurrerade pizzeria... man vill inte acceptera verkligheten.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja ett getingbo att ge sig in i det här men att vissa jägare så gärna vill skjuta varg kan knappast ha med viltvård, dyra utlägg eller engagemang för varg eller viltbestånd i balans att göra... vi har inte ens fyrsiffrigt med vargar i vårt avlånga land.

        Läst att vissa (värmlänningar ha ha) säger att ”varför ska vi har varg i Sverige, de behövs inte idag...?!” Tja varför ska vi ha gamla dumgubbar där eller i Arvika eller gummor för den delen? Att gnälla över varg som bonde eller fårfarmare är som att gnälla över vädret, viltet i Sverige egentligen...

        Vargar finns i Sverige, att gnälla över det är nästan som om en pizzeria beklagar sig över en konkurrerade pizzeria... man vill inte acceptera verkligheten.
        Vargstammen är otroligt koncentrerad. Kolla var i Sverige vi har vargrevir. Inte ett enda norr om Gävleborg senast jag kollade och Örebro är väl gränsen söderut. När koncentrationen blir för hög så kraschar rådjursstammen så vargjakt är absolut viltvård. Sen rör vargen upp mycket känslor så jag tänker inte försvara allt som sagts i ämnet av andra.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Marfal Visa inlägg

          Vargstammen är otroligt koncentrerad. Kolla var i Sverige vi har vargrevir. Inte ett enda norr om Gävleborg senast jag kollade och Örebro är väl gränsen söderut. När koncentrationen blir för hög så kraschar rådjursstammen så vargjakt är absolut viltvård. Sen rör vargen upp mycket känslor så jag tänker inte försvara allt som sagts i ämnet av andra.
          Att vargen saknas norrut kan vi tacka samerna för. Och om nån klövdjursstam "kraschar" så drar vargarna vidare och stammen kan återhämta sig helt naturligt. Det är ju inget nytt att skogsägarna vill ha mindre älg/rådjur i markerna än jägarkåren som vill ha något att skjuta på. Så skogsägarna vill säkert hellre ha varg än klövdjur som äter ungskog.

          Kommentera


          • #25
            "Koncentrationen" är knappast hög någonstans och därmed ett missvisande begrepp?
            Varken vargar eller samer är välkomna i flertalet glesa kommuner, inget att brösta upp sig för...

            Kommentera


            • #26
              Jag tror t o m att varghatartrakter är eviga förlorare... vem tusan vill bo kvar där? Finns siffror på det om man bara vill tro dem... Begriper inte vad det är man vill bevara... kan nån övertygad varghatare förklara hur den ståndpunkten är god för bygden som helhet i dag och för framtiden?

              Man får värdera landsbygd kontra statsbygd, de erbjuden olika utmaningar... varg är i vissa regioner en realitet, dyra bostäder i annan region en annan...

              Kanske borde jag av staten få halva räntan subventionerad jämfört med landsbyggdsbon då min lya, här där jag helt utan egen förskyllan råkade växa upp kostar det drygt trippla... å de e väl inte mitt fel!!??! :-)

              För övrigt, så j..la trött på de som bor i ett avlägset hus för typ max 1,5 mille å 3-10 mil från jobbet å gnäller över bensinkostnader å avdragsregler, väx upp. Om ni inte begriper, ett radhus i U-a kostar fr 3,5-7 mille... så ni som tror er dra en nit e dumskallar... håll tyst!
              Senast ändrad av anteman; 2020-11-14, 23:45.

              Kommentera


              • #27
                Tänk igenom det där en gång till anteman.

                När priserna stiger snabbare än du räntar är det argumentet ungefär som att gnälla för att man får betalt för att jobba.
                Visst är det jobbigt att ta sig in på marknaden första gången. Men när du väl är inne i cirkusen rullar det på och många får bättre betalt av prisökningen på boendet än av sina arbeten.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                  . Men när du väl är inne i cirkusen rullar det på och många får bättre betalt av prisökningen på boendet än av sina arbeten.
                  Det hela är ett pyramidspel som kommer att krascha.

                  Kommentera


                  • #29
                    Tyvärr så är det så Stefan1. Även om ekonomer och politiker kommer kämpa för att det inte ska hända. Men det innebär också att fallet blir större när det väl kommer. Många verkade ju tro att Coronan skulle utlösa kraschen men priserna skenar fortfarande. Då hade de kunnat skylla den på viruset.

                    Tack vare bostadsbristen kommer dock fallet bli mindre i städerna och priserna kommer stiga snabbare igen. På landsbygden blir huset mer eller mindre osäljbara under en tid.

                    Kommentera


                    • #30
                      Då tråden, mycket pga mig, börjat handla om varg vilket inte är relevant för fisket så tänkte jag göra ett omtag.

                      1.Ni som tycker det här är ett bra förslag, vilka områden tänker ni ska bli avlysta? Ett stort område, flera små, existerande naturreservat/natura 2000 eller helt nya områden? Hav eller sjöar/älvar?

                      2. Hur tror ni fiskbestånden kommer påverkas i dessa områden samt utanför?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 046 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X