EU-kommissionen vill stoppa jakt. fiske, m. m. för ökad biologisk mångfald - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EU-kommissionen vill stoppa jakt. fiske, m. m. för ökad biologisk mångfald

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    1. Om det nu tvunget ska genomföras så tycker jag ett område är bäst.

    2. Eftersom energiproduktion fortfarande ska vara tillåtet antar jag att området kommer ha både vind och vattenkraft så det kommer inte gynna vandrande arter i någon större omfattning.
    Har många sjöar och gölar häromkring som fiskas väldigt sällan och i samtliga är vitfisken storvuxen och rovfiskarna har bildat tusenbrödra bestånd. Så jag misstänker att det är däråt utvecklingen för de stationära arten kommer gå.

    Kommentera


    • #32
      Marfal jag tycker förslagets andemening är bra även om det säkerligen finns/kommer finnas mängder av detaljer jag inte håller med om.

      Inser dock att i "mina" trakter är nog tyvärr olika former av förbud och/eller totalt fredning enda vägen att gå.
      Bor precis vid en insjö som håller ett väldigt storvuxet med glest rödingbestånd. Det fanns olika mer eller mindre tydliga rekommendationer förr att "vara rädd om" beståndet, detta utvecklade sig senare till ett förbud att ta upp röding.
      Idag är runt 50% av sjöns yta belagd med fiskeförbud året om, cirka 20-25% ytterligare är belagd med förbud om våren.
      Detta för att trots rekommendationer och restriktioner fortsatte folk hala upp fisk, fiskerättsägarna fortsatte lägga nät (vilket de gör nu också trots förbud förvisso).

      Få sportfiskare skulle nog motsätta sig dessa åtgärder som ett försök att rädda en spillra av vår sydliga rödingstam. Jag kan tycka det är samma sak att skydda nyckelbiotoper i både skog och sjö där arter antingen är eller anses bli hotade i framtiden.
      Tyvärr medverkar den ständiga polariseringen till att fakta och forskning om arters status och överlevnad blandas med åsikter, på båda sidor. Samtidigt förekommer en vida utbredd konfirmeringsbias. Jag är säkerligen drabbad av detta själv.

      Är tveksam till att helt förbjuda fiske och jakt, min förhoppning är att jägare, fiskare och andra friluftsmänniskor skulle kunna leva med kraftiga begränsningar i vissa områden men jag tvivlar på att det är möjligt i alla lägen.
      Att svara på om större eller mindre områden bör skyddas är för mig omöjligt då det beror helt på vilket område det gäller, vem som äger och hur förutsättningarna för skyddet ska se ut.

      På grund av människors beteende i mitt närområde, vare sig det gäller tjuvfiske av nämnda röding eller tjuvskytte/förgiftande av duvhök och planer på samma av havsörn har jag tyvärr blivit lite av en förbudsivrare vilket är ytterst tragiskt då jag anser frihet under ansvar vara något alla normala människor bör kunna behärska.
      De tre exemplen har jag antingen bevittnat eller fått höra från ytterst säkra källor.

      Kommentera


      • #33
        Ja men dethär läser/låter int alls Fel !

        Bara bra att dwt blir skyddade ytor för Vilt å Fisk ! Här ini hemlandet så slaktas det mycket minst skrivet .

        Jag ser då hur "Trenden" går här uppe i norr å om vi Säger såhär Älgen är en Sällsynt varelse .. Likväl de ädlare fiskarna med fettet kvar .... He känns som att man är i Malmö igen !

        Nä skydda på Bara Det kan KNAPPAST bli en negativt Effekt på Systemet !!!

        Japp är utbildad inom fiskodling Vattenvård Fiskevård Turism Guidning stipendium av Kalix kommun å naturbruksgymnasiet för insatser inom fiskevård , å tillåmed Högskolepoäng från SLU inom Fiskevård å även Certifierad Tillsyningsman .

        Man ser Vad som behövs Göras minst Skrivet . TUMMEN UPP FRÅN NORRBOTTEN!

        Med Varma Hälsningar
        Paul Roger Nilsson

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av PrN-Sweden Visa inlägg
          Ja men dethär läser/låter int alls Fel !

          Bara bra att dwt blir skyddade ytor för Vilt å Fisk ! Här ini hemlandet så slaktas det mycket minst skrivet .

          Jag ser då hur "Trenden" går här uppe i norr å om vi Säger såhär Älgen är en Sällsynt varelse .. Likväl de ädlare fiskarna med fettet kvar .... He känns som att man är i Malmö igen !

          Nä skydda på Bara Det kan KNAPPAST bli en negativt Effekt på Systemet !!!

          Japp är utbildad inom fiskodling Vattenvård Fiskevård Turism Guidning stipendium av Kalix kommun å naturbruksgymnasiet för insatser inom fiskevård , å tillåmed Högskolepoäng från SLU inom Fiskevård å även Certifierad Tillsyningsman .

          Man ser Vad som behövs Göras minst Skrivet . TUMMEN UPP FRÅN NORRBOTTEN!

          Med Varma Hälsningar
          Paul Roger Nilsson
          Om jag inte har hört fel så har EU-kommisionen dragit tillbaka sitt förslag att 10 % av markytan skulle skyddas och undantas från jakt, fiske, m. m.

          Bor du i Kalix?
          Jag bor ute på Grytnäs, Kalix.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #35
            Politikerna skiter i biologisk mångfald, det var två ord som avslöjade agendan, Förnybar energiproduktion.
            De vill annektera all tillgänglig mark för vindsnurror.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
              Politikerna skiter i biologisk mångfald, det var två ord som avslöjade agendan, Förnybar energiproduktion.
              De vill annektera all tillgänglig mark för vindsnurror.
              Ja visst gör dom det och sedan försvinner en massa smultronställen som finns ute i naturen.
              Vindkraftverken är ett fult inslag i naturen och som skrämmer allt vilt. Varken vilt eller renar går under dom.
              Sedan dödar dom en massa fåglar också.
              Sådana där fina platser som man gärna besöker en gång till och gärna tipsar andra om att besöka.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #37
                Dessutom är vindsnurrorna oekonomiskt eftersom de aldrig betalar sig under dess livstid. Sen får de gräva ner vingarna på deponi så det inte går att återvinna. Men viktigast av allt, elproduktionen är inte planerar.
                De förstör naturen, djurlivet och förfular miljön.

                Kommentera


                • #38
                  Tacka vet jag kärnkraft. När Barsebäcksverket var igång va där massa roligt fiske, massor med el. Och det enda man såg var "betongklumpen". För hela verket ser ut som några betongklumpar. Och inte störde det då.. Och gör fortfarande inte. För fast det är nerlagt kommer det stå kvar i många år. O ser hellre det när jag tittar mot land än malmös alla jävla lägenhetshus...
                  Men ist sätter man upp dessa jäkla vindkraftverk överallt.. O de om nått stör ju en fin utsikt då de alltid står en drös ihopa...

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Tacka vet jag kärnkraft. När Barsebäcksverket var igång va där massa roligt fiske, massor med el. Och det enda man såg var "betongklumpen". För hela verket ser ut som några betongklumpar. Och inte störde det då.. Och gör fortfarande inte. För fast det är nerlagt kommer det stå kvar i många år. O ser hellre det när jag tittar mot land än malmös alla jävla lägenhetshus...
                    Men ist sätter man upp dessa jäkla vindkraftverk överallt.. O de om nått stör ju en fin utsikt då de alltid står en drös ihopa...
                    Instämmer till 100 %!
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Marfal jag tycker förslagets andemening är bra även om det säkerligen finns/kommer finnas mängder av detaljer jag inte håller med om....


                      ... Jag kan tycka det är samma sak att skydda nyckelbiotoper i både skog och sjö där arter antingen är eller anses bli hotade i framtiden....


                      ... På grund av människors beteende i mitt närområde, vare sig det gäller tjuvfiske av nämnda röding eller tjuvskytte/förgiftande av duvhök och planer på samma av havsörn har jag tyvärr blivit lite av en förbudsivrare vilket är ytterst tragiskt då jag anser frihet under ansvar vara något alla normala människor bör kunna behärska....
                      Att skydda naturen är vi nog alla positiva till. Dock innebär förbud mot jakt och fiske i praktiken ett stopp för vilt/fiskevård.

                      Just systemet med nyckelbiotoper har väl fungerat sådär.. Det skapar starka incitament att undvika att skapa just nyckelbiotoper för att inte få marken beslagtagen. Därtill har inte staten skött de marker den tagit i beslag.

                      Om folk inte följer lagar och regler så är det inte mer reglering och lagar som krävs. Mycket tråkigt att höra att sånt här pågår.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X