För ett tjugotal år sedan var en arbetskamrat och jag nere vid Norra Vättern och fiskade en vårdag. Vi satt på en låg klippa som stack ut ur vassbältet, så att vi kom åt att fiska. Under vår kaffepaus kom en meterlång gädda från grundvattnet och gled förbi nära oss. Vi tittade om det fanns fler där på grundvattnet, såg inget men gick upp på en hög klippa alldeles intill. Bakom vassen syntes inget, men utanför stod tre enorma gäddor som måste ha varit i samma klass som i den länkade artikeln, dvs. 20 kg+. De måste ha varit honor, och runt om dem cirklade uppvaktande hanar i meterläng. Intill de stora såg de små ut.
På vintern därefter mötte jag en isfiskare som berättade att han fått en på 17,5 från isen. Och i tidningen ett par år senare stod det om en bondgrabb som fått en tjugokilos i ryssja. Själv fick jag aldrig större än 9,5 kg.
Det är inte bara gäddorna som är fantastiska i Norra Vättern. Det är också fantastisk natur där. Även av det skälet värt ett besök.
På vintern därefter mötte jag en isfiskare som berättade att han fått en på 17,5 från isen. Och i tidningen ett par år senare stod det om en bondgrabb som fått en tjugokilos i ryssja. Själv fick jag aldrig större än 9,5 kg.
Det är inte bara gäddorna som är fantastiska i Norra Vättern. Det är också fantastisk natur där. Även av det skälet värt ett besök.
Kommentera