Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

    *******************************************
    Inledning
    *******************************************



    Jag har sett att många har efterlyst en uppföljare till Wreckbenders artikel om enklare smörjning av Ambor.


    Eftersom jag är begåvad med några i sammanhanget lämpliga saker (kamera och rullar) tänkte jag i väntan på detta mästerverk offentliggöra mitt tillvägagångssätt...
    ...även om det säkerligen skiljer sig en del från hur andra gör

    Det här inlägget består av ett antal delposter - råkade bli en massa bilder, så det blir en del rull-porr härnedan.

    Åsså några små varningar:
    Kan säkert förekomma att jag missar något uppenbart, så det är bra om ni hojtar till och påpekar eventuella tveksamheter.
    Blir säkerligen också en del upprepningar av saker som Wreckbender redan nämnt i sin artikel.
    Lika bra att även tillägga att det här är som jag gör idag, imorgon kan det vara något helt annat - allt eftersom man skruvar, läser inlägg, hittar nya idéer etc. förändras vad man anser vara optimalt
    Jag tar förstås inget ansvar för era rullar - jag har nog med mina egna...
    Att skruva med rullar kan leda till oväntade bieffekter. Rätt som det är tittar man upp från arbetsbänken och upptäcker att man "råkat" skaffa en hel massa kompisar till rullen man började skruva med...
    Click image for larger version

Name:	0-01.JPG
Views:	1
Size:	360,4 KB
ID:	1806320


    Slutligen innan jag drar igång vill jag hänvisa till mitt inlägg om rull-terminologi, så blir det förhoppningsvis lättare för den som aldrig skruvat förr att följa med...


    I ovanstående tråd kommer jag också ha länkar till alla mina rull-mekar-trådar för den som är intresserad.



    I det här inlägget är det en 4501CS Pro Rocket som ligger på slaktbänken, även en 6501C3 får vara med på ett hörn.
    ABU Ambassadeur 4501CS ProRocket (16 00 Bronze 0).pdf
    ABU Ambassadeur 6501C3 (01 08 Silver 2).pdf


    Nog med förspel, dags att mjuka upp knogarna lite och börja hamra på tangentbordet...
    Click image for larger version

Name:	0-02.JPG
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	1806321


    ******************************************
    ******************************************



    Inledningsvis sitter man där med en (förhoppningsvis) välfungerande rulle - och det duger inte, rullen ser ju så mycket bättre ut i delar...
    Click image for larger version

Name:	00.jpg
Views:	1
Size:	158,1 KB
ID:	1806322


    Vägen till detta "rull-nirvana" är inte särskilt komplicerad, det behövs några få verktyg (som f.ö. alltid är bra att ha med sig i fiskeväskan).
    1st fast nyckel, 10mm (eller i nödfall en skiftnyckel)
    1st spårskruvmejsel, 4mm (eller 3.5mm)
    1st spårskruvmejsel, 1.4mm (eller liknande - typ en tillslipad spik. Behövs för att få bort spårryttaren)
    Click image for larger version

Name:	01.JPG
Views:	1
Size:	70,4 KB
ID:	1806323
    Senast ändrad av Mooki; 2013-06-07, 11:11. Anledning: Kompletterade titeln så den inte är lika hemlig
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    *******************************************
    Demontering, del 1
    *******************************************



    Demontering:
    Här skulle jag kunna komma med lite intressanta tips om handgranater, släggor eller andra kreativa metoder, tyvärr har jag inte testat någon av dessa...
    Jag får helt enkelt hålla mig till betydligt tråkigare, konventionella metoder - å andra sidan har de fördelen att det går att få ihop rullen igen, vilket en del uppskattar.


    Först lossar man vevmutterlåsningen, antingen en kromad bricka eller en liten fjollig plasthuv.
    Bägge typerna sitter med en helt vanlig skruv - fast det är förstås bara den kromade varianten som är rätt
    Pilla bort brickan/huven och lossa vevmuttern.
    OBS! Vänstervevade rullar har "fel-gängad" mutter, dvs den lossas åt det håll man normalt drar åt.
    Click image for larger version

Name:	02.JPG
Views:	1
Size:	145,2 KB
ID:	1760489


    Ta bort spårryttaren, jag brukar hålla ett finger mot spårryttaren för att den inte ska flyga iväg och har hittills inte blivit av med nån.
    Lyft av veven, under denna sitter en bricka, notera hur den sitter och pilla sen bort den.
    På lite nyare rullar går det att dra av vevhandtagen, kanske inget man bör göra överdrivet ofta men det kan underlätta rengöring och smörjning om behovet finns.
    Stjärnhjulet gängas av på samma sätt som muttern, dvs åt "fel håll" för vänstervevade rullar.
    Click image for larger version

Name:	03.JPG
Views:	1
Size:	118,8 KB
ID:	1760486


    Lossa tumskruvarna på vevgaveln och lyft ur hela gaveln, troligen följer spolaxeln med.
    Click image for larger version

Name:	04.JPG
Views:	1
Size:	139,0 KB
ID:	1760484


    Spolen går också att lyfta ur nu, gör så...
    Click image for larger version

Name:	05.JPG
Views:	1
Size:	182,8 KB
ID:	1760487


    Tillbaks till vevgaveln, lossa spolcentreringsreglaget genom att skruva ut det helt.
    Click image for larger version

Name:	06.JPG
Views:	1
Size:	72,1 KB
ID:	1760488


    Pilla försiktigt loss plastbrickan som låser spolaxeln - var försiktig så inte brickan spricker, plast vill tyvärr gärna gå sönder om man är oförsiktig.
    Click image for larger version

Name:	07.JPG
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	1760482


    Spolaxeln är loss, dra ur den och lägg åt sidan.
    Click image for larger version

Name:	08.JPG
Views:	1
Size:	90,7 KB
ID:	1760485


    Lossa de två återstående skruvarna på vevgaveln och lyft försiktigt gaveln rakt uppåt, drevplattan med allt skoj borde ligga kvar snällt.
    Click image for larger version

Name:	11.JPG
Views:	1
Size:	178,2 KB
ID:	1760483


    Med gaveln följer två kupade brickor (om inte dessa redan ramlat av), lägg dessa åt sidan med övriga bortskruvade prylar.
    Även IAR-bussningen brukar sitta kvar i gaveln, pilla loss den också.
    Click image for larger version

Name:	12.JPG
Views:	1
Size:	173,1 KB
ID:	1760490
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:00.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      *******************************************
      Demontering, del 2
      *******************************************



      Lyft fjäderpaketet rakt uppåt.
      Click image for larger version

Name:	13.JPG
Views:	1
Size:	102,6 KB
ID:	1760492


      Sedan även huvuddrevsbussningen (hela bromspaketet och huvuddrevet följer med).
      Håll koll på den lilla kopparbrickan under bussningen och ta bort även den.
      Click image for larger version

Name:	14.JPG
Views:	1
Size:	119,2 KB
ID:	1760496


      Sedan lyfter man av pinjong-ok, kopplingsarm, frikopplingstrycke och länkarm. Separera pinjongdrevet från sitt ok.
      Drevplattan borde nu vara tom.
      Click image for larger version

Name:	15.JPG
Views:	1
Size:	173,9 KB
ID:	1760493


      Bromsstacken ska också separeras, det är bara att lyfta isär delarna - lägg bromslamellerna i en egen hög och försök undvika att få fett på dem.
      Click image for larger version

Name:	16.JPG
Views:	1
Size:	97,9 KB
ID:	1760494


      Dags att börja med resten av delarna som sitter fast i stativet.
      Först lossas de 3 gavelskruvarna (gaveln utan vev) och gaveln lyfts bort.
      Click image for larger version

Name:	21.JPG
Views:	1
Size:	143,3 KB
ID:	1760497


      Har man en rulle med knarr har man lite andra delar att hålla reda på
      Det är nu en 6501C3 kommer in i tråden på ett kortare besök...
      Click image for larger version

Name:	22.JPG
Views:	1
Size:	104,4 KB
ID:	1760491


      Har man en raket har man en gavelbussning, denna får man loss om man skruvar ut spolcentreringsreglaget helt.
      Click image for larger version

Name:	23.JPG
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	1760495


      Notera att det ligger 2 kopparshims i botten av lagerkoppen, dessa är något tunnare än det enda shims som sitter i vevgavelns lagerkopp.
      Click image for larger version

Name:	24.JPG
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	1760498
      Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:00.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        *******************************************
        Demontering, del 3
        *******************************************



        Personligen skär jag alltid loss mellandrevet så det blir lättare att serva.
        Man behöver då en skalpell e dyl, som placeras mot "plastkragen". Drevet snurras och kragen skärs av.
        Vid återmontering av drevet behöver man nu en extra spårryttare.
        Click image for larger version

Name:	25.JPG
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	1760500


        Efter detta brukar jag renskära försiktigt samt med en försänkare ta bort graderna.
        Sedan våtslipar jag drevets ovansida plant med 1600-korn.
        Click image for larger version

Name:	26.JPG
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	1760504


        I stativet sitter fortfarande linspridaren, så vi tar denna nu.
        Skruva först bort muttern under linspridaren och ta ur knivbulten.
        Click image for larger version

Name:	31.JPG
Views:	1
Size:	111,0 KB
ID:	1760501


        Peta bort låsblecket.
        Click image for larger version

Name:	32.JPG
Views:	1
Size:	113,2 KB
ID:	1760502


        Dra ur evighetsskruven och hylsan, linföraren ramlar loss...
        Det går att använda spolaxeln för att trycka loss hylsans nylonbussning för att kunna rengöra bättre.
        Click image for larger version

Name:	33.JPG
Views:	1
Size:	141,7 KB
ID:	1760505


        Spolen är fortfarande inte isärplockad, men det går lätt att åtgärda.
        På ena sidan har vi spoldrevet som lossas för hand.
        Click image for larger version

Name:	34.JPG
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	1760499


        Spollagret brukar komma ut om man knackar försiktigt.
        Click image for larger version

Name:	35.JPG
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	1760503


        Ta en skruvmejsel och bänd försiktigt under C-bromsen (för 2-stifts sitter en låsring som man petar bort).
        Click image for larger version

Name:	36.JPG
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	1760507


        Under C-bromsen sitter ett kullager och sedan spolbrickan.
        Click image for larger version

Name:	37.JPG
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	1760506
        Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:00.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          *******************************************
          Rengöring
          *******************************************



          Nu borde man ha en hög med delar framför sig, dessa ska förstås rengöras.
          Click image for larger version

Name:	38.JPG
Views:	1
Size:	202,3 KB
ID:	1760511


          *******************************************
          *******************************************



          Rengöring:
          Tandborste
          Topz
          Tygtrasor
          Diskmedel
          Lysfotogen (tex Biltema 36-1542)
          Autosol


          Först delar vi delarna i 3 grupper.
          Grupp 1) Kullager
          Grupp 2) Bromslameller
          Grupp 3) Resten


          Grupp 1 rengörs förslagsvis med lysfotogen, man låter lagren ligga och dra och så svischar man runt lite.
          Vill man vara riktigt noggrann kan man med en fiskekrok pilla bort låsringarna som håller sköldarna - så får man lagren riktigt rena.
          Efter att lagren blivit rena bör de sköljas av i aceton för att få bort alla rester av fotogenet innan de får torka.
          Click image for larger version

Name:	41.JPG
Views:	1
Size:	12,8 KB
ID:	1760509
          Click image for larger version

Name:	42.JPG
Views:	1
Size:	25,5 KB
ID:	1760512
          Click image for larger version

Name:	43.JPG
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	1760513


          Grupp 2 brukar det räcka att tvätta med tandborste och diskmedel.
          Click image for larger version

Name:	44.JPG
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	1760510


          Grupp 3 kan med fördel få ligga en stund i diskvatten innan man börjar.
          Har man gammalt härdat fett tycker jag att lysfotogen funkar bra, annars brukar en tandborste, diskmedel och varmvatten fungera väldigt bra.
          Vevgaveln brukar jag ta en bit tyg som jag rullat ihop, denna dränks i fotogen och stoppas in i IAR-lagret.
          Medan jag snurrar tygrullen "sågar" jag fram och tillbaka - till dess lagret verkar helt ren.
          Sedan samma visa med diskmedel och vatten för att få bort resterna av fotogenet.
          Sist blåser jag försiktigt rent lagret från vatten.
          Click image for larger version

Name:	45.JPG
Views:	1
Size:	156,2 KB
ID:	1760508


          Använder man lysfotogen även till andra delar brukar jag efteråt diska delarna i diskmedel.
          När alla delarna är rena får de torka på en tidning.
          Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:01.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

          Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

          Kommentera


          • #6
            *******************************************
            Tanke-Paus
            *******************************************



            Kontemplationsdags:

            Efter rengöring av all delar och att de fått torka är det läge att fundera över om det är nåt man vill "hitta på" innan man återmonterar.
            En bra grundregel att ha i bakhuvudet är att om man kan hitta på nåt som innebär att man byter ut nån äcklig plastdetalj mot en läcker kromad dito är det alltid att rekommendera.
            Tyvärr finns undantag även från denna regel
            Mellandrev i plast/nylon är bra, de går oftast sönder innan något dyrare om oturen är framme.


            Exemplel på roliga påhitt är:
            * Rulltrim UT, ReelMan, SportFiskeBoden
            * Montera extra backspärr
            * Uppgradera kullager
            * Lagrad linspridare
            * Lagrat mellandrev
            * Tuning/polering
            * Uppgradera bromsstack
            * Estetiska modifieringar


            Montera extra backspärr (plankat från ett av mina tidigare inlägg):
            Verktyg:
            Körnare
            M6 bult
            Dorn (4mm)
            Handslägga
            Mothåll (med 3mm hål)
            Click image for larger version

Name:	52.JPG
Views:	2
Size:	127,7 KB
ID:	1760515


            Först passar jag in stiftet i drevplattan (hålet är urfasat på undersidan).
            Click image for larger version

Name:	55.JPG
Views:	2
Size:	101,8 KB
ID:	1760517


            Sedan placeras allt i mothållet, några försiktiga knackningar med slägga och körnare fixerar stiftet temporärt.
            Därefter är det dags för M6 bulten.
            Kan verka lite underligt att blanda in en M6 bult mitt i alltihop, men jag tycker den underlättar en ordentlig nitning.
            Kör man bara med körnare har den en tendens att "driva" så det blir osnyggt, känns inte heller lika hållbart.
            Jag har slipat ner "spetsen" på bulten i ganska flack vinkel, samt och rundat av den något.
            I praktiken går det nog bra med vilket kullrigt (hårt) föremål som helst.
            Allra bäst vore nog någon sorts hydrauliskt pressverktyg, eller rent av en pelarborrmaskin - men i brist därpå...
            Några ordentliga dängar med slägga och bult trycker dit stiftet ordentligt.
            Avslutningsvis tar jag ett 4mm dorn och hamrar till så att den deformerade mässingen ligger i nivå med drevplattan.
            Viktigt här att det inte sticker upp det minsta, då får man problem med passningen mot stativet.
            Jag brukar provdra med en sickel eller mejselspets för att kolla att mässingen är i nivå med drevplattan.
            Click image for larger version

Name:	54.JPG
Views:	2
Size:	96,0 KB
ID:	1760516


            För att kontrollera att passformen är god provmonteras drevplattan på stativet.
            Kontrollera att det inte bildats någon glipa mellan drevplatta och stativ.
            Click image for larger version

Name:	53.JPG
Views:	2
Size:	142,2 KB
ID:	1760514


            *******************************************
            Trimning och Tuning
            *******************************************


            Först lite text förstås...
            Jag vill inleda med ett påstående: Trimning och Tuning är två olika saker!
            Trimning syftar i första hand på att öka kastängderna.
            Tuning syftar till att bättra på rullens "känsla" och förutsägbarhet.

            De förslag på tuning jag lämnar lite längre ner är alltså inget för den som jagar kastlängd med minimal insats.
            Snarare är det så att om man ligger på gränsen till vad utrustningen/kastaren klarar av kan en tuning hjälpa en att få bättre kontroll.


            Rulltrim:
            Enda stället du behöver: UT
            Finns även hos Lundgrens, ReelMan, SportFiskeBoden


            GDS-Trim:

            Uppgradera Kullager:
            Inga konstigheter, köp nya kullager och peta in istället för de gamla.
            Inköpsställen:
            Kullagergrossisten
            Boca Bearings Company

            Lagrad linspridare:
            Beställes från ABU, kolla med serviceavdelningen vilka delar som behövs.

            Lagrat mellandrev:
            Beställes från ABU, kolla med serviceavdelningen vilka delar som behövs.


            Förslag på Tuning

            Tuning/polering:
            Här kan man bränna hur mycket energi som helst, men frågan är vad som är rimligt att man märker av?
            Själv brukar jag göra några punktinsatser enligt följande, inte alla punkter alltid dock - man får ta det som man tycker verkar rimligt.
            Dock har jag märkt ett samband. Svärmor på besök => många delar polerade...

            Åsså några små varningar...
            Polera/slipa med försiktighet! Det är inte meningen att man ska förändra dimensionerna, det är endast små ojämnheter man vill få bort - så lätt hand och milt polermedel.
            Polera/slipa med försiktighet! Kromet kan vara tunt på en del ställen, slipar man igenom kromet kommer det börja oxidera och rullen har blivit sämre än innan.

            Spolaxel:
            Ändarna poleras, liksom även den del av axeln där pinjongdrevet löper.

            Spolbricka:
            Går att hitta spolbrickor med en aning förstorad innerdiameter.

            Gavelbussning:
            Spetsen poleras, även insidan där spolaxeln sitter.
            Bussningens plana ovansida poleras blank.

            Pinjongdrev:
            Insidan samt midjan poleras.

            Huvuddrevsbussning:
            Insidan poleras.
            Utsidan där huvuddrev och bromsstack sitter poleras.
            Har stjärnhjulet gått lite trögt att skruva av (vanligt på begagnade rullar) brukar jag smörja Autosol på gängorna, sätta på stjärnhjulet och snurra till det tröga försvunnit.
            I övrigt är Autosol lite för kraftfullt för de flesta poleringsmomenten.

            Huvuddrev:
            Undersidan kan ibland vara väldigt ojämn, då brukar jag våtslipa (1600-korn) och polera.
            Polerar även insidan där huvuddrevet ligger an mot huvuddrevsbussningen.

            Kopparshims:
            Poleras.

            Drevplatta:
            Axeln som huvuddrevsbussningen snurrar runt poleras, liksom alla övriga uppstickande delare/pelare.
            Bromsbanan poleras (jäkligt försiktigt, här verkar kromet ibland lite extra tunt).

            Evighetsskruv:
            Änden som snurrar i nylonbussningen poleras.

            Linspridarhylsa:
            In- och utsida poleras, våtslipa urfräsningen lätt så man inte har några grader.

            Linspridare:
            Insidan poleras, både där den löper på hylsan och där knivbulten sitter.

            Knivbult:
            Poleras, eller så byter man till en keramisk knivbult.

            Spolbricka och drevbricka:
            Poleras.

            Gavel (inte vevgaveln):
            Stiftet som håller mellandrevet poleras om man inte tänker uppgradera till lagrat mellandrev.

            Bromsskivor:
            Om man inte tänker uppgradera till planslipade bromsskivor slipas dessa plana. Den översta bromsskivan brukar ofta behöva en rejäl nedslipning, ofta kan man börja våtslipa med 400 korn arbeta sig uppåt till 1200/1600.

            Uppgradera bromsstack:
            Delar kan beställas från SmoothDrag.com eller Blakdogtackle.com
            Köper man från UT-Reel slipper man dock ett arbetsmoment (om man har hamrat dit den extra backspärren).

            Spoldrev:
            Spoldrevet kan man med fördel borra ur en aning så det garanterat inte rör vid spolaxeln - den kommer i praktiken fungera som en mekanisk kastbroms om delarna har kontakt.
            Vill man kan man även korta den instickande delen en aning genom att slipa ner med sandpapper - detta för att inte sätta spollagret under press.
            Mät dock med skjutmått hur mycket som ska slipas bort.


            Estetiska modifieringar

            Här kommer man in på något så svårt som tycke och smak.
            Vill man ha kullrig linspridare ska man naturligtvis ha det, samma med kromad vevmutter + mutterbricka, enkelvev, stjärnhjul med runda knoppar etc.


            Efter att sålunda ha stannat till en stund och funderat på vad man vill hitta på med rullen och verkställt sina idéer är det dags att börja återmonteringen av sin älsssskade...!
            Senast ändrad av Mooki; 2012-01-19, 15:11.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              *******************************************
              Ihopmontering, del 1
              *******************************************


              Smörjning och ihopskruvning:
              De fett/oljor jag använder är
              Cal's Universal Reel & Star Drag Grease
              Yamalube Lical grease
              TG Rocket Fuel Yellow/Red Label
              Liten pensel

              Andra produkter finns det gott om , tex TG's Liquid Grease, Rocket Fuel, Originaloljor etc.

              Grundregeln är Olja i delar som rör sig snabbt, Fett i delar som rör sig långsamt.
              Självklart finns det fler regler än så
              Dels måste man fundera över i vilken sorts vatten man fiskar, hur ofta man servar sin rulle, allmänt handhavande etc.
              Det enkla vore att komma med en standardrekommendation och sedan kräva att folk följer ett fastslaget serviceintervall.
              I praktiken har folk lite olika stark böjelse för att skruva med rullar.
              De som orkat läsa så här långt kan möjligen antas vara något krokigare än de flesta, frågan är hur länge böjelsen sitter i?

              Jag brukar i alla fall göra ungefär som följer...
              (fast i det här exemplet är där onödigt mycket fett - jag har garderat lite eftersom jag råkar veta hur den kommer behandlas )


              På drevplattan stryker man ett tunt lager fett där kopplingsmekanismen löper, likaså på kopparbrickan under huvuddrevsbussningen och på alla pelare.
              Tryck även in lite fett i gängorna till gavelskruvarna.
              Click image for larger version

Name:	61.JPG
Views:	1
Size:	128,8 KB
ID:	1760521


              Sätt kopplingsmekanismen på plats (fett på alla glidytor) - länkarm, frikopplingstrycke, kopplingsarm.
              Ett lager fett på ovansidan av kopplingsarmen, sedan en gnutta fett på pinjongdrevet innan det kläms fast i pinjong-oket och sätts på plats.
              Click image for larger version

Name:	62.JPG
Views:	1
Size:	77,5 KB
ID:	1760522


              Vänd upp och ner på fjäderpaketet och droppa en droppe olja vid plastpluppen som döljer fjädern.
              Click image for larger version

Name:	63.JPG
Views:	1
Size:	45,3 KB
ID:	1760525


              Ytterligare lite fett på ovansidan av pinjong-oket, sedan sätts fjäderpaketet på plats.
              Drevaxeln får ett lager fett, huvuddrevsbussningen smörjs utvändigt med Cal's innan den sätts på plats (eventuellt även den extra backspärren i det här momentet).
              Click image for larger version

Name:	64.JPG
Views:	1
Size:	77,8 KB
ID:	1760519


              Den undre bromslamellen (och alla andra bromslameller) får ett mycket tunt lager Cal's Drag Grease, jag brukar smörja lamellerna mellan fingrarna och sedan torka med en trasa.
              Även metalldelarna i bromsstacken får ett tunt lager Cal's. Sätt den undre bromslamellen på huvuddrevsbussningen.
              Insidan av huvuddrevet får ett lager Cal's.
              Huvuddrevets kuggkrans penslas försiktigt med ett tunt lager fett - väldigt sparsamt, det får inte krypa över kanten så det förorenar bromsstacken.
              sedan sätts huvuddrevet på plats.
              Sätt i broms-stacken - bromslamell, bromsskiva med spår, bromslamell, bromsskiva med öron, bromslamell, övre bromsskiva.
              Click image for larger version

Name:	65.JPG
Views:	1
Size:	81,6 KB
ID:	1760520


              Smörj IAR-lagret i vevgaveln med några droppar RF Red och tryck in lite fett i tumskruvarna.
              Trä IAR-bussningen över huvuddrevsbussningen.
              Trä vevgaveln på plats över IAR-bussningen, håll koll på frikopplingstrycket så det hamnar rätt i sin slits.
              Skruva fast vevgaveln med de två gavelskruvarna.
              Click image for larger version

Name:	66.JPG
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	1760523


              Trä spolaxeln genom pinjongdrevet, lägg en droppe RF Red där spolaxeln går genom pinjongdrevet.
              Samt på utsidan där axeln går genom gaveln.
              Sätt axellåsningen på plats.
              Normalt sitter axellåsningen monterad med "basen" ut från gaveln, har dock hört att detta sker för att förenkla monteringsprocessen och att den korrekta orienteringen är med basen in mot gaveln. Samtidigt har jag aldrig hört någon tillmäta denna axellåsning någon större betydelse så i praktiken torde det kvitta.
              Smörj kopparshimset med fett och skruva dit lagerkoppen.
              Här kan man notera att det är den lägre av lagerkopparna som ska sitta på vevgaveln, i sprängskissen tycker jag dock det ser ut som den högre men detta är alltså fel...
              Smörj de kupade brickorna med fett och placera dem på plats i ()-konfiguration.
              Sedan gängas stjärnhjulet på lite lagom (glöm inte att det är tvärtom-gäng för vänstervevade rullar).
              Smörj vevbrickan med fett och sätt på plats.
              Värt att notera här att det finns olika läror om vevbrickans orientering.
              Har alltid trott att den ska placeras med vingarna nedåt (som på bilden) eftersom det är så den sitter när rullen levereras, men enligt vissa källor ska den sitta tvärtom (vingarna mot veven) vilket tydligen ska förbättra handtagets stabilitet. Har inte själv hunnit utvärdera denna alternativa lära men avser att testa denna variant framöver.
              Click image for larger version

Name:	67.JPG
Views:	1
Size:	108,9 KB
ID:	1760518

              Här (nedan) ser ni en bild på den installation som anses vara korrekt enligt BlakDog, läs gärna hans inlägg.
              *Tillägg 2012-01*
              Har nu hunnit testa och i viss mån utvärdera.
              Min personliga uppfattning är att Blakdog nog har rätt om hur den svarta låsbrickan ska monteras - men vingbrickan/fjäderbrickan tycker jag ska monteras enligt ABUs instruktioner. Anledningen är att den sålunda (ABU) monterad i viss mån låser stjärnhjulet mot att ruckas under användning, om man istället vänder som Blakdog rekommenderar verkar vingbrickan inte fylla någon som helst funktion - snarare tvärtom.
              Alltså - Svarta plastbrickan som på bilden nedan, men fjäderbrickan som på bilden ovan.
              Click image for larger version

Name:	correctly_installed_handlewasher_and_axle_clip.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	1760581

              På med veven och sedan spårryttaren.
              Vevmutter och låsning... (fortfarande felgängade för vänstervevat)
              Kör man kromad mutterlåsbricka (och det gör man) tycker jag man bör komplettera med en låsbricka, både jag och polare har drabbats av att man tappat mutterlåsning och kupolmutter mitt under en fisketur
              Hade några M3-låsbrickor liggande som funkar hyfsat, men jag gissar att M2.5 hade passat ännu bättre...
              Click image for larger version

Name:	68.JPG
Views:	1
Size:	110,4 KB
ID:	1760524
              Senast ändrad av Mooki; 2014-11-14, 12:17. Anledning: tillägg
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

              Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

              Kommentera


              • #8
                *******************************************
                Ihopmontering, del 2
                *******************************************



                Spollagren ger man 1 droppe RF Yellow var som får väta in (RF Red för större rullar eller vid behov), man kan med fördel rotera lagren lite för att sprida oljan.
                Placera ett lager i spolen (den ände utan slits).
                Tryck dit spoldrevet för hand, ska gå utan problem om det sitter "rätt".
                Spolens andra ände - i med spolbrickan.
                Vissa modeller (C3/C4 etc.) har en kupad spolbricka, då ska kupningen vara så brickan är vidast ut från spolens centrum sett, detta för att brickan inte ska hindra spollagrets rotation.
                Nästa spollager.
                Sist trycks C-bromsen på plats.
                Observera att C-bromsen är osymmetrisk, så montera den åt rätt håll...
                Click image for larger version

Name:	70.JPG
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	1760528


                Smörj med 1-2 droppar RF Red på evighetsskruvens nylonbussning.
                Montera linspridarhylsan med linspridaren och trä sedan in evighetsskruven i hylsan.
                Kolla så linspridaren hamnar rätt i stativet.
                Click image for larger version

Name:	72.JPG
Views:	1
Size:	146,7 KB
ID:	1760527


                Lås med låsblecket.
                Click image for larger version

Name:	73.JPG
Views:	1
Size:	102,8 KB
ID:	1760529


                Droppa 1 droppe RF Red i var ände av evighetsskruven samt i linspridaren.
                1 droppe RF Red på knivbulten innan den sätts på plats och muttern skruvas fast.

                Mellanlandning hos en 6501C3...
                Har man knarr är det läge att ta de delarna nu. Smörj mekanismen och placera på stativet, på med distanshylsorna också.
                Peta in fett på gavelns insida där knarr-reglaget löper. Sen sätter man på gaveln, kan behöva lirka lite pga knarr-mekanismen.

                Tillbaka till raketen...
                Smörj gavelbussningen med fett och stoppa i den.
                Smörj shimsen med fett och skruva dit lagerkoppen.
                1 droppe RF Red i gavelbussningens hål.
                Click image for larger version

Name:	81.JPG
Views:	1
Size:	69,4 KB
ID:	1760532


                1 droppe RF Red på axeln som håller mellandrevet.
                Trä på drevet och lås med en spårryttare.
                Vill man kan man smörja mellandrevets kuggkransar med något lätt fett, detta reducerar mängden oljud men är inte strikt nödvändigt.
                Click image for larger version

Name:	82.JPG
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	1760526


                Tryck in lite fett i "hon-gängorna" på stativet.
                Skruva fast gaveln med dess 3 skruvar.
                Click image for larger version

Name:	71.JPG
Views:	1
Size:	100,5 KB
ID:	1760531


                Ta en Topz och fukta med någon droppe RF Yellow, smörj försiktigt bromsbanan.
                Placera spolen på spolaxeln, kontrollera så inte C-bromsblocken hamnar fel, oftast går det lättare om man petar in dem en aning.
                Click image for larger version

Name:	91.JPG
Views:	1
Size:	74,5 KB
ID:	1760530


                Slutligen monteras vevgaveln, det ska gå lätt helt utan våld - eventuellt kan man behöva rucka/lirka lite dock.
                Skruva åt tumskruvarna.
                Click image for larger version

Name:	92.JPG
Views:	1
Size:	125,5 KB
ID:	1760533


                OBS!
                Generellt gäller att dra inte åt skruvarna allt för hårt, det är bättre att kontrollera regelbundet och efterdra vid behov - så får man ganska snart en känsla för vad som är lagom.


                *****************************************
                *****************************************



                Sådärja, då bör man ha en hel och fungerande rulle igen.
                Var man lite fiffig tog man bilder så man har något att titta på och njuta av...

                Förhoppningsvis kommer ovanstående text-/bildmassa att vara någon till hjälp, tyvärr blev det en hel del kassa bilder vid hopmonteringen - får väl vid tillfälle komplettera med bilder där det saknas.
                Är det något som verkar oklart eller förvirrande så kan jag vid behov ta fler bilder eller ordbajsa lite mer.

                Skitfiske!
                Senast ändrad av Mooki; 2011-05-20, 11:34.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                Kommentera


                • #9
                  *******************************************
                  Tips från coachen...
                  *******************************************


                  Här tänkte jag att jag kunde lägga in små tips om allsköns rullmekar-relaterade grejer - om jag kommer på något bra dvs


                  Uppgraderad bromsstack:
                  Har märkt att om man monterat "Dual-stopper" (extra backspärr) så funkar inte riktigt en uppgraderad bromsstack (dvs CarbonTex från SmoothDrag) - den undre bromslamellen har för stor ytterdiameter (20.6mm, får max vara 16mm).
                  Innerhålet är ca 8,5mm - misstänkt nära M8.
                  Standardbricka M8 har, som ren bonus, ytterdiameter 16mm...!

                  Ergo, man klämmer bromslamellen mellan två M8-brickor uppträdda på en M8-bult och renskär med en brytbladskniv.
                  Var noggrann med att centrera allt

                  Är man lite latare av sig kan man köpa delarna från UT istället, så får man även den undre bromslamellen i rätt dimension (dvs kompatibel med Dual Stopper).
                  Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 14:29.
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                  Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                  Kommentera


                  • #10
                    Makalös post! Vilken jävla guldgruva. Skön humor även
                    När drar vi?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 022 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X