Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Instæmmer i ovan sagda!! Respekt!!

    Kommentera


    • #22
      Wow!!!
      Imponerande

      Nu måste jag skruva - igen!

      Kommentera


      • #23
        Bra jobbat, Mooki!

        Den mest räddhågsnes "skruvar-skräck" borde blåsa ut genom fönstret.

        Du efterfrågade kommentarer, och jag har ett par småsaker jag gärna debatterar.

        Angående uppgraderat bromssystem och backspärrshake:
        Det går utmärkt att använda UT Power Star Drag från UT Reel Technology ihop med den extra backspärren. Den understa lamellen är skuren så haken kan röra sig som den skall. 100% funktion.

        Angående "tuning" och polering av väl valda delar (varning för religion!! ):
        1. Var försiktiga, väldigt försiktiga när ytor av kromad mässing skall poleras. ABU kromar tunnt, och när det går hål på kromet är det "färdigt". Jag brukar undvika all bearbetning av ABU-kromade ytor, och i de fall jag måste används tandkräm som polerpasta.
        2. Spolaxeländarna lägger jag inte som helst krut på, av den enkla anledning att de står still, samma sak med Rocketens mässingsbussnings-spets. Däremot förtjänar mässingsbussningens plana yta en liten omgång, men se upp för mässingen är mjuk.
        3. ABUs tillverkning av pinjonger och huvuddrev är "quick-and-dirty-produktion", så mycket "känsla" kan hittas här. Jag skulle dock vara väldigt försiktig med bearbetning med dremlar och annat på pinjongens insida. Om pinjongen kan wobbla på axeln, ett par tiondelar räcker, då slits dreven snabbt ut. Men, det man kan göra är att lägga lite tandkräm på spolaxeländen och sedan fiska på i en dryg timma. Lite tandkräm på kuggkransen och sedan jämn invevning av exvis en spinnare i en timma gör underverk på vevpartiet. Men glöm inte att göra allting minutiöst rent efteråt. Och i regel får man buta oket som blivit permanent förorenat av polerpastan.

        Det är verkligen kul att det skruvas igen här på FiskeSnack!
        Senast ändrad av UT; 2011-05-17, 12:30.
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #24
          Nu snackar vi övre överkursen......"tandkräm på kuggkransen"
          Keep it coming !

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Bra jobbat, Mooki!

            Den mest räddhågsnes "skruvar-skräck" borde blåsa ut genom fönstret.

            Du efterfrågade kommentarer, och jag har ett par småsaker jag gärna debatterar.

            Angående uppgraderat bromssystem och backspärrshake:
            Det går utmärkt att använda UT Power Star Drag från UT Reel Technology ihop med den extra backspärren. Den understa lamellen är skuren så haken kan röra sig som den skall. 100% funktion.

            Angående "tuning" och polering av väl valda delar (varning för religion!! ):
            1. Var försiktiga, väldigt försiktiga när ytor av kromad mässing skall poleras. ABU kromar tunnt, och när det går hål på kromet är det "färdigt". Jag brukar undvika all bearbetning av ABU-kromade ytor, och i de fall jag måste används tandkräm som polerpasta.
            2. Spolaxeländarna lägger jag inte som helst krut på, av den enkla anledning att de står still, samma sak med Rocketens mässingsbussnings-spets. Däremot förtjänar mässingsbussningens plana yta en liten omgång, men se upp för mässingen är mjuk.
            3. ABUs tillverkning av pinjonger och huvuddrev är "quick-and-dirty-produktion", så mycket "känsla" kan hittas här. Jag skulle dock vara väldigt försiktig med bearbetning med dremlar och annat på pinjongens insida. Om pinjongen kan wobbla på axeln, ett par tiondelar räcker, då slits dreven snabbt ut. Men, det man kan göra är att lägga lite tandkräm på spolaxeländen och sedan fiska på i en dryg timma. Lite tandkräm på kuggkransen och sedan jämn invevning av exvis en spinnare i en timma gör underverk på vevpartiet. Men glöm inte att göra allting minutiöst rent efteråt. Och i regel får man buta oket som blivit permanent förorenat av polerpastan.

            Det är verkligen kul att det skruvas igen här på FiskeSnack!
            Tack för lite kreativa kommentarer
            Min upplevelse av CarbobTex+DualStopper är baserad på SmoothDrags lameller - men jag ska uppgradera texten lite (precis det jag vill uppnå med kommentarrna, att posten blir så korrekt som möjligt).

            Kan nog stämma att kromet är tunt, men jag har hittills inte (peppar, peppar) gått igenom, däremot har jag sett välanvända rullar där bromsvikterna lyckats polera bort kromet bitvis. Blir en brasklapp även här

            Däremot spolaxel-ändorna...
            Min uppfattning är att de borde stå still, likförbaskat har jag konstaterat att hos påfallande många rullar kan man se tecken på gavel-shimsen att spolaxeln inte stått still, i några fall har där bildats grader och tydliga rotationsmärken. Hos C3:or har jag sett märkena i bägge ändar, raketerna har ju gavelbussningen som är lite mjukare i spetsen och inte efterlämnar lika tydliga spår.
            Har du någon bra alternativ förklaring som inte innebär roterande spole? Det här fenomenet har faktiskt irriterat mig en smula eftersom det tycks ologiskt... och efter polering verkar tendenserna försvinna - så något händer...

            Pinjongen brukar jag ta en tops och köra för hand, men det är jättebra att du uppmärksammar sånt här så jag kan förtydliga och varna lite mer
            Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 14:33.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
              Tack för lite kreativa kommentarer

              Däremot spolaxel-ändorna...
              Min uppfattning är att de borde stå still, likförbaskat har jag konstaterat att hos påfallande många rullar kan man se tecken på gavel-shimsen att spolaxeln inte stått still, i några fall har där bildats grader och tydliga rotationsmärken. Hos C3:or har jag sett märkena i bägge ändar, raketerna har ju gavelbussningen som är lite mjukare i spetsen och inte efterlämnar lika tydliga spår.
              Våldet som accelerationen åstadkommer när spolen skall varva upp från noll till fullvarv (8000 - 20000 varv per minut) är enormt, framförallt om man har flätlina och ett styvt spö. Spolaxellagren hinner inte med, och då blir det en blandning mellan att lagren kanar på spolaxeln och att spolaxeln vrider sig i starten.

              Lösningen finner man i optimerade lager i kombination med för ändamålet anpassade smörjmedel.

              Kuriosa: En lätt och därmed lättaccelererad spole i kombination med lager som inte hänger med gör faktiskt problemet värre.

              Att du inte ser några bromsspår efter polering kan kanske bero på att en polerad yta inte lämnar lika fula spår efter sig.
              www.utreel.com

              Kommentera


              • #27
                Makalöst inlägg, en riktig guldgruva!

                Gjorde en sån där simpelsmörjning idag som de visar med film på ABUs hemsida och när jag plockar av gaveln på min Pro Rocket (högervev) så kan jag utan problem plocka bort spolaxeln utan att lossa spolcentreringsreglaget och sånt som du gör i guiden och det gjorde mig lite fundersam nu såhär i efterhand. Men hoppas att det är normalt...
                Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                  Våldet som accelerationen åstadkommer när spolen skall varva upp från noll till fullvarv (8000 - 20000 varv per minut) är enormt, framförallt om man har flätlina och ett styvt spö. Spolaxellagren hinner inte med, och då blir det en blandning mellan att lagren kanar på spolaxeln och att spolaxeln vrider sig i starten.

                  Lösningen finner man i optimerade lager i kombination med för ändamålet anpassade smörjmedel.

                  Kuriosa: En lätt och därmed lättaccelererad spole i kombination med lager som inte hänger med gör faktiskt problemet värre.

                  Att du inte ser några bromsspår efter polering kan kanske bero på att en polerad yta inte lämnar lika fula spår efter sig.
                  Aha!
                  Men då borde en grov yta kunna innebära att spolen roterar ryckvis vilket borde inverka negativt på kastet (eller snarare jämnheten i rotationen) - på samma sätt som om man polerar spolaxeln där spollagren löper börjar dessa rotera ryckvis och det blir pannkaka av alltihop, och alltså borde en polering kunna ge en vinst... Fast det förstås, själva utkastögonblicket när alla delar sätts i rörelse varar inte så värst läge...
                  En följd-tanke, spoldrevet i nylon nyper runt spolaxeln i original och borde rimligtvis medföra att spolen även kan rotera senare under kastet...?
                  Att poleringen gjorde att bromsspåren försvann var ju liksom tanken, fast det förklarade inte varför problemet fanns där från början

                  Lite intressant det där med lätt spole, synd bara att det inte finns någon enhet för ett kullagers accelerationströghet - det hade ju varit trevligt om inte annat
                  Har förresten uppdaterat lite i inlägget runt polering och så, tackar för inputen.

                  Glömde tillägga i förra inlägget: Skruvats har det nog gjorts, men fotograferandet och ordbajsandet behövde en uppryckning

                  @TriNitro
                  Att spolaxeln sitter lös brukar bero på att spolaxellåsningen (den svarta plastbrickan) inte sitter som den ska eller är sprucken.
                  Just den detaljen är ett riktigt smäck, den förlorar väldigt lätt passform eller pajar
                  Å andra sidan kan jag inte se att den är särskilt kritisk för funktionen, mer än att den håller kvar spolaxeln när man särar rullen.
                  Senast ändrad av Mooki; 2011-05-18, 11:57.
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                  Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                  Kommentera


                  • #29
                    Jäkligt snyggt gjort

                    Kommentera


                    • #30
                      Den här posten kommer definitivt till nytta. Har köpt en beg. 5501 c3 från Ebay som ska putsas upp och trimmas, så här fanns mycket nyttigt att lära.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X