Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    En fråga: Spolaxeln på min rulle verkar sitta fast i spolen snarare än i gaveln, är det en av skillnaderna mellan C3.an och rocketen? (har bara kollat lite snabbt)

    Kommentera


    • #32
      Mycket bra! Nu slipper jag skriva nåt men byt rubrik så man hittar det lätt, jag begrep ju inte vad det handlade om först
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
        En fråga: Spolaxeln på min rulle verkar sitta fast i spolen snarare än i gaveln, är det en av skillnaderna mellan C3.an och rocketen? (har bara kollat lite snabbt)
        Hmm, måste kolla schemat.
        Vad har du för rullfotsnummer?
        De C3:or jag sett har samma konstruktion på spolen som raketen, kan inte hitta nåt schema där en C3:a har fast spolaxel...?
        Du verkar ha en rulle med fast spolaxel - då borde det sitta kullager i gavlarna. En lite äldre konstruktion - kanske inte är en "riktigt" C3?
        Eventuellt har du typ en UC, då sitter spolaxeln också fast och man har lite fetare kullager som sitter i spolen. Som den här.
        Bästa vore nog om du har en bild på spolen

        Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Mycket bra! Nu slipper jag skriva nåt men byt rubrik så man hittar det lätt, jag begrep ju inte vad det handlade om först
        Nej nej nej, det behövs alltid fler och mer inlägg med skruverier i
        Rubriken är väl halva nöjet, man minns bara att den inte hade nåt med smörjning att göra - så måste man läsa igenom varenda post från typ 2004 - tänk vad mycket man kommer påminnas om och lära sig
        Eller så kan jag be Bergman "Pinna" den (som den om rull-delarna), fast det vore lite osportsligt tycker jag...
        Senast ändrad av Mooki; 2011-05-19, 08:33.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #34
          Efter noggrann inspektion i bra belysning så kom jag fram till att det som höll axeln fast var gammalt stelnat fett, så efter avtorkning och lite milt våld (läs knackande i bordet) så lossnade den. Nya lager beställda (igen, eftersom jag hade för bråttom sist och lyckades beställa 4*9*4 isf 4*10*4) ABEC 9 keramhybrider 105:- ink frakt.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
            Efter noggrann inspektion i bra belysning så kom jag fram till att det som höll axeln fast var gammalt stelnat fett, så efter avtorkning och lite milt våld (läs knackande i bordet) så lossnade den. Nya lager beställda (igen, eftersom jag hade för bråttom sist och lyckades beställa 4*9*4 isf 4*10*4) ABEC 9 keramhybrider 105:- ink frakt.
            Nu har de fåtal specar som ABEC# reglerar förvånansvärt liten inverkan på ett spolaxellager i en multirulle, men såsom ABEC# 9 toleranserna ser ut går det inte att tillverka ett lager enligt ABEC# 9 i rostfri legering. Jojagvet att de säljs, och de säljer bra.

            Enkel sanity check med kullagerleverantören är hur runda kulorna är och vilket material kulor respektive lagerbanor och kulram har.
            www.utreel.com

            Kommentera


            • #36
              Tackar så mycket för denna utmärkta guide!

              Jag har precis haft ner min rulle i beståndsdelar, gjort rent, smörjt med cal's2reel grease och Rocket Fuel Yellow Label och monterat godis.

              Tyvärr så har de blivit ett felskick så inga bilder kommer på min rulle ännu, hoppas på en snabb lösning.

              Kommentera


              • #37


                Håkingen vilket bra initiativ 'Mooki'...du har gjort ABU en stor tjänst eftersom nu folk kommer kunna sköta rullarna och utnyttja dem till deras fulla potential...provision borde du ha!!!
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

                Kommentera


                • #38
                  Tack vare Mooki´s eminenta råd har jag igår inte bara lyckats plocka ned, utan åxå få ihop en XLT2 syncro.

                  Kommentera


                  • #39
                    tack, den tråden kommer nyttjas i vinter.

                    Kommentera


                    • #40
                      Saknar min xlt2 enormt, den blev stulen för några år sedan. Vilken skön rulle det var efter lite polering finservice. Undrar om det går få tag på en sådan idag?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X