Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Brukar säga att ingen ska öppna en Amba utan att läsa den här tråden. Och jag brukar ha den öppen i datorn när jag smörjer och gör rent.
    I går öppnade jag en juklapp från låtsaslåtsasmågen (han är ihop med låtsasdottern, men de är inte gifta, därav låtsaslåtsas...) en helt mint 6000 C från 1992, syntes inte att någon tagit i den. Därför antog jag att den var full av gamla smörjmedel, därav öppnandet. Hade lite för bråttom när jag öppnade "ickevevgaveln" och fick allt löst (inte så mycket,i princip bara knarrmekanismen) i näven.
    Letade sprängskiss på Mikes Reelrepair och hittade flera för 6000 C men ingen som särskilt överskådligt visade hur knarrmekanismen ska sitta. Kan säga att det svors en del och svettades något innan jag löste problemet. Hustrun undrade vem jag trätte på under tiden kampen människa-maskin pågick.
    I dag var jag av en annan anledning inne i den här tråden och uppmärksammade då en liten passus som gått mig förbi. Jag har ju inga andra rullar med knarr... På en mycket tydlig bild visade Mooki precis hur delen jag kämpat med skulle sitta.
    Sensmoral: Kolla alltid den här tråden om du får problem, det löser det mesta. Och hade besparat mig blod, svett och tårar om jag bara följt mina vanor...
    Gott nytt skitfiskeår på er!
    Gösta

    Kommentera


    • #62
      Fantastisk tråd som jag haft kanonnytta av vid årets storservice av Amborna. Har nu även öppnat upp en 7001i. Min variant har teflonlameller i bromsen Och hela paketet dröp av olja... Nån som har koll på lämplig ytbehandling av dessa efter rengöring, torrt eller tunnt lager cal's? Funderar även på vad som gäller den ensamma lamellen under huvuddrevet?

      Kommentera


      • #63
        Någon i denna eminenta tråd kanske kan hjälpa mig med ett problem jag har med min rocket.

        Om jag frikopplar och kastar så knarrar det om jag lutar rullen åt vevhållet (alltså åt vänster för min 5501). Är den upprätt eller lutad åt höger så är den knäpptyst.

        Några inputs på vad det kan vara?

        Kommentera


        • #64
          Jag gissar också på att oket är slitet, jag passade på att ta lite bilder när jag bytte sist http://gäddfiske.se/blog/index.php/2014/04/15/rullmek/
          Anders @ gäddfiske.se

          Kommentera


          • #65
            Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

            Kattman och anders:

            Tusen tack för hjälpen! Verkar onekligen vara pinjongdrevet och oket som spökar. Har inte öppnat rullen än men om det är ett vanligt fenomen på Rocketrullarna är det ju konstigt om det är nåt annat.

            Edit: Mycket riktigt var oket slitet, precis som på din bild, Anders. Plastbrickan i mek.bromsen var sprucken på ett ställe men verkar inte påverkas av det när den är monterad.
            Senast ändrad av chenru; 2015-01-25, 21:09.

            Kommentera


            • #66
              Mycket mycket bra!! Detta lär komma till hjälp!!

              Kommentera


              • #67
                Stort tack Mooki för en superbra guide! Har dragit mig för mer omfattande ingrepp i rullen men nu har min JB inte bara fått ett UT Pike performance utan även en välförtjänt rengöring och smörjning. Hade nog inte kommit till skott om det inte vore för den här guiden.
                Tack!

                Kommentera


                • #68
                  Jag har faktiskt inte tackat ordentligt heller men det borde jag självklart göra. Dina guidetrådar har varit och är verkligen till stor hjälp, tack mooki!

                  Kommentera


                  • #69
                    Tack för en fantastiskt bra tråd.

                    Mycket informativ och härligt med all hjälp man får av alla trevliga användare här.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ska verkligen axelhållarbrickan sitta åt det hållet? :-D

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X