Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    angående dessa raketer vad skiljer lagren från dom i en c3 ? för vid en okulärbesiktning ser dom ju ut att vara likadana så man kan ju undra vad som motiverar priset på den först nämda ?
    Senast ändrad av AlgTrålaren; 2011-09-26, 11:15.

    Kommentera


    • #42
      Rocket har kullager medan C3 har bussningar i spolen.

      Kommentera


      • #43
        Bravo, Mooki! Respekt! Vissa små saker som du påpekar är mycket bra att veta. Man kan sabba en rulle om man gör små saker på fel sätt.

        Tight lines!
        CDan

        Proffs på att lära masken att simma.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av AlgTrålaren Visa inlägg
          angående dessa raketer vad skiljer lagren från dom i en c3 ? för vid en okulärbesiktning ser dom ju ut att vara likadana så man kan ju undra vad som motiverar priset på den först nämda ?
          Jag är ingen expert på något vis men genom att söka vad andra sagt här på fs har jag kommit fram till att det inte finns någon skillnad mellan lagren i en rocket och en c3:a. Skillnaden/det som motiverar priset på en rocket är stativet samt bromsplattan i krom. Här nedan kan du se delar av det jag hittat:

          Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
          Bägge modellerna är uppbyggda på exakt samma sätt vad gäller kastbroms/kullager/spole/spridare/spridardrev (ok då, Pro Rockets spoldrev ligger an mot en mässingshylsa medans C3'ans ligger an mot en förkromad mässinghylsa).
          Men det finns flera saker som avgör hur bra rullarna kastar och det blir då mer en fråga om tillfälligheter vilken rulle som kastar bättre än den andra. T.ex. hur mycket fett som hamnat på evighetsskruv/spoldrev mm. Dessutom kommer 10 meter olika linmängd på rullarna göra en betydande skillnad i hur de upplevs. M.a.o. handlar det inte om huruvida den ena modellen kastar bättre än den andra, det är HELT oberoende av modell. Det är bara en slumpfaktor som avgör detta. Tyvärr...'

          OBS, detta gällöer dagens modeller som har samma kastbroms. Tidigare modeller hade lite olika lösningar där.
          Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
          Rocketen och JBn har stativ av kromad mässing som gör att de tål extrempåfrestning bättre än de med stativ med innergavlar av aluminium. Det som händer är att aluinnergavlarna inte fjädrar vid extrembelastning utan att nitningen sakta men säkert går upp och stativet blir glappt.

          Rocketen har bromsplatta (innergaveln) av kromad mässing så alla nitade delar sitter bättre under extrem press.

          [...]

          JBns rostfria utväxling har ofta höjts till skyarna och tagit som ett kvitto på "tålighet", och visst är rostfritt stål tåligare än mässing, men jag har aldrig sett en mässingsutväxling som rasat innan frikopplingen rasat först, och i det fallet spelar materialet ingen roll, det är färdigfiskat ändå.

          Min bästa rekommendation är:
          Skaffa en ambis som du gillar, spelar ingen roll vad.
          När IARen muckar, skicka den till Svängsta och be dem byta IARlagret och installera en extra spärrhake
          När stativet börjar glappa, köp ett nytt av kromad mässing....

          Kommentera


          • #45
            Slänger ut en fråga i "den här gamla tråden".. Skruvade isär min raket (av nyare modell) igår och nu får jag inte ihop den. Eller, det är en liten detalj jag går bet på nämligen knarren. Det kanske var lite onödigt o ta isär den men nu är det gjort. Problemet är att jag inte får till det med den lilla fjädern med en liten krok på.
            Så, är det någon vänlig själ som har en länk, en bild eller helt enkelt vill ta sej tid att skruva bort gaveln och ta en bild på hur det skall vara monterat skulle jag vara evinnerligt tacksam och du ska få en kaka nästa gång vi ses.

            Kommentera


            • #46
              Kollade sprängskissen, tyckte den såg ut som i nedanstående länk - i annat fall får jag skruva isär min lila och fota
              http://www.wirralseafishing.co.uk/fo...=12441&start=0
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

              Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

              Kommentera


              • #47
                Tack! That's the one! Men, om jag får vara lite gnällig så har jag ändå lite svårt att se hur den där böjen ska vara fäst, stora fjädern runt den "utstansade flärpen ser det ut som och då kanske kroken/böjen på lilla ska vara vänd uppåt och ihängd samma ögla. Osch, rörigt.
                PS. Även min är lila. Stod 2100 på skissen.

                Kommentera


                • #48
                  Kan det här stämma kanske? Tycker knappen på utsidan av gaveln inte sitter så tight som jag kom ihåg att den gjorde.. Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1410969887808.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	1775439

                  Kommentera


                  • #49
                    Tycker det ser rätt ut om jag jämför med de bilder i den länkade tråden som ska vara "riktiga"
                    Inte helt lätt att se detaljerna i din bild dock - men det jag tycker mig se stämmer ju med tidigare länkat inlägg.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_1865.jpg
Views:	1
Size:	87,3 KB
ID:	1775445
                    Click image for larger version

Name:	IMG_1874.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	1775446
                    Click image for larger version

Name:	IMG_1877.jpg
Views:	1
Size:	56,4 KB
ID:	1775447


                    Han verkar ju tycka att följande är viktig info också.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_1868-1-1-1-1.jpg
Views:	1
Size:	85,7 KB
ID:	1775448
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                    Kommentera


                    • #50
                      Perfekt! Märkligt ändå. Nu syns det ju klart och tydligt men när jag öppnade i länken igår så var dom helt suddiga..
                      Mange tack! Vart skickar jag kakan?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X