Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Haha, kul att det var till hjälp.
    Växlar kakan mot goodwill, eller kanske en "feskesup"
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #52
      Hej, lånar tråden lite. Först o främst, stort tack för en elegant guide. Nu till frågan: jag har pimpat upp min JB med powerhandle och bytt drevsats till 6:3:1. Efter detta ingrepp så känns rullen rätt så trögvevad, har mixtrat och testat en mängd olika justeringar. Är det så att drevet behöver "vänja sig" med varandra? Vilka delar ska jag titta på som påverkar detta? Kan tilläggas att det följde med en 6vikts c-broms i det nya kitet som jag inte installerade eftersom jag redan hade en identisk(?) redan isatt.
      Tacksam för svar!

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av LucasS Visa inlägg
        Hej, lånar tråden lite. Först o främst, stort tack för en elegant guide. Nu till frågan: jag har pimpat upp min JB med powerhandle och bytt drevsats till 6:3:1. Efter detta ingrepp så känns rullen rätt så trögvevad, har mixtrat och testat en mängd olika justeringar. Är det så att drevet behöver "vänja sig" med varandra? Vilka delar ska jag titta på som påverkar detta? Kan tilläggas att det följde med en 6vikts c-broms i det nya kitet som jag inte installerade eftersom jag redan hade en identisk(?) redan isatt.
        Tacksam för svar!
        Saken är löst, det var nr 5134 som va på fel!

        Kommentera


        • #54
          va? kan du utveckla lite? jag har precis gjort samma ingrepp förutom veven, och jag har exakt samma problem..

          Kommentera


          • #55
            Tack för att ni livade upp tråden igen, påminde mig om att göra den årliga servicen på Lexan så nu är det fit for fight igen

            Kommentera


            • #56
              Ja mitt problem var i alla fall att nr 5134 ( backspärrshaken? Den med 2 st kopparplattor) satt under själva drevplattan o störde. Drevplattan ska sitta fast i den, dvs nr 5134 skall "klämma" om drevplattan.
              http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...01_12381-7.pdf

              Kommentera


              • #57
                Okej, då har vi inte samma fel, min backspärr är monterad korrekt.
                Min rulle går hackigt när jag tar hem lina och desto mer jag spänner stjärnhjulet desto trögare blir det att veva (alldeles för trögt)

                Några förslag?

                Kommentera


                • #58
                  Trådkapning nä skämt åsido, tycker TS har fått till en så bra mekartråd att det förhoppningsvis är ok att spinna vidare på den, har haft stor nytta av den
                  Håller på att serva upp och småtrimma min gamla 5500C Syncro och har lite funderingar kring den där lilla brickan som sitter bakom spollagret på centrifugalbromssidan, vad fyller den egentligen för funktion?
                  Ska byta ut spolen mot likadan som sitter i de nya Record-rullarna, spolen ska få keramhybridlager från UT.
                  Recordspolarna som jag har köpt (2st. i år) saknar brickan bakom lagret och det ska vara så enligt reservdelsritningen.
                  De spolar jag plockat av lagren ifrån har haft en vågformad bricka och brickan som man fick med tidigare i år från Sportfiskeboden var helt plan, brickan medföljer även i UT's trimsatser.
                  Brickorna har olika artikelnummer till vissa av rullarna, t.ex. 4600C4, 5500C Syncro och 5601C JB har art.nr 13104, 5500CS Pro Rocket art.nr 11957.
                  Som sagt, vad fyller brickan för funktion och ska jag stoppa i en bricka på Record-spolen?
                  Senast ändrad av Mansson; 2014-12-28, 00:25.

                  Kommentera


                  • #59
                    För de rullar som har Ultracast-upphängning av spolen så har brickan varit en form av "dämpare" när du spänner mekbromsen. För att skona lagret på vevsidan. Nya Record har en annan typ av upphängning..

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                      För de rullar som har Ultracast-upphängning av spolen så har brickan varit en form av "dämpare" när du spänner mekbromsen. För att skona lagret på vevsidan. Nya Record har en annan typ av upphängning..
                      Okej, då stoppar jag dit brickan i Record-spolen eftersom den ska in i en "gammal" 5500C.

                      Stort tack för snabbt svar, blir mer rullmek idag

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 023 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X