Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UT
    replied
    Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
    Tack för lite kreativa kommentarer

    Däremot spolaxel-ändorna...
    Min uppfattning är att de borde stå still, likförbaskat har jag konstaterat att hos påfallande många rullar kan man se tecken på gavel-shimsen att spolaxeln inte stått still, i några fall har där bildats grader och tydliga rotationsmärken. Hos C3:or har jag sett märkena i bägge ändar, raketerna har ju gavelbussningen som är lite mjukare i spetsen och inte efterlämnar lika tydliga spår.
    Våldet som accelerationen åstadkommer när spolen skall varva upp från noll till fullvarv (8000 - 20000 varv per minut) är enormt, framförallt om man har flätlina och ett styvt spö. Spolaxellagren hinner inte med, och då blir det en blandning mellan att lagren kanar på spolaxeln och att spolaxeln vrider sig i starten.

    Lösningen finner man i optimerade lager i kombination med för ändamålet anpassade smörjmedel.

    Kuriosa: En lätt och därmed lättaccelererad spole i kombination med lager som inte hänger med gör faktiskt problemet värre.

    Att du inte ser några bromsspår efter polering kan kanske bero på att en polerad yta inte lämnar lika fula spår efter sig.

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Bra jobbat, Mooki!

    Den mest räddhågsnes "skruvar-skräck" borde blåsa ut genom fönstret.

    Du efterfrågade kommentarer, och jag har ett par småsaker jag gärna debatterar.

    Angående uppgraderat bromssystem och backspärrshake:
    Det går utmärkt att använda UT Power Star Drag från UT Reel Technology ihop med den extra backspärren. Den understa lamellen är skuren så haken kan röra sig som den skall. 100% funktion.

    Angående "tuning" och polering av väl valda delar (varning för religion!! ):
    1. Var försiktiga, väldigt försiktiga när ytor av kromad mässing skall poleras. ABU kromar tunnt, och när det går hål på kromet är det "färdigt". Jag brukar undvika all bearbetning av ABU-kromade ytor, och i de fall jag måste används tandkräm som polerpasta.
    2. Spolaxeländarna lägger jag inte som helst krut på, av den enkla anledning att de står still, samma sak med Rocketens mässingsbussnings-spets. Däremot förtjänar mässingsbussningens plana yta en liten omgång, men se upp för mässingen är mjuk.
    3. ABUs tillverkning av pinjonger och huvuddrev är "quick-and-dirty-produktion", så mycket "känsla" kan hittas här. Jag skulle dock vara väldigt försiktig med bearbetning med dremlar och annat på pinjongens insida. Om pinjongen kan wobbla på axeln, ett par tiondelar räcker, då slits dreven snabbt ut. Men, det man kan göra är att lägga lite tandkräm på spolaxeländen och sedan fiska på i en dryg timma. Lite tandkräm på kuggkransen och sedan jämn invevning av exvis en spinnare i en timma gör underverk på vevpartiet. Men glöm inte att göra allting minutiöst rent efteråt. Och i regel får man buta oket som blivit permanent förorenat av polerpastan.

    Det är verkligen kul att det skruvas igen här på FiskeSnack!
    Tack för lite kreativa kommentarer
    Min upplevelse av CarbobTex+DualStopper är baserad på SmoothDrags lameller - men jag ska uppgradera texten lite (precis det jag vill uppnå med kommentarrna, att posten blir så korrekt som möjligt).

    Kan nog stämma att kromet är tunt, men jag har hittills inte (peppar, peppar) gått igenom, däremot har jag sett välanvända rullar där bromsvikterna lyckats polera bort kromet bitvis. Blir en brasklapp även här

    Däremot spolaxel-ändorna...
    Min uppfattning är att de borde stå still, likförbaskat har jag konstaterat att hos påfallande många rullar kan man se tecken på gavel-shimsen att spolaxeln inte stått still, i några fall har där bildats grader och tydliga rotationsmärken. Hos C3:or har jag sett märkena i bägge ändar, raketerna har ju gavelbussningen som är lite mjukare i spetsen och inte efterlämnar lika tydliga spår.
    Har du någon bra alternativ förklaring som inte innebär roterande spole? Det här fenomenet har faktiskt irriterat mig en smula eftersom det tycks ologiskt... och efter polering verkar tendenserna försvinna - så något händer...

    Pinjongen brukar jag ta en tops och köra för hand, men det är jättebra att du uppmärksammar sånt här så jag kan förtydliga och varna lite mer
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 14:33.

    Lämna en kommentar:


  • Spy
    replied
    Nu snackar vi övre överkursen......"tandkräm på kuggkransen"
    Keep it coming !

    Lämna en kommentar:


  • UT
    replied
    Bra jobbat, Mooki!

    Den mest räddhågsnes "skruvar-skräck" borde blåsa ut genom fönstret.

    Du efterfrågade kommentarer, och jag har ett par småsaker jag gärna debatterar.

    Angående uppgraderat bromssystem och backspärrshake:
    Det går utmärkt att använda UT Power Star Drag från UT Reel Technology ihop med den extra backspärren. Den understa lamellen är skuren så haken kan röra sig som den skall. 100% funktion.

    Angående "tuning" och polering av väl valda delar (varning för religion!! ):
    1. Var försiktiga, väldigt försiktiga när ytor av kromad mässing skall poleras. ABU kromar tunnt, och när det går hål på kromet är det "färdigt". Jag brukar undvika all bearbetning av ABU-kromade ytor, och i de fall jag måste används tandkräm som polerpasta.
    2. Spolaxeländarna lägger jag inte som helst krut på, av den enkla anledning att de står still, samma sak med Rocketens mässingsbussnings-spets. Däremot förtjänar mässingsbussningens plana yta en liten omgång, men se upp för mässingen är mjuk.
    3. ABUs tillverkning av pinjonger och huvuddrev är "quick-and-dirty-produktion", så mycket "känsla" kan hittas här. Jag skulle dock vara väldigt försiktig med bearbetning med dremlar och annat på pinjongens insida. Om pinjongen kan wobbla på axeln, ett par tiondelar räcker, då slits dreven snabbt ut. Men, det man kan göra är att lägga lite tandkräm på spolaxeländen och sedan fiska på i en dryg timma. Lite tandkräm på kuggkransen och sedan jämn invevning av exvis en spinnare i en timma gör underverk på vevpartiet. Men glöm inte att göra allting minutiöst rent efteråt. Och i regel får man buta oket som blivit permanent förorenat av polerpastan.

    Det är verkligen kul att det skruvas igen här på FiskeSnack!
    Senast ändrad av UT; 2011-05-17, 12:30.

    Lämna en kommentar:


  • Pelé Branco
    replied
    Wow!!!
    Imponerande

    Nu måste jag skruva - igen!

    Lämna en kommentar:


  • Rullknäckarn
    replied
    Instæmmer i ovan sagda!! Respekt!!

    Lämna en kommentar:


  • Spy
    replied
    Respekt

    Du skulle sälja denna artikel till ABU, dom har inte lyckats komma ens nära trots över 50 år.
    Manualen som följer med är patetisk, detta vore något att stoppa med i lådan !
    Första tiden med multi (10 år sedan i mitt fall) var man helt utlämnad till en sprängskiss och "Trial & Error".
    Hade man haft denna beskrivning då hade man sparat mycket svett o tårar.

    Lämna en kommentar:


  • Leon
    replied
    Helt sjukt Bra jobbat!

    Lämna en kommentar:


  • Krokodiljägaren
    replied
    mycket bra skrivet

    Lämna en kommentar:


  • Gimlan
    replied
    Grymt jobbat ! De här är anledningen till varför man hänger på FS. Det finns folk med grymma kunskaper! Kärlek till dig Mooki

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
78 svar
102 044 visningar
13 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X