Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mooki
    replied
    *******************************************
    Tanke-Paus
    *******************************************



    Kontemplationsdags:

    Efter rengöring av all delar och att de fått torka är det läge att fundera över om det är nåt man vill "hitta på" innan man återmonterar.
    En bra grundregel att ha i bakhuvudet är att om man kan hitta på nåt som innebär att man byter ut nån äcklig plastdetalj mot en läcker kromad dito är det alltid att rekommendera.
    Tyvärr finns undantag även från denna regel
    Mellandrev i plast/nylon är bra, de går oftast sönder innan något dyrare om oturen är framme.


    Exemplel på roliga påhitt är:
    * Rulltrim UT, ReelMan, SportFiskeBoden
    * Montera extra backspärr
    * Uppgradera kullager
    * Lagrad linspridare
    * Lagrat mellandrev
    * Tuning/polering
    * Uppgradera bromsstack
    * Estetiska modifieringar


    Montera extra backspärr (plankat från ett av mina tidigare inlägg):
    Verktyg:
    Körnare
    M6 bult
    Dorn (4mm)
    Handslägga
    Mothåll (med 3mm hål)
    Click image for larger version

Name:	52.JPG
Views:	2
Size:	127,7 KB
ID:	1760515


    Först passar jag in stiftet i drevplattan (hålet är urfasat på undersidan).
    Click image for larger version

Name:	55.JPG
Views:	2
Size:	101,8 KB
ID:	1760517


    Sedan placeras allt i mothållet, några försiktiga knackningar med slägga och körnare fixerar stiftet temporärt.
    Därefter är det dags för M6 bulten.
    Kan verka lite underligt att blanda in en M6 bult mitt i alltihop, men jag tycker den underlättar en ordentlig nitning.
    Kör man bara med körnare har den en tendens att "driva" så det blir osnyggt, känns inte heller lika hållbart.
    Jag har slipat ner "spetsen" på bulten i ganska flack vinkel, samt och rundat av den något.
    I praktiken går det nog bra med vilket kullrigt (hårt) föremål som helst.
    Allra bäst vore nog någon sorts hydrauliskt pressverktyg, eller rent av en pelarborrmaskin - men i brist därpå...
    Några ordentliga dängar med slägga och bult trycker dit stiftet ordentligt.
    Avslutningsvis tar jag ett 4mm dorn och hamrar till så att den deformerade mässingen ligger i nivå med drevplattan.
    Viktigt här att det inte sticker upp det minsta, då får man problem med passningen mot stativet.
    Jag brukar provdra med en sickel eller mejselspets för att kolla att mässingen är i nivå med drevplattan.
    Click image for larger version

Name:	54.JPG
Views:	2
Size:	96,0 KB
ID:	1760516


    För att kontrollera att passformen är god provmonteras drevplattan på stativet.
    Kontrollera att det inte bildats någon glipa mellan drevplatta och stativ.
    Click image for larger version

Name:	53.JPG
Views:	2
Size:	142,2 KB
ID:	1760514


    *******************************************
    Trimning och Tuning
    *******************************************


    Först lite text förstås...
    Jag vill inleda med ett påstående: Trimning och Tuning är två olika saker!
    Trimning syftar i första hand på att öka kastängderna.
    Tuning syftar till att bättra på rullens "känsla" och förutsägbarhet.

    De förslag på tuning jag lämnar lite längre ner är alltså inget för den som jagar kastlängd med minimal insats.
    Snarare är det så att om man ligger på gränsen till vad utrustningen/kastaren klarar av kan en tuning hjälpa en att få bättre kontroll.


    Rulltrim:
    Enda stället du behöver: UT
    Finns även hos Lundgrens, ReelMan, SportFiskeBoden


    GDS-Trim:

    Uppgradera Kullager:
    Inga konstigheter, köp nya kullager och peta in istället för de gamla.
    Inköpsställen:
    Kullagergrossisten
    Boca Bearings Company

    Lagrad linspridare:
    Beställes från ABU, kolla med serviceavdelningen vilka delar som behövs.

    Lagrat mellandrev:
    Beställes från ABU, kolla med serviceavdelningen vilka delar som behövs.


    Förslag på Tuning

    Tuning/polering:
    Här kan man bränna hur mycket energi som helst, men frågan är vad som är rimligt att man märker av?
    Själv brukar jag göra några punktinsatser enligt följande, inte alla punkter alltid dock - man får ta det som man tycker verkar rimligt.
    Dock har jag märkt ett samband. Svärmor på besök => många delar polerade...

    Åsså några små varningar...
    Polera/slipa med försiktighet! Det är inte meningen att man ska förändra dimensionerna, det är endast små ojämnheter man vill få bort - så lätt hand och milt polermedel.
    Polera/slipa med försiktighet! Kromet kan vara tunt på en del ställen, slipar man igenom kromet kommer det börja oxidera och rullen har blivit sämre än innan.

    Spolaxel:
    Ändarna poleras, liksom även den del av axeln där pinjongdrevet löper.

    Spolbricka:
    Går att hitta spolbrickor med en aning förstorad innerdiameter.

    Gavelbussning:
    Spetsen poleras, även insidan där spolaxeln sitter.
    Bussningens plana ovansida poleras blank.

    Pinjongdrev:
    Insidan samt midjan poleras.

    Huvuddrevsbussning:
    Insidan poleras.
    Utsidan där huvuddrev och bromsstack sitter poleras.
    Har stjärnhjulet gått lite trögt att skruva av (vanligt på begagnade rullar) brukar jag smörja Autosol på gängorna, sätta på stjärnhjulet och snurra till det tröga försvunnit.
    I övrigt är Autosol lite för kraftfullt för de flesta poleringsmomenten.

    Huvuddrev:
    Undersidan kan ibland vara väldigt ojämn, då brukar jag våtslipa (1600-korn) och polera.
    Polerar även insidan där huvuddrevet ligger an mot huvuddrevsbussningen.

    Kopparshims:
    Poleras.

    Drevplatta:
    Axeln som huvuddrevsbussningen snurrar runt poleras, liksom alla övriga uppstickande delare/pelare.
    Bromsbanan poleras (jäkligt försiktigt, här verkar kromet ibland lite extra tunt).

    Evighetsskruv:
    Änden som snurrar i nylonbussningen poleras.

    Linspridarhylsa:
    In- och utsida poleras, våtslipa urfräsningen lätt så man inte har några grader.

    Linspridare:
    Insidan poleras, både där den löper på hylsan och där knivbulten sitter.

    Knivbult:
    Poleras, eller så byter man till en keramisk knivbult.

    Spolbricka och drevbricka:
    Poleras.

    Gavel (inte vevgaveln):
    Stiftet som håller mellandrevet poleras om man inte tänker uppgradera till lagrat mellandrev.

    Bromsskivor:
    Om man inte tänker uppgradera till planslipade bromsskivor slipas dessa plana. Den översta bromsskivan brukar ofta behöva en rejäl nedslipning, ofta kan man börja våtslipa med 400 korn arbeta sig uppåt till 1200/1600.

    Uppgradera bromsstack:
    Delar kan beställas från SmoothDrag.com eller Blakdogtackle.com
    Köper man från UT-Reel slipper man dock ett arbetsmoment (om man har hamrat dit den extra backspärren).

    Spoldrev:
    Spoldrevet kan man med fördel borra ur en aning så det garanterat inte rör vid spolaxeln - den kommer i praktiken fungera som en mekanisk kastbroms om delarna har kontakt.
    Vill man kan man även korta den instickande delen en aning genom att slipa ner med sandpapper - detta för att inte sätta spollagret under press.
    Mät dock med skjutmått hur mycket som ska slipas bort.


    Estetiska modifieringar

    Här kommer man in på något så svårt som tycke och smak.
    Vill man ha kullrig linspridare ska man naturligtvis ha det, samma med kromad vevmutter + mutterbricka, enkelvev, stjärnhjul med runda knoppar etc.


    Efter att sålunda ha stannat till en stund och funderat på vad man vill hitta på med rullen och verkställt sina idéer är det dags att börja återmonteringen av sin älsssskade...!
    Senast ändrad av Mooki; 2012-01-19, 15:11.

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    *******************************************
    Rengöring
    *******************************************



    Nu borde man ha en hög med delar framför sig, dessa ska förstås rengöras.
    Click image for larger version

Name:	38.JPG
Views:	1
Size:	202,3 KB
ID:	1760511


    *******************************************
    *******************************************



    Rengöring:
    Tandborste
    Topz
    Tygtrasor
    Diskmedel
    Lysfotogen (tex Biltema 36-1542)
    Autosol


    Först delar vi delarna i 3 grupper.
    Grupp 1) Kullager
    Grupp 2) Bromslameller
    Grupp 3) Resten


    Grupp 1 rengörs förslagsvis med lysfotogen, man låter lagren ligga och dra och så svischar man runt lite.
    Vill man vara riktigt noggrann kan man med en fiskekrok pilla bort låsringarna som håller sköldarna - så får man lagren riktigt rena.
    Efter att lagren blivit rena bör de sköljas av i aceton för att få bort alla rester av fotogenet innan de får torka.
    Click image for larger version

Name:	41.JPG
Views:	1
Size:	12,8 KB
ID:	1760509
    Click image for larger version

Name:	42.JPG
Views:	1
Size:	25,5 KB
ID:	1760512
    Click image for larger version

Name:	43.JPG
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	1760513


    Grupp 2 brukar det räcka att tvätta med tandborste och diskmedel.
    Click image for larger version

Name:	44.JPG
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	1760510


    Grupp 3 kan med fördel få ligga en stund i diskvatten innan man börjar.
    Har man gammalt härdat fett tycker jag att lysfotogen funkar bra, annars brukar en tandborste, diskmedel och varmvatten fungera väldigt bra.
    Vevgaveln brukar jag ta en bit tyg som jag rullat ihop, denna dränks i fotogen och stoppas in i IAR-lagret.
    Medan jag snurrar tygrullen "sågar" jag fram och tillbaka - till dess lagret verkar helt ren.
    Sedan samma visa med diskmedel och vatten för att få bort resterna av fotogenet.
    Sist blåser jag försiktigt rent lagret från vatten.
    Click image for larger version

Name:	45.JPG
Views:	1
Size:	156,2 KB
ID:	1760508


    Använder man lysfotogen även till andra delar brukar jag efteråt diska delarna i diskmedel.
    När alla delarna är rena får de torka på en tidning.
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:01.

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    *******************************************
    Demontering, del 3
    *******************************************



    Personligen skär jag alltid loss mellandrevet så det blir lättare att serva.
    Man behöver då en skalpell e dyl, som placeras mot "plastkragen". Drevet snurras och kragen skärs av.
    Vid återmontering av drevet behöver man nu en extra spårryttare.
    Click image for larger version

Name:	25.JPG
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	1760500


    Efter detta brukar jag renskära försiktigt samt med en försänkare ta bort graderna.
    Sedan våtslipar jag drevets ovansida plant med 1600-korn.
    Click image for larger version

Name:	26.JPG
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	1760504


    I stativet sitter fortfarande linspridaren, så vi tar denna nu.
    Skruva först bort muttern under linspridaren och ta ur knivbulten.
    Click image for larger version

Name:	31.JPG
Views:	1
Size:	111,0 KB
ID:	1760501


    Peta bort låsblecket.
    Click image for larger version

Name:	32.JPG
Views:	1
Size:	113,2 KB
ID:	1760502


    Dra ur evighetsskruven och hylsan, linföraren ramlar loss...
    Det går att använda spolaxeln för att trycka loss hylsans nylonbussning för att kunna rengöra bättre.
    Click image for larger version

Name:	33.JPG
Views:	1
Size:	141,7 KB
ID:	1760505


    Spolen är fortfarande inte isärplockad, men det går lätt att åtgärda.
    På ena sidan har vi spoldrevet som lossas för hand.
    Click image for larger version

Name:	34.JPG
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	1760499


    Spollagret brukar komma ut om man knackar försiktigt.
    Click image for larger version

Name:	35.JPG
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	1760503


    Ta en skruvmejsel och bänd försiktigt under C-bromsen (för 2-stifts sitter en låsring som man petar bort).
    Click image for larger version

Name:	36.JPG
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	1760507


    Under C-bromsen sitter ett kullager och sedan spolbrickan.
    Click image for larger version

Name:	37.JPG
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	1760506
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:00.

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    *******************************************
    Demontering, del 2
    *******************************************



    Lyft fjäderpaketet rakt uppåt.
    Click image for larger version

Name:	13.JPG
Views:	1
Size:	102,6 KB
ID:	1760492


    Sedan även huvuddrevsbussningen (hela bromspaketet och huvuddrevet följer med).
    Håll koll på den lilla kopparbrickan under bussningen och ta bort även den.
    Click image for larger version

Name:	14.JPG
Views:	1
Size:	119,2 KB
ID:	1760496


    Sedan lyfter man av pinjong-ok, kopplingsarm, frikopplingstrycke och länkarm. Separera pinjongdrevet från sitt ok.
    Drevplattan borde nu vara tom.
    Click image for larger version

Name:	15.JPG
Views:	1
Size:	173,9 KB
ID:	1760493


    Bromsstacken ska också separeras, det är bara att lyfta isär delarna - lägg bromslamellerna i en egen hög och försök undvika att få fett på dem.
    Click image for larger version

Name:	16.JPG
Views:	1
Size:	97,9 KB
ID:	1760494


    Dags att börja med resten av delarna som sitter fast i stativet.
    Först lossas de 3 gavelskruvarna (gaveln utan vev) och gaveln lyfts bort.
    Click image for larger version

Name:	21.JPG
Views:	1
Size:	143,3 KB
ID:	1760497


    Har man en rulle med knarr har man lite andra delar att hålla reda på
    Det är nu en 6501C3 kommer in i tråden på ett kortare besök...
    Click image for larger version

Name:	22.JPG
Views:	1
Size:	104,4 KB
ID:	1760491


    Har man en raket har man en gavelbussning, denna får man loss om man skruvar ut spolcentreringsreglaget helt.
    Click image for larger version

Name:	23.JPG
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	1760495


    Notera att det ligger 2 kopparshims i botten av lagerkoppen, dessa är något tunnare än det enda shims som sitter i vevgavelns lagerkopp.
    Click image for larger version

Name:	24.JPG
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	1760498
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:00.

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    *******************************************
    Demontering, del 1
    *******************************************



    Demontering:
    Här skulle jag kunna komma med lite intressanta tips om handgranater, släggor eller andra kreativa metoder, tyvärr har jag inte testat någon av dessa...
    Jag får helt enkelt hålla mig till betydligt tråkigare, konventionella metoder - å andra sidan har de fördelen att det går att få ihop rullen igen, vilket en del uppskattar.


    Först lossar man vevmutterlåsningen, antingen en kromad bricka eller en liten fjollig plasthuv.
    Bägge typerna sitter med en helt vanlig skruv - fast det är förstås bara den kromade varianten som är rätt
    Pilla bort brickan/huven och lossa vevmuttern.
    OBS! Vänstervevade rullar har "fel-gängad" mutter, dvs den lossas åt det håll man normalt drar åt.
    Click image for larger version

Name:	02.JPG
Views:	1
Size:	145,2 KB
ID:	1760489


    Ta bort spårryttaren, jag brukar hålla ett finger mot spårryttaren för att den inte ska flyga iväg och har hittills inte blivit av med nån.
    Lyft av veven, under denna sitter en bricka, notera hur den sitter och pilla sen bort den.
    På lite nyare rullar går det att dra av vevhandtagen, kanske inget man bör göra överdrivet ofta men det kan underlätta rengöring och smörjning om behovet finns.
    Stjärnhjulet gängas av på samma sätt som muttern, dvs åt "fel håll" för vänstervevade rullar.
    Click image for larger version

Name:	03.JPG
Views:	1
Size:	118,8 KB
ID:	1760486


    Lossa tumskruvarna på vevgaveln och lyft ur hela gaveln, troligen följer spolaxeln med.
    Click image for larger version

Name:	04.JPG
Views:	1
Size:	139,0 KB
ID:	1760484


    Spolen går också att lyfta ur nu, gör så...
    Click image for larger version

Name:	05.JPG
Views:	1
Size:	182,8 KB
ID:	1760487


    Tillbaks till vevgaveln, lossa spolcentreringsreglaget genom att skruva ut det helt.
    Click image for larger version

Name:	06.JPG
Views:	1
Size:	72,1 KB
ID:	1760488


    Pilla försiktigt loss plastbrickan som låser spolaxeln - var försiktig så inte brickan spricker, plast vill tyvärr gärna gå sönder om man är oförsiktig.
    Click image for larger version

Name:	07.JPG
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	1760482


    Spolaxeln är loss, dra ur den och lägg åt sidan.
    Click image for larger version

Name:	08.JPG
Views:	1
Size:	90,7 KB
ID:	1760485


    Lossa de två återstående skruvarna på vevgaveln och lyft försiktigt gaveln rakt uppåt, drevplattan med allt skoj borde ligga kvar snällt.
    Click image for larger version

Name:	11.JPG
Views:	1
Size:	178,2 KB
ID:	1760483


    Med gaveln följer två kupade brickor (om inte dessa redan ramlat av), lägg dessa åt sidan med övriga bortskruvade prylar.
    Även IAR-bussningen brukar sitta kvar i gaveln, pilla loss den också.
    Click image for larger version

Name:	12.JPG
Views:	1
Size:	173,1 KB
ID:	1760490
    Senast ändrad av Mooki; 2011-05-17, 11:00.

    Lämna en kommentar:


  • Fett, olja, diskmedel och fotogen - Mysig afton med en livskamrat...

    *******************************************
    Inledning
    *******************************************



    Jag har sett att många har efterlyst en uppföljare till Wreckbenders artikel om enklare smörjning av Ambor.


    Eftersom jag är begåvad med några i sammanhanget lämpliga saker (kamera och rullar) tänkte jag i väntan på detta mästerverk offentliggöra mitt tillvägagångssätt...
    ...även om det säkerligen skiljer sig en del från hur andra gör

    Det här inlägget består av ett antal delposter - råkade bli en massa bilder, så det blir en del rull-porr härnedan.

    Åsså några små varningar:
    Kan säkert förekomma att jag missar något uppenbart, så det är bra om ni hojtar till och påpekar eventuella tveksamheter.
    Blir säkerligen också en del upprepningar av saker som Wreckbender redan nämnt i sin artikel.
    Lika bra att även tillägga att det här är som jag gör idag, imorgon kan det vara något helt annat - allt eftersom man skruvar, läser inlägg, hittar nya idéer etc. förändras vad man anser vara optimalt
    Jag tar förstås inget ansvar för era rullar - jag har nog med mina egna...
    Att skruva med rullar kan leda till oväntade bieffekter. Rätt som det är tittar man upp från arbetsbänken och upptäcker att man "råkat" skaffa en hel massa kompisar till rullen man började skruva med...
    Click image for larger version

Name:	0-01.JPG
Views:	1
Size:	360,4 KB
ID:	1806320


    Slutligen innan jag drar igång vill jag hänvisa till mitt inlägg om rull-terminologi, så blir det förhoppningsvis lättare för den som aldrig skruvat förr att följa med...


    I ovanstående tråd kommer jag också ha länkar till alla mina rull-mekar-trådar för den som är intresserad.



    I det här inlägget är det en 4501CS Pro Rocket som ligger på slaktbänken, även en 6501C3 får vara med på ett hörn.
    ABU Ambassadeur 4501CS ProRocket (16 00 Bronze 0).pdf
    ABU Ambassadeur 6501C3 (01 08 Silver 2).pdf


    Nog med förspel, dags att mjuka upp knogarna lite och börja hamra på tangentbordet...
    Click image for larger version

Name:	0-02.JPG
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	1806321


    ******************************************
    ******************************************



    Inledningsvis sitter man där med en (förhoppningsvis) välfungerande rulle - och det duger inte, rullen ser ju så mycket bättre ut i delar...
    Click image for larger version

Name:	00.jpg
Views:	1
Size:	158,1 KB
ID:	1806322


    Vägen till detta "rull-nirvana" är inte särskilt komplicerad, det behövs några få verktyg (som f.ö. alltid är bra att ha med sig i fiskeväskan).
    1st fast nyckel, 10mm (eller i nödfall en skiftnyckel)
    1st spårskruvmejsel, 4mm (eller 3.5mm)
    1st spårskruvmejsel, 1.4mm (eller liknande - typ en tillslipad spik. Behövs för att få bort spårryttaren)
    Click image for larger version

Name:	01.JPG
Views:	1
Size:	70,4 KB
ID:	1806323
    Senast ändrad av Mooki; 2013-06-07, 11:11. Anledning: Kompletterade titeln så den inte är lika hemlig

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
78 svar
102 023 visningar
13 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X