Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
    Är ni ute efter en rejält skyddad kamera så kan jag tipsa om Nikon AW1, en systemkamera med lite mindre sensor men helt vattentät. Mycket av bilderna i mina fiskereportage i Fiskefeber de sista åren är tagna med den kameran.

    Annars kör jag med två stycken Fujifilm X-T1 och diverse gluggar, i båten har jag dessa i en vattentät hardcase. B&W type 40, köpt hos Cyberphoto.
    AW 1:an är så nära idealet som möjligt. MEN - den saknar den för mig helt avgörande genomsiktssökaren... Har inte sett någon kompakt systemkamera med den finessen. Kunde Leica i tidernas begynnelse så borde väl dagens tillverkare klara av det.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      AW 1:an är så nära idealet som möjligt. MEN - den saknar den för mig helt avgörande genomsiktssökaren... Har inte sett någon kompakt systemkamera med den finessen. Kunde Leica i tidernas begynnelse så borde väl dagens tillverkare klara av det.
      Jag har faktiskt lärt mig att fotografera utan genomsiktssökare men visst vill man gärna ha en sådan. Jag har en "gammal" Canon G12 som, även om den i likhet med mig är en tjockis, är tillräckligt smidig för att hänga med på fisketurer. För övrigt är den mindre än den Yashica mätsökarkamera jag en gång lärde mig att plåta med. Sökaren är väl inte av världsklass direkt men funkar och bilderna vill gärna bli bra...

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        AW 1:an är så nära idealet som möjligt. MEN - den saknar den för mig helt avgörande genomsiktssökaren... Har inte sett någon kompakt systemkamera med den finessen. Kunde Leica i tidernas begynnelse så borde väl dagens tillverkare klara av det.
        Fujifilm X-Pro1 har vad du är ute efter. Inte den snabbaste kameran att fota med men grym känsla.

        Jag har en som ligger om du är intresserad, har 2 st Fujifilm X-T1 som jag använder istället. Det är faktiskt lite bättre känsla i X-Pro1 men jag föredrar att köra med två likadana kameror.

        Original skinnväska på min kamera, kan skicka med ett 18/2,0 objektiv till ett bra pris om du är intresserad.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

        Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

        Läs min fiskeblogg:

        http://blogg.fjallfoto.se

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
          Fujifilm X-Pro1 har vad du är ute efter. Inte den snabbaste kameran att fota med men grym känsla.

          Jag har en som ligger om du är intresserad, har 2 st Fujifilm X-T1 som jag använder istället. Det är faktiskt lite bättre känsla i X-Pro1 men jag föredrar att köra med två likadana kameror.

          Original skinnväska på min kamera, kan skicka med ett 18/2,0 objektiv till ett bra pris om du är intresserad.
          Skulle kunna varit intressant, men ett avgrundsdjupt hål i plånboken, orsakat av ett olyckligt köp av ett mopedvrak, förhindrar just nu alla affärer...Så när som på lite grejer som jag beställt i Svängsta till en av mina 25:or! Så tack, men sorry...
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #25
            Blir mest med Canon EOS 600D / Tamron 17-50/2,8 , Canon 55-250/4.5-5,6 , EF 50/1.8 (har tyvärr sålt mitt EF 400/5,6L som var favoriten)
            Med Vänlig Hälsning

            [FONT=Comic Sans MS]Christer Bäckström[/FONT]
            Flugfisketuren.se - flugfiske & Vildmark

            Kommentera


            • #26
              Går i planerna på å skaffa mig en vädertålig kompakt kamra,har aldrig haft någon kamra å ä inte nån hejjare på elektronik,så lättanvänt å användarvänligt måste det vara
              Som det är nu står det mellan Panasonic lumix DMC-FT5
              och Nikon coolpix aw130.
              men igentligen kan ja inte ett smack om detta,vill ha nått som tar bra bilder,tål mycke stryk och ä lättanvänt.
              kom med tipps ä ni snälla!!

              Kommentera


              • #27
                Jag har precis beställt en Olympus Stylus TG-4. Varit bra i flera tester. Samt att man kan ta RAW bilder är ett stort plus. Sedan finns det också objektiv till den, ett zoom som jag har funderat på och ett annat fisheye mm. Klarar 15 meter dykning. Fast jag skall bara ha den till fiske och uteliv. Har också fått ok betyg från internationella sidor. Bara att googla.
                https://www.olympus.se/site/sv/c/cam...g_4/index.html
                http://www.ljudochbild.se/test/foto-...lvaderskameror
                http://www.ljudochbild.se/test/foto-...us-stylus-tg-4
                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3089862

                Fast, jag är foto amatör så du vet.

                Kommentera


                • #28
                  Missat den här tråden.

                  Jag använder en Canon 5D Mk3 med ett Canon 16-35mm 2.8f USM L om vi är fler i båten. Nypriset är dock som en båt.. så kanske inte är för alla
                  Sen kör jag med en Canon 70D och ett enkelt 28mm 2.8f IS USM när jag är själv, då det är en bra cropkamera med vridbar display. Kör med en enkel fjärrkontroll till det - Canon RC-6

                  Om ni vill ha lite billigare prylar men som ändå funkar riktigt bra så kan jag tipsa om Canon 760D med ett kitobjektiv, typ 24-28mm.
                  Bloggen | Portfolio

                  Kommentera


                  • #29
                    Ni som fotar mycket fiskebilder använder ni polariseringsfilter också eller är det inget bra?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av patrikiden Visa inlägg
                      Ni som fotar mycket fiskebilder använder ni polariseringsfilter också eller är det inget bra?
                      Det är bra om du vill att bilden ska visa mer under vattnet men beroende på vilken brännvidd du fotar med kommer du få konstigt resultat på blå himmel. Det har också mkt att göra med hur solen står på himlen. En sak det alltid innebär är att du får in mindre ljus i kameran vilket innebär lägre slutartider eller högre iso.

                      /Aldrig använt polariserade filter till fiskebilder.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                      11 svar
                      1 022 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Ingesed
                      av Ingesed
                       
                      Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                      11 svar
                      300 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                      9 svar
                      894 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg trcolka
                      av trcolka
                       
                      Arbetar...
                      X