Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder.

    Kanske speciellt intressant för fjällfiske (lite längre resor). Kör ni med mobilkameran, digital kamera eller kanske t.o.m en systemkamera?

    MVH Patrik

  • #2
    Släpar med mig en systemkamera till fjällen.
    Vill inte fota med nå annat!

    Har en Canon EOS 600d med div objektiv, sitter ett Sigma 17-70mm på som oftast.

    På fjällresor o likande har jag en kompakt väska som bara kameran med de sittande objektivt får plats i.

    Kommentera


    • #3
      Systemkamera Oympus OM-D, Micro 4/3, fantastisk liten o smidig med häpnadsväckande bra optik. Med ett pancake-objektiv går den lätt ned i fickan och tar lika bra bilder som min tidigare Pentax som gav mig ont i ryggen.

      Kommentera


      • #4
        Jag skaffa mig en Olymus tough kompaktkamera för o ha med sig i fickan typ jämt.

        Men vart inge roliga bilder så kör bara systemkamera nu.

        Bra dock o ha toughen ligga framme i båten när de regnar o så eftersom den är vattentät.

        Kommentera


        • #5
          Numera får en Fujifilm X-T1 följa med på fisket ibland också min X100.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
            Jag skaffa mig en Olymus tough kompaktkamera för o ha med sig i fickan typ jämt.

            Men vart inge roliga bilder så kör bara systemkamera nu.

            Bra dock o ha toughen ligga framme i båten när de regnar o så eftersom den är vattentät.
            Väcker tråden...
            Funderar på att skaffa en allväderskompakt för de tillfällen systemkameran inte kommer med. Ffa fisketurer och hundpromenader. Har kollat Olympus TG-4 och den verkade lovande tyckte jag. (Raw, ljusstark, lagom zoomomfång och inte minst snabb reaktionstid.)

            Var det TG-4 du inte gillade Kimmen eller var det en tidigare modell? Vad var det du var missnöjd med?

            Jag fotar annars med Nikon D600 och är helt inställd på att bildkvaliteten kommer att bli sämre med en kompakt. Kan leva med det inom rimliga gränser och lär få göra det då jag har ett pristak på runt 4k.

            Andra förslag någon?

            Kommentera


            • #7
              Jag har en Lumix DMC-FZ200 idag. Närgräns är 1cm med macroläget och med maximal zoom motsvarar den 600mm. Totalvikt ca 600g. Den är dessvärre inte vädertätad men efterträdaren FZ300 som släpptes under hösten är det och har samma förnämliga Leica-optik. Panasonic och Leica har ett samarbete då det gäller utveckling av kameror och optik.
              Eftersom jag ofta går i terrängen med kameran i näven på jakt efter vilt eller vackra vyer är kamerans mångsidighet och lätta vikt ett starkt plus. Sedan jag köpte den i oktober 2013 har den hunnit med närmare 700 000 exponeringar.
              Den kommer snart att ersättas av efterträdaren Lumix DMC-FZ300 som har än bättre specifikationer, samma fantastiska superzoom från Leica och filmar i 4K samt har WiFi.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Systemkameran orkar jag sällan ta med mig pga. storlek och vikt, har en gammal hederlig Canon 40D med diverse gluggar. Så jag köpte en Nikon AW120 för att kunna släpa med mig på fiske/jakt och andra spektakel i skog och mark då den tål det mesta. Men vid finväder så är det en iPhone som får stå för bilderna.

                Kommentera


                • #9
                  Jag fotar nästan allt med Systemkamera. filmar gör jag med en Canon AX25.

                  MEN, jag har testat att både fota och filma med min nya mobiltelefon. Sony Z5 och den gör ett riktigt bra jobb måste jag säga.
                  I slutet av denna video https://vimeo.com/147261613 (spola fram till 2:50min om ni inte orkar se hela), så har jag filmat med just denna mobil.
                  Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

                  Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag varvar mellan iPhonen och min Fujifilm X-T1 samt min Nikon D800. Bilderna blir mycket roligare med systemkamera tycker jag, men den bästa kameran är den du har med dig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                    11 svar
                    1 008 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Ingesed
                    av Ingesed
                     
                    Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                    11 svar
                    297 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                    9 svar
                    867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg trcolka
                    av trcolka
                     
                    Arbetar...
                    X