Samma art av öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samma art av öring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Samma art av öring?

    En fråga om insjööring...
    Dessa 2 öringar fångade jag i 2 olika sjöar i samma trakt. Bägge sjöarna var små, ca 1km i diameter utan större inlopp. Bägge fångades i slutet av sommaren/tidig höst.

    Den ena är ganska mörk och färgglad och den andra silvrig, nästan som en lax.
    Är det olika underarter eller varför ser dom så olika ut?

  • #2
    Det är inget konstigt med lokala avvikelser i utseende på fiskar.

    Kommentera


    • #3
      Man brukar säga att det bara finns en art av (brun)öring, den lilla bäcköringen i dalarna är samma art som havsöringen ute i Kalmarsund. Men allt måste det finnas genetiska avvikelser då visa söker sig nerströmms för leka och andra uppströmms. Samt skillnader i teckning och tillväxt men fortfarande samma art. I det stora hela är det miljön som avviker, därav skillander.

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker ändå att det är lite underligt med tanke på att bägge kommer från liknande miljö i samma närområde.
        Inga andra svenska fiskar uppvisar samma variation vad jag vet. Eller?

        Kommentera


        • #5
          Klarvatten, humusfärgat, andra arter i sjöarna som betesfisk, kräftor och andra kryp som finns i en sjö men inte i den andra. Vissa fiskar lever utmed botten medans andra lever mer pelagiskt så färgvariationer finns även inom en och samma sjö.

          Kommentera


          • #6
            Öringen ändrar färg när de ska leka. Detta kan påverka. Även om en valt att gå pelagiskt och den andra efter kanterna, många variabler. Du skulle lika gärna kunna fått de kasten efter varandra i samma sjö.

            Kommentera


            • #7
              Click image for larger version

Name:	20190718_105847[1].jpg
Views:	444
Size:	1,63 MB
ID:	2529977
              Dom här är tagna i en lite sjö ca 700 x 150 meter, och utan något synligt till eller från sig av vatten.
              Så för mig är det ganska vanligt att en får öring med helt olikt utseende. Dom här är tagna i nord Norge
              med ett naturligt bestånd.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Troll1 Visa inlägg
                Click image for larger version

Name:	20190718_105847[1].jpg
Views:	444
Size:	1,63 MB
ID:	2529977
                Dom här är tagna i en lite sjö ca 700 x 150 meter, och utan något synligt till eller från sig av vatten.
                Så för mig är det ganska vanligt att en får öring med helt olikt utseende. Dom här är tagna i nord Norge
                med ett naturligt bestånd.
                Vackra fiskar!
                Fascinerande ändå att dom är så varierade. Gäddor och abborrar ser ju ganska lika ut oavsett var man drar upp dom.

                Kommentera


                • #9
                  Kan ju också vara så att det stödutsätts öring i sjöarna. Väldigt vanligt numera då många vatten har ett hårt fisketryck.
                  Har ett P&T vatten i närheten. Vissa öringar dom sätter ut där svälter. Blir långsmal med ett gigantiskt huvud.
                  Andra öringar dom sätter ut lär sig snabbt att äta abborre och mört och kommer snabbt upp i vikter av 3-4 kg.


                  Finns en skillnad på abborre som man kan se. Stora abborrar får som standard den där puckeln. Ibland har jag fått 1-2 hektos abborrar med samma tendens till puckel. Min kamrat som jobbar åt länsstyrelsen säger att det är riktigt gamla abborrar som aldrig lärde sig att äta småfisk. Utan dom blev kvar på grynnan och äter insekter etc. Dom abborrarna är oftast väldigt mörk i färgen också.

                  Vet av ett vatten i Färila FVO där öringarna formligen skimrar/lyser grönt, regnbågarna lyser så där lila. Men färgen försvinner snabbt när man dräpt dom. Bör vara av nåt dom äter. Snygg är dom att beskåda.

                  Kommentera


                  • #10
                    Även gädda och borre kan ju skilja sig mycket. Ganska vanligt att man får ljusa borrar utan ränder och bleka färger. Sen finns ju lite mer ovanliga varianter som orangea och blå. På gädda finns det ju både ljusa och mörka varianter. Har själv fått ett par väldigt blanka nästa helg utan teckning

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                    11 svar
                    1 008 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Ingesed
                    av Ingesed
                     
                    Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                    11 svar
                    297 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                    9 svar
                    867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg trcolka
                    av trcolka
                     
                    Arbetar...
                    X