Hur filmar/fotar man fisken medan man vertikal fiskar?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur filmar/fotar man fisken medan man vertikal fiskar??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur filmar/fotar man fisken medan man vertikal fiskar??

Jag blev sugen på att filma/fota fisken när den hugger, och samtidigt ha en display uppe i båten som visar vad som händer där nere, men hur fixar man det? För ett exempel, se denna film men med det extra kravet att man skall kunna se allt live uppe i båten på en monitor (eller smartphone) samtidigt som man spelar in.

Det finns ju färdiga lösningar, typ
    men kvaliteten verkar inte så jättebra, och dessutom ganska dyrt. Betydligt bättre om man kunde rigga en GoPro eller liknande som man kan använda som vanlig kamera också.

Någon som har någon ide?SHAREit
    Senast ändrad av CarsonGrey; 2021-01-13, 10:36.

Det bästa är väl att leja en undervattensfotograf men det är inte billigt.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Menar du att du ska spela in på ekolodet och samtidigt ha en film på allt som utspelar sig i båten samtidigt? Beroende på placering utav allt så känns det ändå smidigast att ha två olika kameror isåfall, det går säkert att programmera så att båda startar samtidigt vid record eller så.

På min Huwaei P30 pro finns det en funktion som heter dubbelvy eller liknande där jag kan filma i delad skärm där ena bilden utgår från orginalkameravinkel och medans den andra zoomar (och man kan zooma ytterligare). Då kan jag t. ex ställa kameran så att jag zoomar in på spötoppen på ett spö som metar/ismetar och sen även få med hela vyn runt omkring så att jag får med hela mig när jag gör mothugg och får upp fisken osv. Om man nu tänkt göra fiskefilmer osv.

Till ekolod borde det ju finnas någon inspelningsmöjlighet så att du får en direkt klar bild istället för att behöva filma av den.

Om det är en undervattenskamera av bra kvalitet du söker så lär det nog kosta litegrann som sagt.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020

Kommentera

Ska det synas nåt på filmen måste det också till ljussättning om du inte fiskar ytligt i väldigt klart vatten, så det är ju något av en utmaning att få till utan att skrämma fisken.

Kommentera

finns väl kameror man kan sätta på linan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av hyperventilerad, 2018-01-29, 15:21
          15 svar
          2 155 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Westermark  
          Startad av Tobbefoh, 2019-08-04, 23:10