Signal eller flodkräfta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signal eller flodkräfta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Billig kattmat på burk funkar lika bra det och när jag rensar bort ungtuppar så funkar även det så det är inga finsmakare

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av viicke98 Visa inlägg
      Hej igen. Lite tid har gått mellan jobb semester. Och återigen tack för att ni lägger ner tiden och svarar. Nu har vi pratat med länsstyrelsen. Från länsstyrelsen kunde vi vidarebefordra bilder till en Expert för ”akvatiska resurser” på SLU. Denna expert säger att det med störst sannolikhet(enligt bilderna) är flodkräftor. Han skrev såhär ”Hej, Gissningsvis flodkräfta pga avsaknad a v ljus fläck i tumvecket men framför allt pga alla taggar och utskott på klon. Men alltid lite svårt så bara 98 % säker”

      Så att nu blir det snart provfiske. Då undrar jag två saker:

      1. Kräftburarna användes för två somrar sen i en insjö där det fiskas signalkräftor. Dom har legat ute i minusgrader hela vintern. Inte varit en kräfta i burarna på två år. Är dessa att anses som rena?

      2. Visst vore det totalt olämpligt att agna med fisk/mört/aborre/gädda från en sjö fiskad där det finns signalkräftor? Risk för gädda ätit signalkräfta=kräftpest risk?

      Tack allesammans! Jag ska hålla er uppdaterade när vi har fiskat.
      Svar på 2. Jag undrar om det år farligt att använda fisk från en annan sjö om du har haft fisken djupfryst.
      Man får ta fram fisken i god tid om den ska hinna tina tills du ska agna burarna. Borde ju gälla samma för burar som har legat ute över vintern i så fall.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
      11 svar
      1 024 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Ingesed
      av Ingesed
       
      Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
      11 svar
      300 visningar
      5 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
      9 svar
      900 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg trcolka
      av trcolka
       
      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42
      3 svar
      317 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Niklar
      av Niklar
       
      Arbetar...
      X