Hjälp identiifera art "sep" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp identiifera art "sep"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp identiifera art "sep"

    Hej!

    Vad är detta?
    Fångad i Kalix skärgård och jag har även fått såna här några kilometer upp i Kalixälven (nedströms första forsen i alla fall, oklart om det finns längre upp).
    Fiskegubbarna i trakten kallar detta för "sep", men det är inte en art som verkar existera enligt internet.

  • #2
    Jag skulle säga att det är en id, de kan klippa mindre beten emellanåt. Kul fisk, det är ganska rejält med krut i dem.

    Kommentera


    • #3
      Det är nog en Id som nephilim säger, men "sepen" kan vara stäm då seipi är stäm på finska.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Krokben Visa inlägg
        Hej!

        Vad är detta?
        Fångad i Kalix skärgård och jag har även fått såna här några kilometer upp i Kalixälven (nedströms första forsen i alla fall, oklart om det finns längre upp).
        Fiskegubbarna i trakten kallar detta för "sep", men det är inte en art som verkar existera enligt internet.
        Hej Krokben;

        Det år sannolikt en ID du har på bilden...
        Nedan kan du se några bilder på fiskarten ID....
        Mvh Old Firehand, Leif Engström

        https://www.google.com/search?q=bild...hrome&ie=UTF-8

        Kommentera


        • #5
          Id... hmm ok, intressant. Jag har fångat fiskar som vänner identifierat som idar som har väldigt mycket dovare färgsättning - dock samma kampvilja.
          Så extremt klarröda, nästan lysande fenor på idar, är det vanligt? Ser ut som kräftabborrarna man ser på tuben.
          Vad käkar dom månne? Ser ut för små munnar för att ätar kräftor av nån storleksmässig dignitet i alla fall.

          Helt klart starka fiskar för sin storlek dessa "separ"/idar eller vad vi nu kallar dom.

          Just denna fisk högg inom 2 sekunder från att betet landade i vattnet. Så fort slacklinan var inne satt det stumt

          Kommentera


          • #6
            Inte ovanligt att få id på drag men jag tycker att den har ett ganska bred huvud på bilden. Så det skulle också kunna vara en färna.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
              Så det skulle också kunna vara en färna.
              Nej det är det inte.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Inte ovanligt att få id på drag men jag tycker att den har ett ganska bred huvud på bilden. Så det skulle också kunna vara en färna.
                Färnor har inte den där trattmunnen som bland annat idar och braxar har, vilket fisken på bilden har.

                Kommentera


                • #9
                  Färnan har underbett vilket inte fisken i bild har dessutom har nog färnan lite större fjäll och rundade bukfenor, så en id. Sen så funderar jag på om Färnan har en utbredning så långt norrut? Förvisso blir det varmare i genomsnitt i världen (och det har absolut inget att göra med vårt koldioxidbidrag säger vissa.. ☺️) så snart kan den vara där...
                  Senast ändrad av anteman; 2023-06-02, 15:09.

                  Kommentera


                  • #10
                    Var ute ikväll med kompisen, och han krokade denna (på ett vibrationsbete för övrigt). Kändes mer klockren id va?
                    Det är troligen samma art då, bara att vissa får extremt klarröda fenor och vissa ser ut som denna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                    11 svar
                    1 024 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Ingesed
                    av Ingesed
                     
                    Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                    11 svar
                    300 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                    9 svar
                    898 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg trcolka
                    av trcolka
                     
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42
                    3 svar
                    291 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X