Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Tolka ekolod bild vid Vertikal Jiggning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Jag tror det är fler (med mer positiv inställning) som också gärna vill se bilder som visar att man kan urskilja olika fiskarter på detta lod.
    Finns det ingen dold agenda och om påståendet är riktigt så förstår jag inte varför man ska vara bångstyrig och vägra lägga upp bilder.

    Men självklart är det upp till dig Lars, om du vill fotografera lite mellan fångsterna och visa att det faktiskt är så bra som du säger

    Skitfiske
    Jag lovar skicka in Gösbilder på ekolodet nästa gg jag är ute, och tar med mig kameran
    Senast ändrad av LazziLax; 2011-06-20, 14:44.
    Jig-fishing är roligast.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
      Jag lovar skicka in Gösbilder näst gg jag är ute, och tar med mig kameran
      Häftigt, ser fram emot det

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
        Din negativa inställning gör att förmodligen ser du ingen skillnad även om jag skulle lägga upp en bild,och jag är nöjd med vad jag ser på lodet,17gösar i torsdags 8gösar 1 gädda i förgår,jag är nöjd dsi ägare.
        Jag är inte negativ, men har tröttnat på att folk snackar skit som i sin tur gör att folk går och köper produkter som inte alls är vad folk säger/skriver. Då jag själv är intresserad av ett sådant lod vill jag ha fakta och inte massa struntsnack. Så det hade vart bra med några bilder som kan visa skillnaden på en gös samt en gädda. Men jag blir nöjd om du kan lägga upp en bild hur det ser ut över huvud taget då jag inte hittat många bilder på detta lod som inte är reklambaserat.

        Så ligger det till, så kan du visa mig några bilder kanske jag också blir en nöjd DSI-ägare.
        Sluta snacka, ut o fiska..

        Kommentera


        • #24
          Håller med föregående "talare", det är en fisk som står och trycker på botten, och den dizzade jiggen.
          Angående det där med att kunna skilja på t.ex. gädda och gös - vad jag har förstått så är det möjligt. Det har något med simblåsorna att göra. Vill minnas att jag läst det någonstans, att simblåsan genererar det kraftigaste ekot på fisken. Med tanke på att gäddan saknar simblåsa så är det väl inte otänkbart att ett tränat öga och ett välkalibrerat, bättre ekolod kan skilja gädda från annan fisk i alla fall. I'm a believer! :0)
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Respektera gällande fiskeregler
          -Ha kul!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
            Håller med föregående "talare", det är en fisk som står och trycker på botten, och den dizzade jiggen.
            Angående det där med att kunna skilja på t.ex. gädda och gös - vad jag har förstått så är det möjligt. Det har något med simblåsorna att göra. Vill minnas att jag läst det någonstans, att simblåsan genererar det kraftigaste ekot på fisken. Med tanke på att gäddan saknar simblåsa så är det väl inte otänkbart att ett tränat öga och ett välkalibrerat, bättre ekolod kan skilja gädda från annan fisk i alla fall. I'm a believer! :0)
            Gäddan saknar inte simblåsa..

            Och nej, det är inte möjligt överhuvudet taget att se skillnad på art enbart på ett eko..
            Möjligtvis kan man göra gissningar beroende på hur ekot rör sig eller beter sig osv, men det är endå bara gissningar..

            Lite roligt att folk "tror" saker hela tiden dock när all kunskap är bara ett par knapptryckningar bort på www.
            Senast ändrad av Bowen; 2011-07-21, 17:43.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #26
              My bad! Så går det när man ska yttra sig om saker man tycker sig ha "hört eller läst någonstans". Jag har väl läst någonstans att gäddan saknar simblåsa, och sen bara accepterat det som sanning. *Bummer*
              När jag tänker till lite så var det nog så att jag läste att man kan se skillnad på fisk på lodet eftersom det är simblåsan som genererar starkast eko - och form, storlek och placering skiljer sig något arter emellan.

              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Gäddan saknar inte simblåsa..

              Och nej, det är inte möjligt överhuvudet taget att se skillnad på art enbart på ett eko..
              Möjligtvis kan man göra gissningar beroende på hur ekot rör sig eller beter sig osv, men det är endå bara gissningar..

              Lite roligt att folk "tror" saker hela tiden dock när all kunskap är bara ett par knapptryckningar bort på www.
              -Visa hänsyn
              -Skräpa inte ner
              -Hantera fisken varsamt
              -Respektera gällande fiskeregler
              -Ha kul!

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                My bad! Så går det när man ska yttra sig om saker man tycker sig ha "hört eller läst någonstans". Jag har väl läst någonstans att gäddan saknar simblåsa, och sen bara accepterat det som sanning. *Bummer*
                När jag tänker till lite så var det nog så att jag läste att man kan se skillnad på fisk på lodet eftersom det är simblåsan som genererar starkast eko - och form, storlek och placering skiljer sig något arter emellan.
                Så kan det gå..

                Men tänk dig själv, en simblåsa formad som en liten korv, 0,12 cm3 eller en simblåsa på 0,18cm3 är det en gös eller en abborre?
                Jag bifogar bild så får du ännu lättare att tolka....

                Click image for larger version

Name:	HDS_5x_F_ROW (1) copy.jpg
Views:	1
Size:	387,4 KB
ID:	1760754
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #28
                  Hähä! Lite skeptisk till Gärsen faktiskt! De står lite för högt i vattenmassan, dessutom har Gärsens stjärtfena aldrig fler än 17 fenstrålar, vilket fisken på detta eko har! ;O)

                  Nä, men jag är nog inte helt skeptiskt till att någon som har mååånga års erfarenhet av high-end-ekolod, under vissa förutsättningar skulle kunna, någorlunda sånär, dra slutsats om det är det ena eller det andra. På bilden du postade går det naturligtvis inte. Men kanske om det inte är allt för djupt, om man zoomar in 4X-6X, om man drar ner känsligheten rejält så att man nästan bara ser ekot från simblåsan (förutsatt att det är sant att simblåsan ger det kraftigaste ekot) och man tittar på enstaka, större fiskar. Inte helt skeptiskt. Det finns ju faktiskt de som har stenkoll på vad de håller på med.

                  Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Så kan det gå..

                  Men tänk dig själv, en simblåsa formad som en liten korv, 0,12 cm3 eller en simblåsa på 0,18cm3 är det en gös eller en abborre?
                  Jag bifogar bild så får du ännu lättare att tolka....

                  [ATTACH=CONFIG]32234[/ATTACH]
                  -Visa hänsyn
                  -Skräpa inte ner
                  -Hantera fisken varsamt
                  -Respektera gällande fiskeregler
                  -Ha kul!

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag tror att gösen ger ett hårdare eko än gäddan. Kanske nåt jag bara fått för mig, men jag har hört det och tror det stämmer.
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

                    Kommentera


                    • #30
                      Måste bara fråga vad är det baserat på?

                      Kom ihåg att ekolodets inställningar spelar en stor del hur ekot framkommer, ändra alltid inställningarna efter rådande förhållanden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                      11 svar
                      1 024 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Ingesed
                      av Ingesed
                       
                      Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                      11 svar
                      300 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                      9 svar
                      900 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg trcolka
                      av trcolka
                       
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42
                      3 svar
                      315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Arbetar...
                      X