Jakt och fiske med Suunto Traverse Alpha - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jakt och fiske med Suunto Traverse Alpha

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jakt och fiske med Suunto Traverse Alpha

    Suunto Traverse Alpha (här i Alpha Foliage) har funktioner för jakt och fiske,

    Suunto Traverse Alpha som hängt med sedan 2016 erbjuder ett alternativ till Garmin’s Fenix och Quatix-klockor. Man inkluderar GPS och GLONASS för positionering och andra tjänster, kompass, höjdmätare och lufttryck – samt unikt för Suunto: skottdetektion. Klockan har även utvecklats från grunden för tuffa miljöer och testats enligt militärstandard.*

    Militärtestad

    För att kunna tas på allvar av krävande användare så har Suunto låtit testa Traverse Alpha enligt den amerikanska militärstandarden ”MIL-STD-810G” vilket innefattar allt från extrema temperaturer och väderförhållanden till våld (fall) och kemikalieexponering (myggmedel, solkräm). Och visst är klockan tålig: jag har haft Traverse Alpha på handleden både när jag mekat bil och cykel samt på gymmet bland hantlar och stänger -alla sammanhang som skulle skadat en mindre ruggad klocka, men Suunton har genomlevt allt den utsatts för utan minsta ”hairline” -vare sig på glas eller infattning.
    Hårdvara & Design

    Traverse Alpha är en relativt stor klocka med sina 50 millimeter, men pga materialval av i huvudsak komposit så är den samtidigt väldigt lätt på handleden (75 gram); Infattningen som skyddar klockans yttre är i stål, men förutom safirglaset så är alltså resten i plast (komposit).
    Klockan är till utseendet – designmässigt samt till dess dimensioner- snarlik Garmin’s Fenix 3/5/Tactix. Det är kanske inte särskilt originellt, men det är ett formspråk som fungerar.
    Urtavla / bildskärm

    I likhet med Garmin Quatix som jag testat tidigare så har Suunto valt att premiera batteritid framför estetik vilket gör att urtavlan eller bildskärmen får ge med sig litet; I Suunto’s fall har man valt en monokrom skärm av LCD-typ med 128 punkters upplösning. Det är specifikationsmässigt sämre än Garmin (färg, 240 bildpunkter), men jag kan inte påstå att jag störs av det (annat än att känslan av att Suunto borde kunna bättre infinner sig). Skärmen är i alla fall tydlig och lätt att avläsa.
    Suunto Traverse Alpha har en enkel, men batterisnål skärm.

    Bildskärmen/urtavlan skyddas av ett safirglas vilket kommer standard på Traverse Alpha. Precis som på Garmin’s klockor så har man en fasning ned från infattningen till glaset vilket innebär att denna [infattningen] tar emot det mesta av allt våld som klockan utsätts för. Tur då att Suunto tänkt, utvecklat och testat för detta: infattningen är nämligen supertålig.
    Armband

    Armbandet är tydligt NATO-inspirerat,*men till skillnad från originalet (s.k. ”NATO strap”) som är ett enda band så är Suunto’s armband tvådelat. Suunto har även behandlat armbandet så att det är vattenavvisande.
    Jag finner armbandet snyggt och tåligt -och efter en tids användning också hyfsat bekvämt på handleden. Däremot tycker jag att det är väl långt -något som inte borde vara ett problem, men som blir det ändå eftersom det inte finns öglor att ”hålla in” flärpen som så att säga ”blir över” (det finns två metallöglor på armbandet men det är inte flyttbara).
    Det går dock byta*nylonarmbandet till ett armband i silikon (riktpris om 500 kr), men man kan behöva hjälp av en urmakare då något snabbyte à la Garmin QuickFit inte stöds.
    Armbandet i vävd nylon påminner om ett s.k NATO strap.

    Ficklampa

    Genom att hålla in en av knapparna så aktiveras en inbyggd ficklampa, först med rött ljus (rött ljus gör att man kan se i mörkret med bibehållen mörkersyn) och sedan med vitt ljus. Funktionen ger en extra ”backup” till primär ficklampa, men batteritid förbrukas snabbt i ficklampsläget.
    Rött ljus gör att man kan se i mörker utan att offra mörkerseendet i övrigt.

    Driftstid

    Som jag redan antytt så har Traverse Alpha tagits fram för att ge så lång drift som möjligt utan laddning. Enligt Suunto så är 100 timmar möjligt. I mina inte alls vetenskapliga test så kan jag klämma ut ett par veckor utan att ladda klockan, dock med minimalt användande av GPS/GLONASS. Navigerar man mycket eller använder funktioner som aktiverar GPS/GLONASS så minskar batteritiden.
    Det går dock, om man vill kompromissa, att ställa exaktheten i GPS/GLONASS och därmed öka livslängden signifikant. Hursomhelst så är ett par dagar på tur med klockan i skogen inget som helst problem.
    Användargränssnitt

    Jag har lite svårt att navigera i klockan: bland annat så tycker jag inte att knapparna gör vad jag förväntar mig av dem, trots att deras funktion är markerade med text på sidan av klockans boett. Även efter att ha läst manualen så märker jag att jag ofta fastnar i ett visningsläge eller har svårt att hitta tillbaka, eller göra anpassningar. Detta till trots att klockan inte rymmer så väldigt mycket funktioner: det är tid + datum + stegräkning och soluppgång i en skärm, kompass i en annan och så ett par skärmar till.
    Det borde vara enkelt att mästra Traverse Alpha, men ändå är det så svårt. Jag drar slutsatsen att Suunto borde lägga mer kraft på UX (User Experience), alltså vad man inom mjukvarutveckling gör för att förbättra användarupplevelsen.
    Varianter & Personalisering

    Suunto Traverse Alpha finns idag i 5+ varianter utöver den gröna (Alpha Foliage) som jag testat. Funktionerna är desamma för samtliga men de skiljer sig litet i färgsättning, bland annat. Nedan visas huvudvariationerna för Traverse Alpha.*Klicka på valfri bild för att se större version:
    Utöver standardvarianterna så erbjuder Suunto även personalisering för den kräsne. I tjänsten kan man ändra färger på klocka, armband samt knappar.

    Funktioner för jakt och fiske

    Så hur var det nu med profilering som jakt -och fiskeklocka!? Om vi klarar av det där med skottdetektion först så handlar det om att Suunto kan detektera ett avfyrat skott med hjälp av den inbyggda accelerometern. Man känner helt enkelt av rekylen från ett kul -eller hagelgevär och loggar den i rutten som ett skott. Tillsammans med en påbörjad rutt (tänk: navigation) så är detta användbart om jägaren dessutom loggar de vilt han skjuter (POI) på eller fäller. Då kan man i efterhand titta på saker som skjutavstånd och terräng i ett webbgränssnitt. Kanske är det också användbart om man skadeskjuter ett vilt och behöver göra någon slags genomgång (med jaktlaget? Rättsligt?) av förloppet…
    Jägaren, men särskilt fiskaren, kan även dra nytta av inbyggd barometer för att avläsa lufttryck. Trycket är som jag skrivit i tidigare artiklar, intressant för att det (antas) påverka fiskens humör: under stigande tryck är fisken kanske mer huggvillig och under snabbt fallande tryck mindre så. Lufttryck är också intressant om man vill undvika fiske eller jakt i dåligt väder. Precis som hos Garmin kan man aktivera stormvarning men funktionen fungerar ”sådär”. I sin helhet, -och återigen i likhet med Garmin samt Casio så är lufttryckavläsning beroende till korrekt höjdangivelse vilket kan vara en utmaning beroende på hur klockan är inställd.
    Kompass

    Inte otippat har Suunto Traverse Alpha en inbyggd kompass. Funktionaliteten är som man kan förvänta sig: enkel och tydlig. Kompassen kommer till nytta om man inte navigerar efter en rutt (se nedan) och ändå behöver positionera sig eller hitta hem.
    Rutter

    Som fiskare, jägare eller vanlig motionär kan man vilja planera sin dag eller sitt träningspass. Alternativt kan man i efterhand vilja analysera det och komma tillbaka till det. Genom att skapa så kallade rutter i webbapplikationen Movescount (se rubrik nedan) och ladda den till sin Suunto-klocka, kan man sedan följa den, på vandring, i kajaken, eller på cykeln. Under en pågående rutt kan man också logga intressepunkter (POI) av fördefinierat slag: olika former av vilt, en fiskeplats eller något annat. Alternativt kan man starta en icke planerat rutt och sedan ladda upp den till Movescount. Bilden härintill visar en genomförd rutt så som den granskas på klockan. Vi kan se markörer för skott samt vilt.
    Månfaskalender

    En illustrerad månfaskalender visar månens upp -och nedgång respektive solens upp -och nedgång. Informationen som är platsbaserad ges för aktuell dag primärt, men man kan visa andra datum också. Vart månen befinner kan potentiellt vara något man väger in när man jagar eller fiskar. Soluppgång visas också på klockans huvudvy som en liten notis.
    Movescount mobilapp och webbsida

    Klockan kan hanteras och aktiviteter planeras i Suunto’s Movescount webbapplikation och mobilapp. Mobilappen känns rätt avskalad och trots att man inte kan göra särskilt mycket med den så har jag ändå svårt att hitta funktionerna. Då är det litet bättre ställt med webbapplikationen (http://www.movescount.com/) där jag efter en stunds klickande lyckas lista ut hur jag tar fram och synkar rutter av olika aktivitetsslag.
    Suunto har valt en annan karteringstjänst / kart-API än Google Maps och bland annat tycks precisionen vara sämre: jag kan inte söka på vare sig min hemadress eller mitt kontor och få en exakt träff utan jag hamnar någonstans i närheten och måste därefter jaga runt med musen tills jag hittar ett bekant hustak. Nästa hinder är att tjänsten, trots att jag valt en cykelaktivitet för mitt första test, per automatik (till synes) väljer att skapa rutten efter bilvägar. För att få en fungerande rutt måste jag manuellt klicka ut på kartan hur jag ska cykla.
    Ruttplanering sker via webbgränssnitt på dator och synkas till klocka.

    Efter genomförd rutt och synkronisering med Movescount kan man få ut diverse statistik.

    Detsamma gäller för aktiviteten Fiske: rutter skapas per automatik efter vägnätet, men som bekant finns det inte något sådant på sjön (duh!). Jag måste bocka ur detta standardval och sen rita ut min fiskerutt. Återigen inget jätteproblem, men det är ingen stor sak för en utvecklare att automatiskt ändra hur rutten ritas beroende på vald aktivitet som kontext, dvs.: om aktiviteten är ”fiske”, använd frihandsritad rutt, om aktiviteten är ”cykling” använd cykelbanor.
    En planerad fiskerutt på Mälaren.

    Sammanfattning

    Suunto Traverse Alpha är en riktigt snygg (okej det är subjektivt!), men framför allt tålig klocka; Utsatt för bruk i tuffa miljöer och sammanhang så visar klockan inte en tillstymmelse till slitage – den ser ny ut alltjämt! Med notifikationer, kompass, höjd -och lufttryck så erbjuder Suunto vad man kan förvänta sig i grundfuntionalitet för en äventyrs -och vildmarksorienterad smartklocka. Därtill har man särskild fiske -och jaktfuntionalitet, främst i form av fördefinierade markörer (POI’s) som kan läggas till genomförd rutt.
    I jämförelsen med andra smartklockor på marknaden baserade på Android Wear, Apple watchOS och framförallt Garmin’s Fenix -och Quatix-klockor så ligger Suunto lite efter i funktionalitet, telefonapp, möjlighet till anpassning (av OS) samt användarvänlighet.
    Man räddas upp litet grand mot huvudkonkurrenten Garmin just därför att klockan är så stryktålig samt att priset är betydligt lägre (med safirglas som standard), men man har alltså en del att hämta igen i övrigt (vilket torde vara fullt möjligt då samtliga mina synpunkter rör mjukvara).
    [FONT=arial]PLUS[/FONT] [FONT=arial]MINUS[/FONT]
    [FONT=arial]+ Stryktålig som få[/FONT]
    [FONT=arial]+ GPS/GLONASS och andra sensorer[/FONT]
    [FONT=arial]+ God batteritid[/FONT]
    [FONT=arial]+ Rött ljus och ficklampa[/FONT]
    [FONT=arial]– För stort armband (för mig och de vänner som testat)[/FONT]
    [FONT=arial]– Jämförelsevis få funktioner[/FONT]
    [FONT=arial]– Svårnavigerad (U/X)[/FONT]
    Köpa

    Suunto Traverse Alpha*säljs överallt där elektronik säljs. Riktpris från Suunto (första kvartalet 2018) är 4.700kr. På*Prisjakt*som indexerar olika handlare går det att hitta klockan för omkring 3.700kr.
    LÄS ÄVEN:






    Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
1 svar
5 265 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X