Sportfiskemässan 2018 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskemässan 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sportfiskemässan 2018

    Ram Mount (SE) på Sportfiskemässan i mindre monter. I övrigt representerade på varenda kajak.

    I år blev det en snabbis på Sportfiskemässan: jag har kontor i Älvsjö så jag tog lunch framför datorn och sen gjorde jag mässan under en litet utdragen lunchtimme. Jag lyckades med bedriften att komma ifrån mässan utan att ha köpt en endaste sak* – då förstår ni! Hur som helst, här är några av mina intryck. Tag det för vad det är.*
    Helt tydligt är att kajakfisket står inför eller befinner sig i ett genombrott – tag bara medlemsantalet i facebook-gruppen ‘Svenska kajakfiskare’ eller min egenstartade ‘Kajakfisketorget’ så har det ökat markant och i en alltjämt snabbare takt. Och visst fanns det kajaker på mässan för ett par år sedan också, men det är klar annorlunda nu: på annonseringen inför mässan ser man kajaker och när man kommer in på mässgolvet så är det första man möts av en svenskmålad Hobie.
    Jag gick förbi den (för man är ju inte rasist hö hö), men så var jag direkt tvungen att göra stopp då fiskeproffset Micke Puhakka stod och höll låda om, just det ja: kajakfiske. Som dragplåster en orange Hobie Pro Angler 12.
    Här var det kajakdiskedragning på scen med Micke Puhakka.

    Nästa stopp blev en smått bekant uppblåsbar kajak från Tjeckiska Gumotex; Jag stötte på en sådan i Tyskland nyligen och gjorde anteckning då att kvalitén kändes väldigt bra och att jag borde testa vid tillfälle. Kul därför att höra att de har återförsäljning (Avanza Kayak & Outdoor) i Sverige också. Uppblåsbart är ju idealt om man bor i lägenhet, inte fiskar så ofta eller vill kunna ta med en vän ibland.
    Den uppblåsbara från Gumotex känns riktigt stryktålig och välkonstruerad.

    Därefter kunde jag för första gången klämma och känna litet på de nya trampsystemen som kommit under fjolåret. Fört då Feelfree som tagit ut svängarna ordentligt med sitt trampsystem OverDrive. Systemet kan som bekant eftermonteras i många av Feelfree’s befintliga kajaker. Priset är dock rejält tilltaget, nästan galet högt.
    Feelfree’s modulära trampmotor.

    En annan ny bekantskap att göra var med Jackson’s pedalsystem som nu äntligen(!) ser ut att vara på marknaden. Jag provtrampade i en liten bassäng under ett par minuter och saknade genast min Hobie som hänger uppochned hemma i garaget. All min uppmärksamhet gick därefter till roderkontrollen som hos Jackson görs via en wire/spak som dras fram eller bak för barbord/styrbord. Jag fick inte alls båten att gå dit jag ville – så förvirrad var jag Kanske inte Jacksons fel dock: jag hade ju just känt på Feelfree’s kajak där rodret styrs genom en spak som dras upp och trycks ned (för att bättre passa Feelfree’s nya stol som kan justeras väldigt i höjdled)! Vad hände med sidled kompisar!? Vad hände med logiken liksom?
    Jag snabbtestar Jacksons pedalsystem.

    Roderkontroll via en wire/spak som dras fram bak. Hmm.

    Därefter gick jag in i vad jag trodde var Native Sweden’s monter, men det visade sig snart att det var trampbåtar.se som med sina Native-liknande Alligator-kajaker. Daniel Hallgren som driver firman berättade om hur han jobbade nära den kinesiska tillverkaren för att få Alligator precis som han ville för den svenska marknaden. Hur tjock plasten var visste han dock inte, men det vara samma blandning som i de amerikanska båtarna.
    14.999kr för en trampkajak är svårslaget.

    Bland alla dessa trampbåtar återfanns förstås också många vanliga paddelkajaker, men det är ju knappt man ser dem i sällskapet så att säga. En kajak som ändå sticker ut är Nucanoe. De är riktigt fina i formerna med långa linjer i formgivningen. Detaljerna, lösningarna och ”kvalitén i grejorna” ser riktigt bra ut också. Fotstöden (som tyvärr knappt ses i bild nedan) var riktigt rejäla och bra. Hade jag fortfarande varit en paddelkajaksfantast bara…
    Nucanoe gör riktigt snygga paddelkajaker. Tommy skymmer.En annan aktör som förtjänar en bild är Point 65 som också var på plats. Bland annat finns delbara kajaker som är ett alternativ för de uppblåsbara men som också kan byggas om för en respektive två personer. Kul, men inte så roligt i deras monter tyvärr.
    Svenska Point 65 med bland annat delbara fiskekajaker.

    Upplev har tagit mer och mer utrymme med Felix Frey i spetsen och ställde ut med ett gäng Hobie-kajaker samt med bland annat RebelCell batterier. I montern fanns även*Jörgen Thylén som svarade på frågor kring Hobie och sina egna kajaklösningar.
    Jörgen Thylén visar Hobies trampsystem för två killar ur pressen.Kayakstore.se kunde man också skåda Hobie’s nya ”lågprismodell” Compass. Jag använder mig av ”” för särskilt billig är den inte. Personligen tror jag Hobie skulle må bättre av att fortsätta med premiumkajaker men sänka priset marginellt. Att släppa Compass till ett lägre, men inte tillräckligt lågt pris, tror jag mest skadar märket. Ungefär som Loake skor gjorda ”för hand i Indien”. Men jag kan ha fel förstås.
    Hobies ”lågprismodell” Compass.

    Däremot så hittade jag i kayakstore.se monter det jag tyckte var bäst på mässan: ett sidofack i hårdplast med montage för tänger. Precis vad jag ”behöver” eftersom jag funderar på montering i min nya flytväst (Baltic Adventure) och just förlorat chansen att köpa Joels slutlager av hPA ”tool pouch” på kajakfisketorget. Detta kan bli så mycket bättre ju! Dock är jag vänsterhänt så jag måste fundera litet.
    Sidofack i hårdplast med fack för tänger! BarleyPro får vi lägga på minnet.

    Slutligen hittade jag i alla fall till riktiga Native. Vår okrönte göskung Tommy Blomander var också på plats och representerade Native i Sverige, dock lös han med sin frånvaro under just mitt besök. Kajaken är densamma, men Tommy har förbättrat och förfinat många av sina egensnickrade lösningar sen sist jag såg båten.
    Tommy Blomanders kajak (men ingen Tommy) väckte helt klart intresse hos många.

    En annan kajakfiskekändis jag såg spår av, men inte träffade denna gång var Joel. I detta fall var spåret en sylvass sydafrikansk Stealth i helsvart. Snyggt!
    Snyggt värre från Stealth kayaks.

    Kan detta bli nästa stora grej!?
    Caption this!

    Sa jag förresten att jag besökte årets mässa med presspass? Jodå.
    Läs även:



    Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
1 svar
5 266 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X