Foppatofflor med stil(?) för kajakfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foppatofflor med stil(?) för kajakfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Foppatofflor med stil(?) för kajakfisket

    Crocs Swift Water i färgen Realtree är praktiska och nästan snygga foppatofflor.

    Många kajakfiskare kör med så kallade foppatofflor. jag har länge avstått då de är så förbannat fula(!) och eftersom snart varenda doktor varnar för fotkollaps vid användande.*Crocs Swift Water Realtree är dock litet smalare, har justerbar häl och kan fås i kamouflage.
    Dåliga och bra på samma gång

    Jag hatar foppatofflor. Med passion. De är breda (vem har sådana fötter, Big Foot eller!?), fula, gjorda i plast och läkare varnar för dem; Alla känner säkert någon som fått fotproblem efter en längre tids användande, eller hur!? Polarns flickvän till exempel.
    Men, och det här är viktigt: Foppatofflor är också jävligt (ursäkta!) praktiska om man fiskar från kajak och det är svårt att bortse från detta. Ofta behöver jag kliva ut i vattnet (eller balansera på stenar och göra mig fjäderlätt över någon vattenväxande buske) för att få i eller ur kajaken i vattnet. Extra utmanande är det när jag fiskar med Hobie’s pontoner (Hobie Sidekick AMA) och därför aldrig kan ta mig intill stranden (de slår i och jag kommer inte närmre än cirka en halv meter).
    Hittills har jag kört med antingen vadarskor eller gympaskor med Gore-Tex, men det har inte fungerar riktigt bra.
    Med foppatofflor (tex. Crocs) istället så kan man kliva ut i vattnet, under sommarhalvåret, göra det man måste och sen hoppa upp i kajaken. På grund av just plasten och att skorna är ventilerade så rinner vattnet snabbt av och skon torkar på bara några minuter. Får man sand i tofflorna så är det bara slå dem mot utsidan av kajaken eller skölja dem hastigt i vattnet och så är man igång igen.
    Crocs Swift Water Realtree

    Nu kunde jag förstås inte köpa vilka foppatofflor som helst. Superbreda neonfärgade CP-skor (förlåt alla känsliga!) går tyvärr bort även när jag nu kryper till korset. Jag lyckades dock hitta Crocs i Realtree kamouflage och kort därefter hittade jag även modellen Swift Water.


    Produktgenomgång via Zappos.

    Swift Water är litet smalare än vanliga Crocs (men fortfarande breda). Vidare har de en ställbar häl så storleken kan anpassas något och man riskerar inte att spänna foten oavsiktligt för att hålla skon kvar. Precis som andra Crocs så är Swift Water ventilerade så vattenavrinningen är god.
    Plasttofflorna är passar bra nu när det är varmt ute. Men glöm inte solkräm på fotens ovansida som exponeras genom ventilationshålen!

    Skorna är lätta att bära med sig och packas enkelt (tar litet plats). De verkar också relativt stryktåliga. Jag kommer främst ha dessa som ombytesskor när jag börjar fiska, men jag har även provat att tex. köra bil med dem och det fungerar bra. Swift Water är hyfsat bekväma, men jag tycker plastmaterialet ger en närmast svettig känsla mot foten, men det får man kanske leva med?
    Köpa

    Jag köpte mina*Crocs Swift Water Realtree via Amazon.de (tyskland) för ca 470 kr.


    Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

  • #2
    Vilken kanonidé, tack för tipset

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
    1 svar
    5 267 visningar
    4 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Arbetar...
    X