Kläder för kalla(re) dagar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kläder för kalla(re) dagar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kläder för kalla(re) dagar

    Rätt kläder för vädret: i torrdräkt under det senare höstfisket.


    Det är viktigt att klä sig rätt på sjön. Och fiskar man sent in på hösten och fram mot första isen, eller för den sakens skull: tidigt på våren efter islossningen så är det extra viktigt. En aspekt är förstås säkerheten(!), men det gäller också att klä sig så att man ”håller” hela turen. Vind och väder är den största utmaningen, plånboken en annan. I den här artikeln går jag igenom hur jag klär mig i litet kallare väder och hur jag i mycket återanvänder investering i utrustning för annat syfte

    Från cykel till kajak

    Nu råkar det vara så att jag cyklar till jobbet, varje dag, året runt och jag har gjort så de senaste fem åren. Stockholm har visserligen ‘feministisk snöröjning’ vilket innebär att cykelbanorna är isfria medan utryckningsfordon inte kan ta sig fram, men förutom att man är ensam (feministerna själva cyklar ju inte på vintern, de sitter bredbent i kollektivtrafiken istället) på vägen så gäller det att man måste ha väldigt bra kläder.
    Dessa kläder måste vara följsamma och de måste värma samtidigt som de måste släppa ut vätska (svett) och ändå hålla emot både regn, snö och vind. Kraven på kläder för kajaken under vinterhalvåret är väl ungefär desamma!?
    Min utrustning från topp till tå

    Nedan följer min vanliga utrustning. Det kan förstås behövas ytterligare utrustning (lager) beroende på väder samt hur man fiskar – om man rör sig mycket eller är stationär.

    Huvud

    Jag har ett par olika mössor men gemensamt är att de använder GORE Windstopper® vilket är ett material som företaget bakom Gore-Tex licensierar samt säljer under det egna märket Gore. Jag har en mössa från just Gore samt en lite tjockare från Extremities (på bild ovan). Dessa båda fungerar med cykelhjälm samt i kajaken.






    Är det riktigt jävligt ute så har jag en tredje mössa med Windstopper® från Tierra samt ett par olika varianter av balaklava.

    Överkropp

    Vanligtvis använder jag mig av en ventilerad tröja från Gore framtagen för cyklister. Ovan denna har jag ytterligare ett plagg från Gore med Windstopper® nämligen en följsam fodrad cykeljacka. Torrdräkten utgör ett tredje lager.

    Underställ från Gore Bike Wear.


    Gore cykeljacka med Windstopper®.


    Händer

    På händerna har jag som oftast neoprenhandskar från Simms. De fungerar bättre än de BFT-handskar jag använde tidigare, men jag är inte helt nöjd: de är svåra att ta av och de värmer inte tillräckligt under längre fiskepass.
    Jag hoppas att jag en dag kommer vara så härdad som en av gubbarna jag fiskat med mycket att jag inte behöver handskar. Därför står jag ut och några nya vantar blir det inte.
    Simms Skeena Gloves.


    Underkropp

    På underkroppen eller på benen rättare sagt så har jag som du kanske redan gissat ett par cykelbyxor. Även dessa är fodrade med Windstopper®. Som andra cykelbyxor är även dessa vadderade i rumpan vilket ökar komforten i kajakstolen. Cykelbyxorna fungerar särskilt bra (perfekt!) i trampkajak då rörelsemönstret är så väldigt likt.

    Cykelbyxor: töntigt, men funktionen är grym.


    Fötter

    På fötterna har jag Gore’s termo-sockor för MTB. Dessa är tjocka sockor som sträcker sig nästan upp till knäna (om man vill). Som skor använder jag oftast vadarskor eller ”vandringskängor”. Mellan socka och sko har jag torrdräkt!

    Varma sockor från Gore Bike Wear.


    Torrdräkt

    I mitt fall är torrdräkten (bortsett handskarna) det enda plagget jag köpt specifikt för kajakfisket. Det är tyvärr också det dyraste. Den modell jag använder är TH3 från One Design med ett par anpassningar.



    Förutom att jag visar upp torrdräkten: är det kallt ute kör jag pontoner för att minska badrisken!


    Slutligen: jag är inte Miljöpartist så jag har full förståelse för att du kanske inte cyklar till jobbet och därför inte har den utrustning jag har. Jag tycker ändå att cykelkläder (för vinterbruk) är väldigt bra plagg för kajakfisket, särskilt om man fiskar från en pedaldriven kajak!





    Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

  • #2
    Intressant att läsa hur andra klär sig, alltid bra att kunna köra de funktionplagg man har till olika aktiviteter.
    Ett par frågor - du kör alltså inte med ylle närmast kroppen utan konstmaterial och det funkar bra?
    Imponerande om det räcker det med ett lager cyckelbibs (å kortkalsonger under dem?) under torrdräkten eller blir det dubbla lager kalla novemberdagar?

    Du har tre lager Vindstopper (underställ, jacka och torrdräkt, ja den senare har inte Vindstopper men är nog vindtät), blir det inte väldigt fuktdrivande då de, även om de ”andas” i viss mån, torde vara tätare än luftigare fleece-/yllelager?

    Inte alls kritik utan nyfikna frågor kring plagg jag inte har egna erfarenheter av...

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
    1 svar
    5 248 visningar
    4 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Arbetar...
    X