Gäddsafari #6 2019 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsafari #6 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddsafari #6 2019

    Augusti månad är här och för oss i Karlskrona innebär detta att skärgårdsfesten nu är i full gång som håller på mellan 30 juli - 4 augusti. I år kan besökare till festen njuta av artister som Laleh, Miriam Bryant, Carola m.fl. Men största programpunkten är ju givetvis våra gäddsafariturer!

    Denna torsdag var intresset återigen stort och det skulle visa sig bli totalt åtta båtar och 29 deltagare. Inte långt ifrån fullbokat med andra ord. Temperaturen har sjunkit en del de senaste dagarna och är nu nere på knappa 20 grader dagtid. Just denna torsdag bjöd på en himmel täckt av moln och svaga vindar från norr.

    Första plats för kvällen blev området mellan Rosenholm och Andöarna, beläget strax norr om Dragsö. Eftersom transportsträckan dit är ganska kort kunde vi glatt konstatera att vi hade en timme att fiska i första området.

    I min båt hade jag sällskap av familjen Björk, far med sina två söner. Vi fiskade på en bra stund utan några kontakter. Efter ett gäng förflyttningar hittade vi till slut rätt och den första fisken stötte till i undertecknads bete. Hugget kom lika snabbt som fisken var borta. Snopet!

    Nu var vi dock på rätt plats för bara minuter senare har vi en gädda som följer efter hela vägen in till båten utan att hugga. Melvin kastar på ivrigt och ytterligare några minuter senare sitter hans livs första gädda på kroken. Håven är snabbt framme och lyckan är ett faktum!

    Plats nummer två för kvällen var förlagt som flera gånger tidigare denna sommar till området mellan Varö och Ramsö, strax väst om Dragsö. Mitt tränade "fiskeöga" sade mig att förutsättningarna såg bättre ut här. Mycket riktigt, Melvin krokar här sin andra gädda och den mäter in på 67 centimeter. Det tar bara några minuter till innan ytterligare en fisk landas och denna gång fick Melvin agera håvmästare sedan undertecknad fått en gädda på kroken. Denna mättes till 73 centimeter och längden skulle visa sig räcka för vinst i gäddsafarit denna kväll.

    Totalt fångades nio gäddor denna kväll men flera båtar rapporterade även om många tappade fiskar.
    Sommaren går fort och nu är det tyvärr bara ett gäddsafari kvar för denna säsong. Denna tur arrangeras torsdagen den 8 augusti. Platser finns kvar och dessa säkras antingen via mail info@dragso.se alternativt genom att komma in eller ringa receptionen på Dragsö Camping 0455-15354.

    // Daniel Wickman
    2019-08-01



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
1 svar
5 266 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X