Gäddsafari #7 2019 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsafari #7 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddsafari #7 2019

    Sommaren lider mot sitt slut och vi har ikväll avverkat säsongens sjunde och därmed sista gäddsafari. Ett gäddsafari där vi var 27 deltagare fördelat på sju båtar.

    Nästan hela sommaren har vi haft mycket låga vindar när de tidigare turerna arrangerats. Denna gång fick vi däremot hålla i hatten då vindbyarna från sydväst piskade upp i 11m/s. Med rådande väder valde vi att hålla oss nära Dragsö för att undvika de värsta vågorna. Därför blev första området för kvällen området förlagt mellan Ramsö och Varö.

    I min båt hade jag sällskap av en trevlig barnfamilj. Efter lite övande med kastandet så var vi igång och det tog inte många kast innan jag skymtade en mindre gädda som följt efter ett av våra drag upp till båtkanten. Dock var denna fisk tillräckligt skeptisk för att undvika att hugga på draget.

    Snart nog tappar vi en annan fisk och det känns lite som stolpe ut för stunden. Som tur var skulle det dock hinna komma upp en fisk inom den första timmen i min båt. Denna mätte 67 centimeter och högg på en grön liten jigg. Vi hjälptes åt i båten att håva min fisk för att säkerställa att vi skulle ha någon fisk att kunna fotografera till tävlingen.

    Regn hade nu börjat trilla ner på oss och tillsammans med ilskna moln och piskande vindar kändes det allt annat än somrigt. Vi valde att röra oss längre in i skärgården när det var dags för område nummer två. Därför begav vi oss till Rosenholmsviken och Andöarna som ligger strax norr om Dragsö. Här hade vi lite knappt en timmes fiske till innan hemfärd.

    I min båt var fisket fortsatt trögt och det skulle visa sig att inga fler gäddor ville nappa på våra drag. Däremot skulle det visa sig att andra båtar varit mer lyckosamma i det andra området.

    Väl tillbaka på Dragsö konstaterades nämligen att en av båtarna lyckats fånga två stora fiskar. Den största mätte hela 104 centimeter och de hade även en till fisk strax under tresiffrigt antal centimeter. Imponerande! Totalt fångades under kvällen 13 gäddor på oss 27 deltagare.

    Vi tackar för visat intresse för våra gäddsafariturer denna sommar och laddar nu för den kommande höstfiskesäsongen!

    // Daniel Wickman
    2019-08-08







    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Erik Walmann, 2012-03-24, 17:00
1 svar
5 250 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X