PB 8,22 kg gädda - första flötestrollingsturen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PB 8,22 kg gädda - första flötestrollingsturen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bravo!

Kommentera

kan någon förklara för mig som flötestrollar utan bait runner ? han sa att han har bromsen så löst ställd, vrider han bromsen hårt snabbt som fan efter hugg då innan han gör mothugg? vissa har bygenl öppen och sätter linan med ett gummiand eller något. någon som kan förklara ?

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
        kan någon förklara för mig som flötestrollar utan bait runner ? han sa att han har bromsen så löst ställd, vrider han bromsen hårt snabbt som fan efter hugg då innan han gör mothugg? vissa har bygenl öppen och sätter linan med ett gummiand eller något. någon som kan förklara ?
        Antingen det eller fäller man upp vid hugg, vrider åt slirbromsen sen mothugg. Borde väl gå att ha öppen med gummiband eller sätta linan i en lineclips också...
        http://www.google.se/search?hl=sv&gs...%3B1600%3B1064

Kommentera

Du kan ju bara sätta handen på spolen under mothugget och sen justera bromsen under tiden du drillar fisken.
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
            När gäddan hugger väntar man ungefär 1 min innan mothugg så man har gått om tid att ställa in bromsen innan mothugg. Så fort jag ser att det är fisk på så frikopplar jag, sedan när fisken stannat fäller jag tillbaka bygeln och justerar bromsen. Efter det frikopplar jag igen tills det är dags för mothugg.

Men inför den här säsongen har jag köpt en baitrunner, det blir alltid smidigare även om det andra fungerar också.

Kommentera

En minut? Jag gör mothugg direkt vid flötestrolling och tappar sällan gäddor på det sättet.
              Med trekrokar behöver man inte vänta, det var vid angel med angelkrok som det behövdes vänta tills gäddan vänt fisken rätt i mun. Det är i alla fall vad jag lärt mig, både av andra och av egen erfarenhet.

Kommentera

Okej! Tack! Men 1 minut låter lite länge! Riskerar att skada fisken ju! Och precis som du säger Tintin, mörten är ju tacklad så den kommer åkandes som en wobbler typ, så det fungerar ju att kroka direkt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:13
                6 svar
                1 183 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:33
                7 svar
                1 193 visningar
                4 gillar