lite att reta up sig på.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lite att reta up sig på..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av oringen
    fiskar inte du...onödigt???????
    Jag håller helt med, det vi håller på med att fånga en gädda och sedan släppa den känns väl egentligen som lite onödigt lidande......

Men det är ju det enda sättet om vi fortfarande vill kunna fiska gädda om 10 eller 20 år.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Citat Det är väl inget egentligt fel i jakt med pilbåge. Men man måste ju välja vilka djur man skall jaga efter kraften i vapnet.
      Man skjuter ju inte ripa med älgstudsaren, och pilbåge efter björn är ju knappast rätt vapen.

På stenåldern använde de pilbåge för att fälla sina byten fullt förståeligt då som sagt inte metall var uppfunnen ännu, den är det idag pilbåge nej tack låt dem hålla på med detta utomlands våra djur ska ha ett bättre öde!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Citat fånga en gädda och sedan släppa den känns väl egentligen som lite onödigt lidande......

Skillnaden är bara att gäddan om hanterad rätt kan återvända ner i vattnet visserligen kraftigt uppskakad men någorlunda helskinnad i jakt finns helt enkelt inte begreppet C&R därför ska dödandet vara effektivt enligt min åsikt!
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

i jakt finns helt enkelt inte begreppet C&R därför ska dödandet vara effektivt enligt min åsikt![/QUOTE]

Håller med om att pilbåge inte har något berättigande i svensk jakt!
          Men att en jägare inte skulle kunna köra en form av c/r tycker jag är helt fel, har själv tex. inte skjutit något Rådjur på många år fast jag haft dom i kikarsiktet och garanterat fält dom om jag trycktav(en form av jaktens c/r).
          Jag har alltså fått känna spänningen i jakten med smygande och annat, plus att jag får se en ståtlig bock lungt beta vidare eller spettsa öronen och leta efter mig efter en liten vissling.

Skall man döda ett djur skall dödandet precis som du skriver vara effektivt.
          Det gäller även en viss kategori fiskare som står och slår eländigt små "religiösa ledare" i huvudet på fiskar gång efter gång utan att lyckas avliva fisken på ett snabbt och smidigt vis!

Tänkte först bara skriva ett litet stycke om c/r på vilt men det blev lite mer.
          Det har dock inget att göra med vad du har skrivit i övrigt TAMTAM

Kommentera

Min polares morbror har varit i Kanada på Sherlott Island (lite osäker på stavningen) och jagat björn. När han var där så var det ett par amerikanare som jagade björn med pilbåge. Dom fick inte skjuta om dom var längre än tio meter från björnen, och använde sig av pilar som hade ungefär samma effekt som ett kulvapen.
            Fiske är hårdrock!

Kommentera

GAAAAAAR HEEEAVEN!!! L0L
              Vilka lirare..

Kommentera

Alltså, mina 2c om detta är att det är totalt förkastligt att använda ett så pass svårt vapen som pilbåge för jakt eftersom risken för skadeskjutning är betydligt större än med konventionella vapen (helst med ett Zeiss-sikte).
                Att jaga med båge är att förhäva sig själv utan någon som helst respekt för det man ämnar skjuta på.
                Senast ändrad av Zeke; 2006-10-20, 20:04.
                [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Zeke
                  Alltså, mina 2c om detta är att det är totalt förkastligt att använda ett så pass svårt vapen som pilbåge för jakt eftersom risken för skadeskjutning är betydligt större än med konventionella vapen (helst med ett Zeiss-sikte).
                  Att jaga med båge är att förhäva sig själv utan någon som helst respekt för det man ämnar skjuta på.
                  Bra Zeke, håller med..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:13
                  6 svar
                  1 181 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:33
                  7 svar
                  1 192 visningar
                  4 gillar