kräftbete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kräftbete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kräftbete

    var är det bästa kräftbetet att fiska kräfta med? Samt var ska man sätta sina burar, i själva sjön eller anslutning till mindre vattendrag som en bäck som är ansluten till sjön!

  • #2
    Kräftor gillar hårda bottnar och gärna med en aning rörelse i vattnet så det syresätts. Steniga stränder är bra. Täta bälten med säv fungerar inte lika bra men utkanten kan ge kräftorna såväl skydd som jaktmarker.
    Kräftor äter allt de rår på. Fiskbitar typ mört och braxen har fungerat bra för mig. Abborre, gädda och lake fungerar sämre eftersom kräftornas skyddsinstinkt säger dem att dessa predatorer ska man hålla sig borta från om man tror på ett liv efter augusti.
    Då jag fiskade kräftor lade jag burarna på ca 1m djup eller mera. Där skulle det skulle finnas stenar och håligheter där kräftorna kunde söka skydd under dagen. Det är på nätterna de brukar vara framme.
    Använder du fiskbitar så skär dem inte för stora. Då kan inte kräftan sitta utanpå buren och hålla kalas. En lagom bit brukar vara ca 5-7cm i fyrkant.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Alla är saliga i sin tro...
      Lägg burar bland steniga bottnar, gärna 5-10m djup, om det är en större sjö med syre på dessa djup såklart.

      Lägg i hund eller kattmat i en liten påse som ni sticker några hål i, enkelt och smidigt. (Eller precis vad som helst ni har hemma)
      Så slipper du artfiska och dissekera fisk i specifika storlekar.

      Om någon hittar fakta på att kräftor undviker predatorers ruttna kroppar av rädsla för att bli uppätna av den samme, så vinner ni en samtalsstund med kräftornas talesman gällande kräftornas slutledningsförmåga och abstrakta tänkande..
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Tack för era svar!

        Kommentera


        • #5
          Det mesta funkar som bowen skrev är faktiskt billig hund/kattmat helt ok .
          provade i fjol kattmat ,hundmat , mört ,abborre och gädda och det var aningen sämre på gädda men det kan vara slumpen.
          är lat och har för liten båt vid sjögång så jag lägger från land för enklare tömning .

          Kommentera


          • #6
            Gädda har fungerat dåligt för mig också. Men strömming har fungerat väldigt bra?
            hej

            Kommentera


            • #7
              En lagom stor braxen på några kilo upphuggen i rejäla bitar! Sen får dom gärna ligga i en hink i solsken och jäsa ett par dagar!
              Jag utgår alltid från stenstränder. Där stenbottnen glesar och går över till lera/plattbotten är bäst! Kräftor gräver sina hålor i mjuk/ler -botten men gärna under stenar.
              Där jag fiskar ”sker” detta runt 4-6meters djup.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Serigös, 2015-08-25, 20:18
              22 svar
              10 065 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av the.holoscenes@gmail.com, 2021-02-16, 16:42
              11 svar
              956 visningar
              7 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Letho, 2022-07-19, 23:21
              20 svar
              1 965 visningar
              3 gillar
              Senaste inlägg Letho
              av Letho
               
              Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
              6 svar
              1 085 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg banmincer  
              Startad av Henke E, 2022-11-12, 18:31
              3 svar
              556 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Arbetar...
              X