Pike Fight Norrland 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pike Fight Norrland 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Tycker remklaflashandet har lugnats i den senaste PF men vet inte om det beror på att man själv blivit så avtrubbad eller att de inte frontar beten lika mycket eller om man själv bara inbillar sig. Produktionen är grym och jäkligt snyggt redigerad och killarna ska ha all credd i världen för det. Topp-topp klass på produktion och för mig är flashandet ett pris som lätt är värt att betala. Det här har ju redan blivit en klassiker.

    Finns det ett uns av sanning i det Trumman sa om att vi i Sverige kommit väldigt långt fram med vårt gäddfiske? Båtarna kanske är värre i USA men mångfalden av de beten och tekniker som används i Sverige är väldigt imponerande.
    Utan att spoila för mycket men nu ska jag själv leta upp mitt egna lilla "superställe". Det var det sjukaste jag sett på bra länge, händer det ens på film?

    En annan sak som jag inbillar mig blivit bättre med att de kör i lite mer okända vatten är att det känns som att tipstelefonen inte ringer lika mycket. Det ska inte vara så att lokalkännedomen fäller avgörandet. Saknar även Mikko sjukt mycket, kemin som han delade med Matthias var speciell. Bromance på hög nivå.

    Till pike fight nästa år vill jag gärna se ett nytt team. Keskitalo och Buster för team Daiwa?

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
      Intressant att se hur CWC inte nämner eller än mindre fiskar med Miuras Mouse som är deras superbete när dom tävlar i Fly vs Jerk. Johnnys wobbler däremot har dom inte ens använt i Fly vs Jerk men i Pike Fight sitter den i beteslåset utan undantag.

      Det är väl en del av marknadsföringsstrategin får man anta.
      Jag tror det beror på att fly vs jerk spelas in på långsammare höstgäddor och pikefight spelas in på utlekta försommargäddor, som kräver ett helt annat tempo.
      En långsamt pulserande mus är helt enkelt inte rätt bete för stunden.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Finns det ett uns av sanning i det Trumman sa om att vi i Sverige kommit väldigt långt fram med vårt gäddfiske? Båtarna kanske är värre i USA men mångfalden av de beten och tekniker som används i Sverige är väldigt imponerande.
        Utan att spoila för mycket men nu ska jag själv leta upp mitt egna lilla "superställe". Det var det sjukaste jag sett på bra länge, händer det ens på film?
        ...

        Till pike fight nästa år vill jag gärna se ett nytt team. Keskitalo och Buster för team Daiwa?
        Tycker inte man ska jämföra oss mot gäddfiskarna i USA, de som fiskar gädda och musky är inte så många och känns som de mest kör spinnerbait. Då är det väl bättre att jämföra oss mot bassfiskarna och de ligger på en annan nivå.

        Däremot kan vi jämföra oss mot tyskar, holländare och polacker. Finns många oerhört duktiga gäddfiskare där nere. Svåra vatten också. I min mening är svenska gäddfiskare ganska enkelspåriga, tror vi har mycket kvar att lära, tittar gärna på filmer nere från europa. Tyvärr lite svårt att förstå. För att nämna nån är väl Uli Beyer som de nämnde i gäddpodden bland annat för han hade fått ett par stora gäddor på zalt 14 cm, det som inte nämns att han har 11 gäddor över 130 cm i sin båt varav han själv har tagit de flesta av dem, och de flesta på beten ingen seriös svensk gäddfiskare skulle köra idag. Plus på haspel!

        Keskitalo och Buster lär vi tyvärr inte se i första taget. Redan ganska många team så de släpper inte in fler så lätt. Buster ska däremot vara med i fly vs jerk.

        Är en grym produktion, tycker själv avsnitten är lite väl långa ibland men annars inte mycket att klaga på!



        Kommentera


        • #54
          Jag slötittar med nöje på dessa produktioner fast jag nästan aldrig fiskar riktat efter gädda, brukar vara bra pepp för att plocka fram gäddpåken och ut och dänga om inte annat. Att betena avgör resultatet vid fiske efter hungriga efterleksgäddor kan väl ingen på riktigt tro på, det handlar om att vara på rätt plats - vilket kräver erfarenhet och gärna lite tur som grädde på moset. Sedan är det alltid kul att prova nya beten, man fiskar som bekant bäst med beten man tror på.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

            Tycker inte man ska jämföra oss mot gäddfiskarna i USA, de som fiskar gädda och musky är inte så många och känns som de mest kör spinnerbait. Då är det väl bättre att jämföra oss mot bassfiskarna och de ligger på en annan nivå.

            Däremot kan vi jämföra oss mot tyskar, holländare och polacker. Finns många oerhört duktiga gäddfiskare där nere. Svåra vatten också. I min mening är svenska gäddfiskare ganska enkelspåriga, tror vi har mycket kvar att lära, tittar gärna på filmer nere från europa. Tyvärr lite svårt att förstå. För att nämna nån är väl Uli Beyer som de nämnde i gäddpodden bland annat för han hade fått ett par stora gäddor på zalt 14 cm, det som inte nämns att han har 11 gäddor över 130 cm i sin båt varav han själv har tagit de flesta av dem, och de flesta på beten ingen seriös svensk gäddfiskare skulle köra idag. Plus på haspel!

            Keskitalo och Buster lär vi tyvärr inte se i första taget. Redan ganska många team så de släpper inte in fler så lätt. Buster ska däremot vara med i fly vs jerk.

            Är en grym produktion, tycker själv avsnitten är lite väl långa ibland men annars inte mycket att klaga på!


            Om man jämför med bassfisket så är gädda och musky inte så stort där borta. Dock i nordstaterna så är det hyfsat stort. Dock bedrivs inte musky fisket så mycket av Instagram och Youtube generationen.
            Inte så mycket cykeltröjor där och galna skrik och rop så fort Gopro kamerorna är på. Mer griniga gubbar som nöter i tysthet med alla möjliga tekniker och beten. Men syns du inte så finns du inte.

            Kommentera


            • #56
              Bra att tobias inte vann.. varje fisk som landas så hör man en ny historia om vad han fått förr ...

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Om man jämför med bassfisket så är gädda och musky inte så stort där borta. Dock i nordstaterna så är det hyfsat stort. Dock bedrivs inte musky fisket så mycket av Instagram och Youtube generationen.
                Inte så mycket cykeltröjor där och galna skrik och rop så fort Gopro kamerorna är på. Mer griniga gubbar som nöter i tysthet med alla möjliga tekniker och beten. Men syns du inte så finns du inte.
                Inget fel på griniga gubbar. De ska inte underskattas. Det enda jag mena är att man kanske inte ska tro vi är bäst i världen bara för vi eventuellt har gått om jenkarna på just gäddfisket. Skadar inte att vara ödmjuk och inse att än finns det mycket att lära.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

                  Inget fel på griniga gubbar. De ska inte underskattas. Det enda jag mena är att man kanske inte ska tro vi är bäst i världen bara för vi eventuellt har gått om jenkarna på just gäddfisket. Skadar inte att vara ödmjuk och inse att än finns det mycket att lära.
                  Att vi skulle vara bäst i världen är ju rätt komiskt. Vi är garanterat bäst i världen på att kasta ett jättelikt gummibete och spinna hem. För det är ju det fisket som 90% bedriver. Övrigt fiske existerar knappt. Bara se spöutbudet. Mängder med liknande spön från alla tillverkare.
                  Precis som du säger. Väldigt mycket spännande tekniker nere på kontinenten med spön som inte är grova som telefonstolpar. Tycker inte att det ser så kul ut att dra upp 5-6kg gäddor som man gör med tusenbröder.
                  Vi har mycket att lära.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av aliosh Visa inlägg
                    Bra att tobias inte vann.. varje fisk som landas så hör man en ny historia om vad han fått förr ...
                    Jag hoppades att de skulle vinna. Tobias är väldigt kunnig och jag uppskattar det.

                    Kommentera


                    • #60
                      Trumman verkar ha glömt att jerkfisket kommer ursprungligen från USA. Känns som mkt av det nyaste tekniken kommer därifrån. Men visst, att fiska Gädda kanske vi är topp 3 på men samtidigt kan jag tänka mig att fisket omsätter per capita betydligt mer i Sverige än de andra länderna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Serigös, 2015-08-25, 20:18
                      22 svar
                      10 059 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av the.holoscenes@gmail.com, 2021-02-16, 16:42
                      11 svar
                      951 visningar
                      7 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Letho, 2022-07-19, 23:21
                      20 svar
                      1 859 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg Letho
                      av Letho
                       
                      Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
                      6 svar
                      1 068 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg banmincer  
                      Startad av Henke E, 2022-11-12, 18:31
                      3 svar
                      543 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Arbetar...
                      X